09.10.2010

غرامت نمی دهیم ؛ شکایت کنید!!

زمان نیوز: ایران مدعی است طبق قراردادی که با روسیه دارد ، این کشور موظف است در قبال لغو قرار داد خود با ایران علاوه بر مبلغ پیشپرداخت، مبلغی هم به عنوان غرامت بپردازد . اما رییس روس تکنولوژی مدعی شده است که روسیه فقط به ایران پیش‌پرداختی که بابت خرید سیستم‌های “اس ـ 300” از سوی تهران پرداخت شده را بدهکار است و هیچ غرامت دیگری به خاطر امتناع از قرارداد در نظر گرفته نشده است

روسیه با لغو یک جانبه قرارداد فروش موشک های اس 300 به ایران از ارسال این موشک ها به تهران خودداری کرد.

عمل نکردن به تعهدات در قبال ایران به یک رویه معمول در سیاست خارجی ایران تبدیل شده است. در حالی که برخی دولتمردان همچنان به روسیه به عنوان یک شریک قابل اطمینان نگاه می کنند اما این کشور با لغو قرارداد فروش موشک های اس 300 خود به ایران بار دیگر نشان داد که شریک قابل اعتمادی نیست. پس از مخالفت رئیس جمهور روسیه برای تحویل موشک های اس 300به ایران، دولت این کشور اعلام آمادگی کرده که پیش پرداخت ۱۶۶ میلیون دلاری برای خرید این موشک ها را به ایران بازگرداند.

دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، ماه گذشته اعلام کرده بود که این کشور تحویل موشک های زمین به هوای اس 300به ایران را به خاطر آنچه نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل خوانده شده بود، متوقف خواهد کرد. تصمیمی که با واکنش منفی ایران روبرو شد و این کشور تهدید کرد که از روسیه به خاطر عمل نکردن به تعهدش، شکایت می کند.

این ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه بود که برای نخستین بار خرداد ماه سال جاری و هنگام دیدار با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، گفته بود که کشورش تحویل موشک های اس 300به ایران را به حالت تعلیق در می آورد.آقای پوتین دلیل این تصمیم را همراهی با قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران عنوان کرده بود. تصمیمی که با استقبال کاخ سفید همراه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از “خویشتنداری روسیه در انتقال سیستم های موشکی اس 300به ایران” قدردانی کرد.

قرارداد فروش موشک های اس 300 در سال ۲۰۰۵ میان ایران و روسیه امضا شده است اما به دلیل مخالفت های برخی کشورها از جمله آمریکا، روسیه تاکنون از تحویل این موشک ها به ایران خودداری کرده بود.

ایران مدعی است طبق قراردادی که با روسیه دارد ، این کشور موظف است در قبال لغو قرار داد خود با ایران علاوه بر مبلغ پیشپرداخت، مبلغی هم به عنوان غرامت بپردازد . اما رییس روس تکنولوژی مدعی شده است که روسیه فقط به ایران پیش‌پرداختی که بابت خرید سیستم‌های “اس ـ 300” از سوی تهران پرداخت شده را بدهکار است و هیچ غرامت دیگری به خاطر امتناع از قرارداد در نظر گرفته نشده است.

سرگی چمزوف روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: “ما 166,8 میلیون دلار بابت این قرارداد پیش‌پرداخت دریافت کرده بودیم و بر اساس بند “فورس ماژور” این قرارداد موظفیم که این پیش پرداخت را باز گردانیم. ما ذره‌ای بیش از آن پرداخت نخواهیم کرد”.

وی تاکید کرد: فورس ماژور در این قرارداد، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که بر اساس آن دمیتری مدودف ـ رییس جمهوری روسیه ـ حکمی صادر کرد. به همین خاطر ما قرارداد مذکور را فسخ کرده و کل مبلغ پیش پرداختی را که دریافت کرده بودیم، پس خواهیم داد.

در ادامه نظر تعدادی از کارشناسان درباره این اقدام روسیه که ایسنا مخابره کرده است را بخوانید

حسن علایی کارشناس مسائل بین‌الملل
تحویل ندادن سامانه موشکی اس ـ 300 از سوی روسیه برای ایران ضرری نخواهد داشت، به شرط این‌که ایران بتواند مبلغ پرداخت شده برای خرید سامانه موشکی را پس گرفته و برای ساخت پدافند هوایی در حد نیاز کشور اقدامات لازم را انجام دهد.

مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه
روسیه برای حفظ وضع اعتدال به بهانه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سامانه موشکی اس ـ300 را تحویل ندادند. ایران در وضعیت کنونی بیش از هر چیز باید بر نیروهای خود تکیه کند و با خلاقیت‌های موجود و تلاش در راه ایجاد فضای مثبت معطوف به سازندگی آرامش خود را حفظ و در مسیر دستیابی مستقل به نیازهای خود با آرامش آفرینی در فضای بین‌المللی انرژی خود را متوجه سازندگی در درون کند.

علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
موضوع تحویل اس‌300 از جانب روسیه، بیشتر از آن که به دلیل اهمیت این سیستم باشد، از بعد میزان قابل اعتبار بودن روسیه اهمیت دارد. عملکرد روسیه در این زمینه برای همیشه در تاریخ روابط دو کشور و افکار عمومی دو ملت به عنوان یک معیار برای میزان قابل اعتماد بودن روسیه باقی خواهد ماند.

اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
با وجود ادعای یکی از مقامات روسیه در مورد فسخ قرارداد تحویل ” اس 300 ” به ایران و پرداخت مبلغ پیش پرداختی آن، باید گفت که هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد چراکه ایران می‌تواند این موضوع را از طریق مراجع حقوقی و قانونی پیگیری کند.

سیدرضا سجادی سفیر ایران در مسکو
در مورد عدم تحویل سامانه اس-300 خرسند نیستیم، خصوصا به دلیل اینکه این سیستم یک سیستم دفاعی است و برای هیچکس ایجاد خطر نمی کند.حتی خانم کلینتون بعد از صدور قطعنامه 1929 اعلام کرد که اگرچه تحویل سیستم اس-300 مغایر با قطعنامه نیست اما ما امیدواریم که روسیه این کار را نکند. بنابراین اینکه به چه دلیل دولت روسیه به این تصمیم رسیده برای ما نامشخص است. البته ما قراردادی با دولت روسیه داریم که در آن موضوعات مختلف و از جمله اختلافات پیش بینی شده که طبعا طبق آن قرارداد عمل خواهد شد .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates