23.01.2009

اوباما همانند بوش در مسیر حفظ منافع ملی امریکا: امریکا فشارهای مالی بر ایران را ادامه می دهد

فرارو: تیموتی گایتنر که باراک اوباما او را نامزد هدایت وزارت خزانه داری آمریکا کرده قول داده است که فشارهای مالی اعمال شده بر ایران در دوران جورج بوش را ادامه دهد.

به گزارش بی بی سی به نقل از خبرگزاری فرانسه، گایتنر، که نامزدی او در کمیته امور مالی سنای آمریکا تحت بررسی است، طی پاسخی کتبی به اعضای این کمیته نوشت: “اگر نامزدی من به عنوان وزیر خزانه داری تایید شود، طیف کامل ابزارهایی که در اختیار وزارت خزانه داری قرار دارد، از جمله تدابیر یکجانبه، را برای جلوگیری از سوءاستفاده ایران از نظام مالی آمریکا برای اشاعه سلاح های اتمی و حمایت از تروریسم بررسی خواهم کرد.”

ایران همواره اتهامات آمریکا مبنی بر تلاش جهت دستیابی به ساخت سلاح اتمی و حمایت از تروریسم را رد کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در دوران جورج بوش رشته تدابیری را برای فشار بر موسسات مالی ایران از جمله تحریم بانک های عمده که آنها را متهم به نقش داشتن در برنامه اتمی و موشکی ایران می کرد به اجرا گذاشته بود.

گایتنر تلاش های این وزارتخانه برای تشدید فشار بر ایران “چه در زمینه اعمال جدی تحریم های آمریکا علیه ایران و چه توزیع اطلاعات در میان بازیگران مهم مالی در اطراف جهان در زمینه تهدیدی که رفتار فریبکارانه ایران متوجه کارکرد درست نظام مالی می کند” را “عالی” خواند.

باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا که روز سه شنبه زمام امور را به دست گرفت ضمن تاکید بر لزوم گفتگوی مستقیم با ایران در زمینه برنامه اتمی و آنچه آمریکا حمایت ایران از تروریسم می داند، تاکید کرده که در صورت ادامه رفتار کنونی ایران، فشارها بر آن کشور را افزایش خواهد داد.

در وبسایت کاخ سفید در مورد سیاست تازه در قبال ایران آمده است که باراک اوباما از دیپلماسی سخت، مستقیم و بدون پیش شرط در قبال ایران حمایت می کند.

این بیانیه کوتاه می گوید: “اوباما و بایدن (معاون اوباما) گزینه ای در اختیار رژیم ایران می گذارند. اگر ایران برنامه اتمی اش و حمایت از تروریسم را رها کند، ما مشوق هایی مانند عضویت در سازمان تجارت جهانی، سرمایه گذاری اقتصادی، و حرکت در جهت عادی سازی روابط دیپلماتیک، ارائه می کنیم. اگر ایران به رفتار دردسرآفرین خود ادامه دهد، ما فشار اقتصادی و انزوای سیاسی را تشدید خواهیم کرد.”

این بیانیه آنچه را که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در جریان بررسی صلاحیتش گفت تکرار می کند و می گوید: “در اجرای این دیپلماسی، هماهنگی نزدیکی با متحدان خود خواهیم داشت و با تمهیدات دقیق گام برمی داریم.”

خانم کلینتون هفته پیش در جلسه سنا گفته بود: “ما نمی خواهیم هر چیزی که من امروز می گویم یا هر چیزی که رئیس جمهور منتخب می گوید، دوستان و متحدان ما را غافلگیر کند بنابراین نمی توانیم به طور مشخص بگوییم که دقیقا چه گام هایی برخواهیم داشت.”

وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه ضمن تبریک به خانم کلینتون برای احراز سمت وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش در مورد مسائلی همچون برنامه اتمی ایران با او همکاری خواهد کرد.

با این حال آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز سه شنبه در مورد موثر بودن گزینه گفتگو با ایران ابراز تردید کرده بود: “ما در قالب اتحادیه اروپا در موارد متعدد با ایران گفتگو کرده ایم، اما متاسفانه این کار در دراز مدت خیلی ناموفق بوده است.”

از سوی دیگر خبرگزاری رویتر گزارش می دهد که دریاسالار بازنشسته دنیس بلر که اوباما او را برای به عهده گرفتن پست مهم “مدیریت اطلاعات ملی” – که کار آن نظارت بر کلیه دستگاه های جاسوسی آمریکاست – نامزد کرده است، به احتمال همکاری با ایران در زمینه هایی که دو طرف منافع مشترک دارند اشاره کرده است.

وی به کمیته اطلاعاتی سنا گفت “درحالی که سیاستگذاران باید اعمال، سیاست ها و رهبران ضدآمریکایی در ایران را درک کنند، جامعه اطلاعاتی نیز می تواند در شناسایی و درک سایر رهبران و نیروهای سیاسی کمک کند، تا همکاری در جهت آینده ای که به نفع هر دو (کشور) است ممکن شود.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates