31.10.2010

دلایل انحلال ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران

ویکیو: خبری که تعبیر به زلزله می شود: علوم پزشکی ایران، روز جمعه با اطلاعیه ای که در سایت وزارت بهداشت و درمان منتشر شد، منحل اعلام شد. تصمیمی که گفته می شود به جز عده اندکی از نزدیکان مرضیه وحید دستجردی در وزارت بهداشت و روسای دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، کسی از آن مطلع نبود.

منابع آگاه می گویند وزیر بهداشت جمعه شب، دکترلاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران را مامور کرده به امور دانشگاه ایران رسیدگی کند و او از اولین ساعات کاری شنبه، 8 آبان، به جای دانشگاه تهران، روانه برج میلاد، پردیس دانشگاه ایران شده است.

همچنین از دانشگاه منحله علوم پزشکی ایران خبر می رسد رئیس دانشگاه تهران از همه معاونان و روسای دانشکده های مختلف ایران خواسته تمام مراودات مالی را متوقف کنند.

تغییرات در راه است

به گفته مدیران ارشد دانشگاه ایران، دیروز تا ظهر جلسه دکتر لاریجانی با تیمی مرکب از کارشناسان ستادی و معاونان خود، با مدیران ارشد دانشگاه ایران، به صورت فشرده برگزار شد و سپس لاریجانی، روسای دانشکده ها را از ظهر به پردیس مرکزی فراخواند.

طبق آخرین اطلاعات واصله، تغییر مدیران دانشگاه از ابتدای ساعات ابلاغ حکم انحلال، در دستور کار مدیران جدید قرار گرفته است. از جمله صبح دیروز خبر رسید مدیر حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران تغییر کرده است و همچنین مدیر کل روابط عمومی این دانشگاه استعفا داده است.

گفته می شود تا لحظه تنظیم این خبر، به جز معاون پشتیبانی، کلیه معاونتهای اجرایی و مالی دانشگاه علوم پزشکی ایران تغییر کرده اند. با این حال، اخباری از عدم تغییر در کادر آموزشی به گوش می رسد، به بیان دیگر، مدیران جدید تصمیم گرفته اند چندان به ترکیب آموزشی دانشگاه، دست نزنند.

انحلالی در حد زلزله

بسیاری از کارشناسان شاغل و ناظران بخش درمان از این تغییر ناگهانی که با تصمیم عصر جمعه وزیر بهداشت آغاز شد، شوکه شدند. برخی از آنان با به کار بردن تعبیر “زلزله” برای این انحلال، از ابعاد تکان دهنده آن خبر دادند و اظهار داشتند معلوم نیست برای نزدیک به 14 هزار نفر از پرسنل این دانشگاه، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد.

گفته می شود خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی تا حدی شوکه کننده بود که ابطحی، رییس دانشگاه با وجود خبر دار بودن از این اتفاق، تا میانه های روز، از آن ابراز بی اطلاعی می کرد.

مشاهدات خبرنگار “خبرآنلاین” نشان می دهد در ساعات ابتدایی این روز، صفحه ابتدایی پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی این دانشگاه به نام دانشگاه تهران، مزین شد.

“با توجه به انتقال بسیاری از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه سایتهای زیر مجموعه به تدریج به شبکه دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل خواهند شد.”

این جمله ای است که در سایت اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران دیده می شود. دانشگاهی با داشتن 16 بیمارستان بزرگ در تهران و سایر شهرستانهای این استان و در اختیار داشتن بیش از 13 هزار نیروی انسانی که دیگر وجود خارجی ندارد و بر اساس تصمیم جمعه گذشته وزیر بهداشت، منحل شده.

واکنشهای متفاوت دیگران

با وجود بهت زدگی دانشگاهیان علوم پزشکی ایران، گفته می شود برخی از مدیران دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که دریافت کننده امکانات این دانشگاهند، از این تغییر چندان جا نخوردند. خبرنامه داخلی دانشگاه شهید بهشتی یک هفته پیش، خبر انحلال را یک هفته پیش از اعلام وزارت بهداشت اعلام کرده بود و تا لحظه تنظیم این خبر، دکتر ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران، حکم دریافت کرده، حکمی که گفته می شود به احتمال زیاد تا آخرین تغییرات تحویل و تحول دانشگاه، معتبر خواهد بود.

اخبار دریافتی دیگر از تصمیم مدیران جدید برای احتمال استقرار پردیس مرکزی دانشگاه تهران در دانشگاه علوم پزشکی ایران به گوش می رسد که به دلیل بزرگتر، تازه ساز و مجهزتر بودن مکان جدید، گرفته شده است.

دلایل انحلال

مدیر کل وزارتی وزارت بهداشت و درمان درباره دلیل این انحلال تاریخی گفته: پس از انتزاع کرج از استان تهران و تشکیل استان البرز، بخشهای مهمی از مراکز و شبکه بهداشت و درمان که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بود از این دانشگاه منفک شد. همچنین زمینه انتقال بخشی از کارمندان از تهران فراهم می شود.

بنا به اظهارات حسن آقاجانی این تصمیم در راستای ابلاغ معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته است. به بیان دیگر، طرح خلوت سازی پایتخت که گفته می شود برای جلوگیری از مشکلاتی مانند تلفات زلزله احتمالی، خدمت رسانی بیشتر، عدم تمرکز نظام اداری و عدم متمرکز کردن رای دهندگان به کاندیدای رقیب دولت فعلی از سوی فروزنده، معاون منابع انسانی ریاست جمهوری مطرح شده بود، این بار بلای جان دانشگاه علوم پزشکی ایران شده است.

از سوی دیگر، تفکیک استان البرز و جداشدن بخش عظیمی از حوزه استحفاظی این دانشگاه از استان تهران، این انحلال را قطعی و غیر قابل بازگشت می نمود. با این حال بر اساس دستور وزیر بهداشت در پی اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاههای اجرایی از استان تهران واحدهای بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به شهیدبهشتی و واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شده است.

مرضیه وحید دستجردی در حکم تاریخی خود نوشته: “پیرو ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، ضمن انتقال کلیه فعالیت های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل می گردد.”

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه خود که در شامگاه دومین جمعه آبانماه در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه قرار گرفت همچنین خواستار تسریع در اجرای این ابلاغیه با تجمیع واحد های هم نام دارای فعالیت های موازی و تداوم فعالیت یکایک واحدهای ارائه خدمات تا بازنگری در ساختار سازمانی و تشکیلاتی مجموعه شده است.

دکتر دستجردی در پایان نامه خود اظهار امیدواری نموده با بهره گیری از کلیه منابع و امکانات موجود مسیر تحقق این فرایند مهم،هموار و دستیابی به پوشش کامل و گسترده خدمات بهداشتی، درمانی در کلان شهر تهران خصوصاً مناطق نیازمند، مستحکم تر از گذشته شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید انحلال دانشگاه های علوم پزشکی و تغییرات دفعی این وزارتخانه، قرار است در آینده کدام بخش از مدیران و کارکنان را خوشحال، ذوق زده و یا شوک نماید!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates