17.10.2010

آیا نامه منسوب به رئیس قوه قضاییه به رهبری واقعی بود؟

خودنویس: انتشار نامه‌ای منسوب به رئیس قوه قضاییه به آیت‌الله خامنه‌ای از سوی رسانه‌های «سبز»، با تردید منتقدان و واکنش رسانه‌های حاکمیت روبرو شده است. با آنکه «سبز»ها می‌گویند خبر را از منبعی موثق گرفته‌اند، اما شواهد کافی برای اثبات این مدعا موجود نیست.

یکی از بحث‌های محافل رسانه‌ای در طول یک هفته اخیر، تعیین درستی یا نادرستی نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی است. در متن این نامه منسوب به آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به آیت‌الله خامنه‌ای بابت دخالت‌های «مجتبی خامنه‌ای» و دیگران در امور قضایی معترض شده و از شرط‌هایی نام می‌برد که پیش از رسیدن به ریاست قوه قضاییه با رهبری نظام طرح کرده بود.

اولین واکنش مهم دستگاه قضایی به این نامه، تکذیب آن از سوی سخنگوی قوه قضاییه بود.

رسانه‌های نزدیک به جناح راست و حاکمیت نیز از سوی دیگر این نامه را کار مشترک گردانندگان سایت «جنبش راه سبز» و مهدی هاشمی می‌دانند. یکی از شواهد عنوان شده این رسانه‌ها، گفته‌های شنود شده یکی از خبرنگاران این سایت است. سایت تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت که، «اين خبرنگار، تلفني به يكي از دوستانش در اصفهان مي‌گويد: “نامه منتشره به نام آيت الله لاريجاني را محسن كديور شخصا و با دستخط خود نوشته است و در جلسه اي با مهاجراني، نهايي و براي انعكاس خبري آماده شده است”. براساس اين گزارش، كليد جعل چنين نامه اي به اسم رئيس قوه قضاييه از زمان اظهارات مهم و صريح آيت الله صادق لاريجاني در مورد وقف دانشگاه آزاد زده شده است و پس از آن بود كه مهدي هاشمي به شدت پيگير خبرسازي و تخريب شخصيت آيت الله آملي شد.»

لازم به ذکر است که رسانه‌های نزدیک به دستگاه‌های امنیتی سابقه‌ای طولانی در انتشار مطالب و گفته‌های شنود شده دارند. گفته می‌شود رجا نیوز از طریق شنود تلفنی مکالمات خانواده هاشمی رفسنجانی، مسیر مسافرت‌ها و محل‌های اقامت، فهرست مهمان‌ها و برنامه‌های ایشان در خارج از کشور را بدست می‌آورد. یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی صحت اکثر این گزارش‌ها را تایید کرد.

یک تحلیل‌گر مقیم نیویورک که نخواست نامش عنوان شود، به «خودنویس» گفت که نامه منسوب به صادق لاریجانی، نمی‌تواند به دلایل مختلفی واقعیت داشته باشد. این تحلیل‌گر مقیم آمریکا معتقد است که به دلایل متعددی این نامه جعلی است.

بر اساس نظر این تحلیل‌گر، آقای خامنه‌ای در موارد متعددی از تعیین تکلیف امور قضایی مهم از جمله بررسی وضعیت دانشگاه آزاد را به آیت‌الله لاریجانی داده است. به دنبال پاسخ تند لاریجانی به سخنان هاشمی رفسنجانی در باره دانشگاه آزاد، احتمال واکنش به شکل جنگ روانی وجود دارد.

بنا به گفته همین تحلیل‌گر، در دوران لاریجانی سرکوب کم نشده و قوه قضاییه عملا مجری بسیاری از فشارهای حکومتی است. به کار گماردن محسنی اژه‌ای بر مسند دادستانی نشان از اعتقاد ویژه رئیس قوه قضاییه به ادامه روال سخت‌گیرانه دارد.

به اعتقاد این تحلیل‌گر، وقتی رياست قوه قضائيه گفته است که «پرونده سران فتنه براي محاكمه كامل است، اما بايد كمي تامل كنيم كه اين تامل به دليل مصلحتي است كه قوه قضائيه در نظر دارد، پس عملا موضع‌گیری پیشین رئیس قوه با محتوای این نامه هم‌خوانی ندارد. چون از یک سو این سخن نشانی از مشکل آیت‌الله لاریجانی با دخالت ساختار قدرت در سیستم قضایی ندارد.»

اما مهم‌ترین نکته مورد اشاره این تحلیل‌گر، فقدان شخصیتی در نظام جمهوری اسلامی است که چنین نامه‌ای بنویسد. او معتقد است که «تنها آیت‌الله منتظری بود که می‌توانست به رهبری مستقیما معترض شود و فردی مثل لاریجانی که از دوران جوانی، قرار گیری در سمت‌های مختلفش را مدیون آیت‌الله خامنه‌ای است و مورد اعتماد اوست، فاقد جسارت لازم برای نوشتن چنین نامه‌ای است». او می‌افزاید که حتی افرادی سابقه‌دار در نظام مثل هاشمی رفسنجانی که به رهبری انتقاداتی دارند، جرات نوشتن چنین متنی را فاقد هستند، چه برسد به فردی که همه چیز خود را از آیت‌الله خامنه‌ای دارد.

با این همه به دلیل عدم دسترسی به منابع معتبر در داخل، شاید نتوان به راحتی از درستی یا نادرستی این نامه سر در آورد، اما با توجه به سابقه جنگ روانی ضد حاکمیت در طول یک سال اخیر و انتشار مطالبی مخلوط با واقعیت از جمله اطلاعات مربوط به تعداد پیپ‌های آیت‌الله خامنه‌ای و املاک و سرمایه‌های خانوادگی که از سوی برخی نزدیکان منتقد رهبری نظام هم رد شده است، می‌توان حدس زد که علاوه بر این نامه، مدارک و مستندات دیگری در آینده نزدیک منتشر شود که نتوان به راحتی به درستی آنها اعتماد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates