23.01.2009

نامه‌ سولانا به اوباما درباره ایران

پیک ایران: خاوير سولانا عدم اعتماد بين طرف‌هاي مذاكره كننده را يكي از مهم‌ترين دلايل شكست در تعامل با پرونده‌ي هسته‌يي ايران دانست.
به گزارش ايسنا، خاوير سولانا، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا در مقاله‌اي كه در روزنامه‌ي فايننشيال تايمز منتشر شده، پنجشنبه به دولت جديد آمريكا درخصوص مسائل ديپلماتيك جهان و راه‌هاي رويارويي با بحران‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ارايه كرد كه يكي از آنها آن‌طور كه سولانا از آن ياد مي‌كند اعتماد است كه اين امر براي از بين بردن هر بحراني ضروري است.
اين ديپلمات اروپايي در اين مقاله آورده است: بي‌اعتمادي ميان طرفين گفت‌وگو يكي از مهم‌ترين دلايل ناتواني در تعامل با برنامه هسته‌يي ايران است.
وي افزود كه بدون تمايل طرف‌هاي مذاكره و در حالي كه آنها به ديگران اعتماد دارند نمي‌توان دستاوردهاي ديپلماتيك داشت.
سولانا هم‌چنين اظهار كرد كه براي تقويت عنصر اعتماد به عواملي همچون نيروهاي نظامي جهت نظارت بر آتش‌بس، افرادي براي آموزش نيروهاي پليس و ناظران بر انتخابات نياز است.
وي ادامه داد كه اتحاديه اروپا به بازسازي توان نيروهاي پليس و نيروهاي نظامي در كشورهايي چون افغانستان، كزوو و فلسطين كمك مي‌كند.
به نوشته‌ي اين روزنامه، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا بعد از مراسم تحليف باراك اوباما، رييس‌جمهور جديد آمريكا طي نامه‌اي به وي بيان كرد كه از رييس‌جمهور منتخب آمريكا انتظار مي‌رود كه اقدام سريعي درخصوص رويارويي با چالش‌ها از جمله روند صلح در خاورميانه، مذاكرات با ايران و غيره انجام دهد.
وي افزود: هم‌چنين از دولت جديد آمريكا انتظار مي‌رود كه از فعاليت‌ها و اقدامات بين‌المللي در ارايه‌ي بسته‌هاي پيشنهادي به ايران به منظور تشويق اين كشور به توقف غني‌سازي اورانيوم و در عين حال اعمال تحريم‌ها به آن حمايت كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates