29.10.2010

سرانجام پارتی‌بازی در حد اتحادیه اروپا، پشت صحنه راه‌اندازی یورونیوز فارسی!

آینده: این دو نفر از چهره های سیاسی و یا خبرنگاران كوچ كرده نیستند و از اتباع قدیمی ایرانی ساكن فرانسه هستند. همین دو نفر براساس برنامه قبلی از ورود نیروهای كوچ كرده در فرانسه جلوگیری كردند و از جذب نیروهای داخل ایران به بهانه امكان همكاری آنها با دستگاه های امنیتی ایران مهر ممنوع زدند

دومین سرویس دهنده جهانی خبر، بخش فارسی خود را راه اندازی كرده تا با توجیه حضور 126 میلیون فارسی زبان در منطقه خاورمیانه، این پوشش جمعیتی موثر را از دست ندهد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آینده، راه اندازی سرویس فارسی زبان یورو نیوز از یك سال پیش در دستور مناقصه ای قرار گرفت كه میان اتحادیه اروپا و برنده این طرح رسانه ای یعنی شبكه یورو نیوز در لیون فرانسه برگزار شد.

یورونیوز بلافاصله با آگهی جذب روزنامه نگاران و فعالان حرفه ای رسانه در داخل ایران ظاهری جدی برای راه اندازی یك شبكه حرفه ای فارسی زبان را به نمایش گذاشت.

مدیر اجرایی این شبكه از دریافت تعداد زیادی از درخواست های بالا از داخل ایران خبر می دهد، اما در ادامه بهانه می آورد كه به دلیل مشكلات ویزا و سایر مسایل امكان استفاده از آنها را پیدا نكردیم.

با این وجود این سرویس فارسی زبان از چهارشنبه این هفته فعالیت خود را آغاز كرده، اما برخی شنیده ها در خصوص پارتی بازی شدید برای جذب نیروهای فارسی زبان در این شبكه تا حد زیادی به واقعیت نزدیك شده است.

با رونمایی از بخش فارسی یورونیوز دو نكته بسیار مهم وجود دارد، نخست اینكه هیچ سرویس نگارشی فارسی زبان روی تصاویر ارایه نمی شود و به خلاف سرویس های تركی و دیگر زبان های این شبكه، یورونیوز فارسی زبان به خاطر نداشتن سرویس نگارشی فارسی زبان و استفاده از زبان فارسی برای توضیحات متنی خبرهای منتشر شده، در دراز مدت ارزش خاصی برای مخاطب عام فارسی زبان نخواهد داشت.

دوم اینكه، یورونیوز به دلیل ساختار ام سی و بدون مجری خود، بیشتر خبرها را توسط گویندگان به اصطلاح در كابین ارایه می كند. بیشتر بخش های خبری این شبكه جز بخش های ویژه به صورت آماده و تدوین شده روی آنتن می رود، اما وقتی صداهای ناهنجار و غیرحرفه ای از این شبكه شنیده می شود، نتیجه پارتی بازی به شیوه اروپایی بیشتر نمایان می شود.

این شبكه ساختارهای حرفه ای را برای بخش فارسی خود در نظر گرفته، ولی پیمانكاران رفیق بازی كه فعالیت بخش فارسی را به صورت كنترات از یورونیوز در اختیار گرفته اند، ثابت كردند كه در قلب اروپا و حتی با سفارش اتحادیه اروپا هم می توان پارتی بازی كرد و بیشتر به جیب فكر كرد تا ارائه خدمات!

در این میان منبع موثقی در فرانسه به خبرنگار آینده گفت: “یورونیوز اعتبار اروپایی دارد، اما سپردن كار به صورت كنترات به دو ایرانی مقیم فرانسه موجب شده آنها دوستان و اطرافیان ایرانی خود در اروپا و اغلب اتباع مسلط به زبان فارسی را از برخی جاها مانند آذربایجان، اسراییل و امارات متحده عربی به این سرویس فارسی بیاورند.

این دو نفر از چهره های سیاسی و یا خبرنگاران كوچ كرده نیستند و از اتباع قدیمی ایرانی ساكن فرانسه هستند. همین دو نفر براساس برنامه قبلی از ورود نیروهای كوچ كرده در فرانسه جلوگیری كردند و از جذب نیروهای داخل ایران به بهانه امكان همكاری آنها با دستگاه های امنیتی ایران مهر ممنوع زدند”.

وی همچنین متذكر شد: “رفتارهای اتحادیه اروپا برای راه اندازی سرویس های ویژه زبان های مختلف معطوف به دخالت های سیاسی و مداخله جویانه نبوده و بعید است در مورد سرویس زبان فارسی این سنت نقض شود. ولی در كل پارتی بازی شدید در این بخش اعتبار فعالیت فرامنطقه ای یورونیوز را به شدت كاهش خواهد داد”.

صرف نظر از واكنش های احساسی برخی رسانه های دولتی در ایران به راه اندازی سرویس فارسی یورونیوز كه بدون شناخت و به سنتی قدیمی بدون تحلیل و حرف منطقی بیان می شود، بعید است این شبكه با ساختار و شاخص های اطلاع رسانی اختصاصی خود كه بیشتر صرف بیان خبر با گرایش اقتصادی، اجتماعی و علمی است، با وجود نقص شدید فنی و حرفه ای مخاطبان ویژه فارسی زبان را به خود جذب كند.

در همین حال طرفی مدیر اجرایی راه اندازی این بخش فارسی كه پیش تر سرویس تركی را با كمك تلویزیون دولتی تركیه راه اندازی كرده، به صراحت از دریافت درخواست های همكاری زیادی از ایران خبر داده كه به هر تقدیر مورد توجه مدیران یورونیوز قرار نگرفته است.

جای حیرت و تعجب دارد كه بنگاه های خبری خارجی مانند بی بی سی و یورونیوز با علم و آگاهی به توانمندی های گسترده انسانی در حوزه روزنامه نگاری و تلویزیون در ایران اقدام به راه اندازی سرویس های فارسی زبان و بعد آگهی های استخدام می كنند.

اما در این سو صداوسیما كه در كل با توسعه ساختارهای خبری و اطلاع رسانی قهر كرده و حتی سعی در كلونی كردن و محدودیت های بیشتر خبرهای خشك و غیرمنعطف است، از سوی دیگر دستگاه های فرهنگی و اطلاع رسانی و تبلیغاتی كشور نیز به این هجمه خبری و اطلاع رسانی علیه مخاطبان فارسی زبان بی توجه بوده و قصدی برای راه اندازی شبكه های مستقل خبری فارسی زبان ندارند.

سوال اینجاست كه وقتی ناتوی فرهنگی و جنگ نرم هدف اصلی خود را داخل مرزهای ایران طراحی و اجرا می كند، چرا باید دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی توانمند مالی و انسانی توجهی به ضعف های موجود اطلاع رسانی داخلی و بین المللی و نیازهای 126 میلیون فارسی زبان ندارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates