17.10.2010

توکلی: سوال مجلس از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد

بی‌بی‌سی: احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران، با تاکید بر اینکه “سوال از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد” گفت که علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه و محمدرضا باهنر، نماینده تهران و نایب رئیس سابق مجلس هم در این مورد با او هم عقیده اند.

آقای توکلی در گفت و گو با مجله “همشهری ماه”، که نسخه آنلاین آن امروز ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) منتشر شده است، با ابراز تاسف از اینکه “مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد”، تاکید کرد: “مجلس تا الان یک بار در زمان بنی صدر تکلیف خود را انجام داده و تذکر سابقه داشته است. متاسفانه این مساله به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از رئیس جمهوری خیلی بد است.”

هفته پیش برخی از سایت های محافظه کار از اقدام تعدادی از نمایندگان مجلس در جهت جمع آوری امضا برای طرح سوال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران خبر داده بودند.

از سوی دیگر، روزنامه رسالت امروز از قول یک نماینده مجلس که نام وی ذکر نشده، نوشته است که پی گیری کنندگان سوال از آقای احمدی نژاد به خاطر “کمرنگ نکردن” تاثیرات سفر رئیس جمهوری به لبنان از تصمیم خود منصرف شده اند.
“مجلس می تواند رای به عدم کفایت رئیس جمهوری بدهد”

احمد توکلی در مصاحبه خود با همشهری ماه، با انتقاد از اظهارات چندی پیش آقای احمدی نژاد در مورد “در راس امور نبودن مجلس” گفت: “باید ایشان در نظر داشته باشند که مجلس می تواند… رئیس جمهوری را از ادامه کار باز بدارد و رای به عدم کفایت وی بدهد؛ درحالی که ایشان نمی تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس”.

آقای توکلی تأکید کرد که نباید وقت رئیس جمهوری را برای مسائل جزئی گرفت، اما در عین حال گفت: “حوادث خیلی مهمی رخ داده که باید رئیس جمهور در مورد مسائل زیادی پاسخ دهد”.

او گفت که موضوع سئوال از رئیس جمهوری در قانون اساسی در نظر گرفته شده تا قدرت متمرکز دولت را مهار کند و جلوی “دیکتاتوری احتمالی” را بگیرد.

آقای توکلی گفت که شرایط به سمتی می رود که مجلس به وظیفه خود در این مورد عمل کند.

او بیش از یک ماه پیش نیز در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران هشدار داده بود که مجلس در برابر “قانون شکنی‌های دولت” همیشه سکوت نخواهد کرد.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی ایران، در صورتی که حداقل‏ یک‏ چهارم‏ نمایندگان‏ مجلس‏‏ از رئیس‏ جمهور درباره‏ نحوه انجام وظایفش سوال‏ کنند، او موظف‏ است‏ طی حداکثر یک ماه در مجلس‏ حاضر شود و به‏ سوال‏ نمایندگان جواب‏ دهد.

در سه دهه گذشته، مجلس شورای اسلامی از این حق خود استفاده نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates