30.01.2009

رئیس دانشگاه شیراز برای دانشجویان اتهام تعیین می کند

خبرنامه امیر کبیر: رییس دانشگاه شیراز که حاضر نشد هفته گذشته به پرسش‌های رادیو فردا در مورد برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان این دانشگاه پاسخ دهد، به تازگی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های چاپ تهران اتهاماتی را به دانشجویان منتسب کرده، که هیچیک از سوی دادستان شیراز عنوان نشده است.

روزنامه «فرهنگ آشتی»، چاپ تهران، که در شماره یکشنبه خود با محمد هادی صادقی، رییس دانشگاه شیراز، گفت‌وگویی انجام داده، می‌نویسد: «رییس دانشگاه شیراز تأیید کرد که موافق برخورد نهادهای بیرون از دانشگاه با دانشجویان بوده است.»

به ظاهر اشاره آقای صادقی به برخوردهای امنیتی و قضایی صورت گرفته با دانشجویان معترض شیرازی است.

در همین زمینه محمد سیف‌زاده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، ورود نهادهایی خارج از دانشگاه برای حل مسایل صنفی و اعتراضات دانشجویی را قانونی ندانست و به رادیو فردا گفت: «آنها به طور قطع حق دخالت در مسایل صنفی را ندارند. فعالیت دانشجویان اگر در حد اظهارنظر، تجمع، راهپیمایی و گردهمایی باشد، از نظر قانونی هیچ مشکلی نداشته و کسی حق تعرض در این مورد را ندارد.»

در روزهای گذشته، ۱۲ دانشجوی دانشگاه شیراز که به دلیل اعتراضات صنفی و انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بودند، با سپردن قرار تامین ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

محمد هادی صادقی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «فرهنگ آشتی»، اتهام این دانشجویان را ارتباط با بیگانگان، دریافت حقوق، اطلاع‌رسانی و همکاری با گروه منافقین دانسته که گویا اشاره به سازمان مجاهدین خلق ایران است که در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی از آنها به این نام یاد می‌شود.

این در حالی است که هیچ کدام از این اتهام‌ها در گفت‌وگوی این روزنامه با دادستان عمومی و انقلاب شیراز مطرح نشده است.

آقای صادقی در ادامه گفت‌وگوی خود می‌گوید: «وقتی جرمی صورت بگیرد، ما نمی‌توانیم کاری کنیم.»

او از ارجاع این جرایم به دادگاه به عنوان «حکم تکلیفی» نام برده و تنها رسیدگی به تخلفات را در صلاحیت دانشگاه دانسته است. محمدهادی صادقی در شرایطی این جملات را بیان کرده است که هیچ یک از این اتهام‌ها در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

محمد سیف‌زاده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، در باره استفاده از عنوان جرم برای اتهام‌هایی که متوجه دانشجویان است به رادیو فردا گفت: «جرم، زمانی محقق می شود که علیه کسی در مراجع صالحه قضایی حکم قطعی صادر شده باشد. در غیر این صورت، در تمام این مراحل باید کلمه اتهام را به کار برد.»

در کنار این رویدادها جابر بانشی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، نیز در ارتباط با پرونده دانشجویان شیرازی به وجود نواری اشاره کرده که به عنوان مدرک ارتباط دانشجویان با خارج از کشور مورد استناد قرار گرفته است.

محمد سیف‌زاده در ارتباط با روند چنین پرونده هایی گفت:« اگر دادگاه صالح، و نحوه رسیدگی درست باشد، بر طبق ماده ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، اتهام این دانشجویان سیاسی است و باید مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی با حضور هیئت منصفه به صورت علنی در محاکم کیفری استان انجام شود. هر روندی جز این غیر قانونی است.»

آقای سیف‌زاده افزود: «در همان دادگاه‌ها نیز اگر متهم اقرار نکند و اقرار او مقرون به واقع نباشد و با قراین موجود در پرونده هماهنگ نباشد، بازهم چنین فردی را نمی‌شود تعقیب کرد، چه رسد به مدارکی مانند فیلم و سایر چیزها.»

افزون بر خبرهای مربوط به آزادی دانشجویان دانشگاه شیراز، برخی وبلاگ ها و وب سایت های دانشجویی، از برخورد کمیته انضباطی با دانشجویان معترض بیمناک هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز هم که اتهام اصلی این دانشجویان را توهین به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و تبلیغ علیه نظام، اعلام کرده است، بر دامنه نگرانی‌های دانشجویان در این باره افزوده است.

محمد ضرغامی

رادیو فردا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates