18.10.2010

خط فقر روی صفحه اول

فرارو: واریز یارانه‌های نقدی از فردا و اظهارات عادل آذر درباره خط فقر سوژه مهم بسیاری از مطبوعات صبح بوده است.

تهران امروز: خط فقر روی صفحه اول
روزنامه تهران امروز تیتر یک امروز خود را با رنگ قرمز به رقم خط فقر اختصاص یافته است. تهران امروز تیتر زده است: «ماهانه 826 هزار تومان متوسط هزینه زندگی خانواده شهری». روزنامه تهران امروز در توضیح این تیتر آورده است: «در روزهایی که کشور خود را برای آغاز اجرای یک طرح بزرگ اقتصادی آماده می‌کند، ارائه آمار از بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است… اما همچنان جای خالی آمارهای مهم اقتصادی در میان آمارها خالی است».

این روزنامه در ادامه به اعلام نشدن خط فقر در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌نویسد: «عادل‌آذر در توضیح این نقیصه آماری به تولید نشدن آمارهای مورد نیاز برای محاسبه خط فقر اشاره کرد. وی همچنین از عدم محاسبه شاخص فلاکت در مرکز آمار خبر داد. آذر اما هزینه یک ماه زندگی برای هر خانوار را 826 هزار تومان اعلام کرد».

گزارش دیگر روزنامه تهران امروز به اوج گرفتن مجدد قیمت ارز می‌پردازد. این روزنامه با اعلام خبر قیمت 1090 تومانی دلار در بازار آزاد، به تزریق قطره‌چکانی دلار توسط بانک مرکزی اشاره می‌کند. خبرنگار تهران امروز در گزارش خویش می‌نویسد: «با گذشت حدود سه هفته از نابسامانی بازار ارز و کنترل نسبی آن طی دو هفته گذشته، بازارارز از ابتدای هفته جاری دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. با کم شدن ارائه ارز از سوی بانک مرکزی و ادامه عطش مردم برای خرید دلار، بازار دلالی ارز دوباره داغ شد».

تهران امروز به این مسئله نیز اشاره می‌کند که «باز گشایی شاهراه مبادلات ارزی ایران با امارات باعث شد تا انجام حوالجات ارزی دوباره از سر گرفته شود و تا حدی عطش تقاضای مردم برای خرید دلار نسبت به روز‌های قبل کاهش یابد. در غیر این‌صورت با کاهش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی، دلار در بازار آزاد از 1085 تا 1090 تومان معامله نمی‌شد و قیمت دلار بیش از این بالا می‌رفت».

ایران: سی‌روز برای جبران جاماندگی از یارانه‌ها
اگرچه تیتر نخست ایران به واریز نقدی یارانه‌ها از فردا اشاره می‌کند، در تیتر نخست ضمیمه اقتصادی این روزنامه هم‌چون روزنامه‌های دیگر به اظهارات عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران پرداخته شده است. البته تیتری که با تیتر سایر مطبوعات فرق دارد، چرا که ظاهراً مهم‌ترین مسئله ایران هدفمندی یارانه‌هاست.

این روزنامه می‌نویسد: «آنهایی که تا الآن برای گرفتن یارانه نقدی اقدام نکرده‌اند و فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها را پر نکرده‌اند نگران نباشند و عجله هم نکنند، دولت آذرماه حدوداً 20 تا 30 روز فرصت مجددی به خانوارهای جامانده خواهد داد. این اظهارات رئیس مرکز آمار ایران برای برطرف کردن نگرانی خانوارهایی است که تا به حال اقدامی برای ثبت‌نام و ارائه اطلاعات خود و خانواده‌هایشان به مرکز آمار نکرده‌اند».

دیگر گزارش ایران، به دوبرابر شدن تولید زعفران در صورت اجرای برنامه جامع بهبود تولید در کشور اختصاص دارد. در این گزارش می‌خوانیم: «با اجرای طرح جدید وزارت جهاد کشاورزی به منظور حفظ مزیت نسبی و از طریق بهره‌وری در تولید و تجارت زعفران، تولید این محصول طی پنج‌سال دو برابر می‌شود». ارتقای کیفیت محصول از طریق روش‌های ارگانیک، بهره‌گیری اصولی از ماشین‌آلات و استانداردهای معتبر در مراحل تولید، دستیابی به بازار‌های فروش جدید از طریق گسترش شبکه فروش، مطالعات بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی، بازگشت هرچه افزون‌تر ارزش افزوده به داخل کشور و اصلاح و بهینه سازی استانداردهای موجود از جمله اهداف این طرح است.

دنیای اقتصاد: صف‌های دلار کوتاه شد
اگرچه روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله کوتاه خود نسبت به دو نرخی شدن ارز هشدار داده، اما در تیتر نخست خود از کارساز بودن فروش مشروط ارز خبر داده و آورده است: «گزارش‌های روز گذشته خبرنگاران از مراکز فروش ارز در خیابان فردوسی و چهار راه استانبول تهران، از کاهش قابل‌توجه صف‌های خرید دلارهای دولتی حکایت می‌کند؛ از اوایل ماه جاری و به دنبال شایعه بروز مشکلاتی در حواله‌های ارزی به کشور امارات و سکوت چند روزه بانک مرکزی بازار ارز ملتهب شد و افزایش تقاضای ارز به جو روانی خاصی دامن زد که قرار است قیمت دلار بالا رود که به نوبه خود باعث ایجاد صف‌های طویل برای دلار شد».

این گزارش می‌افزاید: «با اعلام فروش دلار به قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار آزاد، دلالان ارز و مردمی که شایعه افزایش قیمت دلار را باور کرده بودند، در برابر صرافی‌ها صف کشیدند تا از قافله خرید دلار دولتی عقب نمانند. بالاخره بانک مرکزی بنابه پیشنهاد مدیران صرافی‌های بانک‌ها، از روز پنج‌شنبه گذشته، فروش دلار به متقاضیان را به ارائه بلیت و پاسپورت مشروط کرد که همزمان با اعلام باز شدن مسیر حواله، التهاب تقاضا را در بازار ارز نسبتا فرو نشاند؛ اگرچه هنوز نرخ بازار آزاد نسبت به نرخ دولتی دارای فاصله 40 تا 50 تومانی است که جذابیت دلالی در این حوزه را افزایش می‌دهد».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates