08.10.2010

نارضایتی کیهان از رانت‌خواری “ایران”

فرارو: روزنامه كیهان در گزارش‌های دنباله‌داری نسبت به اعطای آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران به شدت انتقاد كرد و در گفت‌وگو با برخی دست‌اندركاران مطبوعات و نمایندگان مجلس خواستار توقف این بی‌عدالتی شد.

روزنامه كیهان در صفحه گزارش 5شنبه خود نوشت:
طی ماه های اخیر انحصار چاپ آگهی در روزنامه ایران حیات مطبوعات را با اشكال مواجه كرد تا جایی كه برخی از مطبوعات از لحاظ مالی با مشكلاتی خیلی جدی مواجه شدند. هر چند اتكا به درج آگهی های دولتی نوعی ضعف برای بقای مطبوعات قلمداد می شود اما این نكته را هم نباید فراموش كرد كه نمی توان یك شبه انتظار داشت روزنامه ها استقلال مالی بیابند و دیگر به حمایت های مالی دل نبندند.

قطع آگهی های دولتی تیشه ای است كه به ریشه مطبوعات و جراید زده شده و عامل اصلی این ورشكستگی انحصاری شدن درج آگهی در یك روزنامه خاص عنوان می شود.

یك مقام مسئول در روزنامه اطلاعات نیز عاقبت اجرای این دستور رییس جمهور را ورشكستگی و خروج مطبوعات از گردونه فعالیت می داند و در این رابطه به گزارشگر كیهان می گوید: برخلاف مطبوعات كوچك تر كه به علت اجرای بخشنامه اخیر دولت به سرعت تعطیل خواهند شد، روزنامه های قوی تر با حالت احتضار مدتی ادامه می دهند اما در نهایت سرنوشت آنها هم مانند مطبوعات كوچكتر است و تا چند ماه دیگر تعطیل خواهند شد.

وی بیكاری را محصول دیگر این روند می داند و در ادامه اظهار می دارد: هر روز فاصله حجم درآمدها و هزینه ها بیشتر می شود بنابراین ناچاریم تیراژ را كم كنیم و تعدیل نیرو داشته باشیم در حالی كه این اقدامات با منافع نظام در تضاد است. پیش از این حمایت هایی از جانب دولت می شد اما امروز به كمتر از 10 درصد رسیده است.

به اعتقاد فعالان عرصه تبلیغات، در صورتی كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات كمك نكند ولی تیراژ و آگهی را آزاد بگذارد و مطبوعات موظف نباشند قیمت آگهی دولتی را كمتر از حد معمول لحاظ كنند وضعیت روزنامه ها بهتر خواهد شد. بنابراین توقف آگهی ها به همراه كمك های دولتی چندان خوشایند نیست.

انحصاری كردن اعطای امكانات به یك روزنامه خاص واكنش اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه صاحبان جراید، مدیران كانون های تبلیغاتی و بازاریابان و تمامی قشرهایی كه از این طریق ارتزاق می كنند در پی داشته است.

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز و نایب اول كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه رویه فعلی را در تبعیض میان مطبوعات روش صحیحی از سوی دولت نمی داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش كیهان می گوید: مطبوعات در همه جای دنیا مورد حمایت قرار می گیرند اما در كشور ما استفاده از آگهی های دولتی كه نیاز همه مطبوعات در تهران و سایر استان ها است به روزنامه خاصی تعلق می گیرد. البته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از رفع این مشكل خبر داد كه هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

این نماینده مجلس در واكنش به تصمیم رییس جمهور تصریح می كند: انحصاری كردن چاپ آگهی در یك روزنامه خاص نوعی رانت ویژه برای یكی از روزنامه ها است كه با اصل عدالت در توزیع امكانات سازگار نیست. با تلاش اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس طرحی در حال بررسی است كه آگهی های دولتی به همه روزنامه ها تعلق گیرد و از انحصار یك روزنامه خارج شود كه محمد حسین فرهنگی تصویب این طرح را در صورت تایید شورای نگهبان در حكم قانون و برای تمامی دستگاه ها لازم الاجرا می داند.

پیش از این نیز احمد توكلی رییس مركز پژوهش های مجلس از جمع آوری امضا توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده بود تا آگهی های دولتی از انحصار روزنامه های دولتی خارج شود.

وی معتقد است: این موضوع درآمد انحصاری برای روزنامه دولتی ایجاد می كند و بقیه روزنامه ها از این درآمد حذف می شوند. متاسفانه این اقدام با سیاست های اصل 44 قانون اساسی سازگار نیست چرا كه مطابق این سیاست هر امتیازی كه دولت برای شركت ها و موسسات دولتی قایل می شود باید برای شركت ها و موسسات غیردولتی هم قایل شود.

توكلی اظهار می دارد: این اقدام رییس جمهور با سیاست های كلی اصل 44 و با قانون مصوب مجلس مغایر است. دولت نباید در دادن آگهی ها به نشریات انحصاری عمل كند. ضوابط اجرایی بودجه، آیین نامه اجرایی قانون بودجه سالیانه است كه در طول 30 سال گذشته هر سال براساس اصل 138 قانون اساسی در هیات دولت مصوب می شد اما امسال رییس جمهور در یك اقدام عجیب شخصا این ضوابط را تصویب و ابلاغ كرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates