09.10.2010

عضو کمیسیون اقتصادی : امروز و فردا کردن دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سبب گرانی این روزهاست

شفاف: كساني كه كالاها را انبار مي كنند احساس مي كنند دولت نمي تواند بر بازار مسلط شود و دلال ها يا بازرگانان اين قسمت كالا ها را به اميد افزايش قيمت انبار و در يك كلمه احتكارمي كنند./ دولت اجراي هدفمند كردن يارانه ها را از خرداد به تيرماه و از تير ماه به اول مهر ارجاع داد اما اول مهر هم آن را اجرا نكرد و قول هاي اينچنيني تورم را به دنبال خواهد داشت./ دولت بايد با قاطعيت با افراد متخلف و كساني كه احتكارمي كنند برخورد كند و آنها را در اختيار قانون قرار دهد.

شفاف: محمدرضا خباز نماينده كاشمر در گفت وگو باخبرنگار پارلماني شفاف در خصوص گراني چند روز اخير و قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه ها گفت : طولاني شدن و امروز و فرداكردن دولت در اجراي هدفمند كردن يارانه ها موجب شد كه انتظار تورمي به وجود بيايد.

وي با تاكيد بر اينكه تاخير در اجراي هدفمندكردن يارانه يكي از دلايل افزايش نرخ كالا ها بوده است تصريح كرد: دولت فروردين سال 88 قصد داشت قانون هدفمند كردن يارانه هارا اجرا كند كه مجلس مخالفت كرد.فروردين سال 89 بايد قانون هدفمند كردن يارانه ها اجرامي شد كه دولت اعلام كرد از خردادماه اين قانون را اجرامي كند و همين كه دولت مي گويد در خرداد اجرا مي كنيم تورم را افزايش مي دهد.

عضو كميسيون اقتصادي با بيان اينكه دولت در اجراي هدفمندكردن يارانه ها امروز و فردا مي كند كه اين موضوع آثارتورم انتظاري را در پي دارد خاطر نشان كرد : دولت اجراي هدفمند كردن يارانه ها را از خرداد به تيرماه و از تير ماه به اول مهر ارجاع داد اما اول مهر هم آن را اجرا نكرد و قول هاي اينچنيني تورم را به دنبال خواهد داشت.

خباز با بيان اينكه چند دفعه به تاخير انداختن اجراي هدفمندكردن يارانه ها موجب مي شود كه قيمت ها روزبه روز افزايش پيدا كند ياد آور شد: مردم مي دانند كه با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها قيمت كالاهاي اساسي افزايش مي يابد و يارانه هاي تخصيصي به اين كالاها كم و به مرور قطع مي شود و كساني كه اين كالاها رادارند طبيعي است كه آنها را انبار مي كنند.

وي دليل ديگري گراني كالاها را انبار كردن اجناس توسط دلال ها و بازرگانان دانست و تاكيد كرد : كساني كه كالاها را انبار مي كنند احساس مي كنند دولت نمي تواند بر بازار مسلط شود و دلال ها يا بازرگانان اين قسمت كالا ها را به اميد افزايش قيمت انبار و در يك كلمه احتكارمي كنند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: زماني كه عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد طبيعي است كه بازار سياه و به دنبال آن تورم به وجود مي آيد.

خباز اظهار داشت : اگرچه بارها در جلسات كه با وزير بازرگاني داشتيم قول دادند انبارهايي را در مراكز استانها براي اين اتفاقات جانبي كه پيش خواهد آمد تهيه كنند و مواد اوليه را انبار كنند اما اين موارد همه براي شروع هدفمند كردن يارانه ها است.

وي با بيان اينكه محتكرين احساس مي كنند كه دولت باقاطعيت با آنها برخورد نخواهند كرد تصريح كرد : اگر اين مسايل را در نظر بگيريم يعني احتكار مواد؛ عدم قاطعيت دولت در برخورد با محتكرين و در مرحله اول چند دفعه به تاخير انداختن اجراي هدفمند كردن يارانه ها اين عوامل موجب افزايش قيمت برخي كالا ها در شرايط فعلي شده است.

سخنگوي كميسيون اقتصادي در خصوص اقداماتي كه دولت براي بهبود شرايط و جلوگيري از افزايش قيمتها پيش ازاجراي هدفمندكردن يارانه مي تواند به كار گيرد گفت : دولت در اين جهت بايد به آخرين قولي كه در مورد زمان اجراي هدفمندكردن يارانه داده است يعني اول آبان ماه عمل كند و آن را به آذر نيندازد چرا كه عدم اجراي اين قانون در اين زمان و دوباره به تاخير انداختن آن‘ فشار ديگري را با دست خود دولت به مردم تحميل مي كند.

خباز درخصوص اقدام ديگردولت براي رفع گراني درشرايط فعلي خاطرنشان كرد : دولت بايد با قاطعيت با افراد متخلف و كساني كه احتكارمي كنند برخورد كند و آنها را در اختيار قانون قرار دهد تا با حكم قاضي كه جنبه شرعي دارد آن كالا هادر اختيارمردم قرار گيرد و چلوي احتكار و انبار كردن را بگيرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates