03.11.2010

فیلم ‘عرق سگی’ در هیاهوی جشنواره فیلم رم

بی‌بی‌سی: جشنواره نوپای فیلم رم که پس از جشنواره ونیز بزرگ ترین جشنواره سینمایی ایتالیاست روز پنج شنبه 28 اکتبر افتتاح شده است.

این جشنواره رفته رفته به رقیبی جدی برای جشنواره کهنه کار ونیز که در واقع قدیمی ترین جشنواره فیلم جهان است بدل می شود و در روزهای بارانی رم، پذبرای علاقه مندان بسیاری است که برای دیدن ستاره های سینما و فیلم های دلخواهشان به دهکده بزرگ سینمایی رم هجوم آورده اند.

طبق اعلام دفتر جشنواره فروش بلیت های روز یکشنبه به 31 هزار یورو رسیده که طی پنج سال برگزاری این جشنواره بی سابقه است.

جشنواره رم طی این سال ها بی توجه به سینمای ایران نبوده و فیلم هایی را از سینمای ایران به نمایش گذاشته است، از جمله فیلمی از نیکی کریمی در سال 2006 که مورد استقبال تماشاگران جشنواره قرار گرفت.

در جشنواره امسال نیز یک فیلم ایرانی در بخش مسابقه حضور دارد: فیلم عرق سگی، ساخته حسین کشاورز، که به معضلات جوانان امروز در تهران می پردازد و با بازیگران بدون حجاب در داخل ایران، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فیلمبرداری شده است.

این فیلم ساده که به نظر می رسد با بودجه کمی ساخته شده، سعی دارد تصویری بدون سانسور از جوانان امروز تهران و معضلات عمدتاً جنسی و عاطفی آنها ارائه کند. در این فیلم، با چند شخصیت مختلف روبروییم که ماجراهای آنها در کنار هم پیش می رود:

چند جوان در حال عرق خوری اند که خبر تصادف مادر یکی از آنها می رسد؛ یک دختر فمینیست عاشق شوهر دختر عموی خود شده و با او رابطه دارد؛ یک دختر و پسر جوان که تازه با هم آشنا شده اند به دنبال جایی برای اولین عشقبازی خود هستند؛ یک پسر همجنس گرا به دلیل اصرار مادرش با دختری ازدواج می کند…

هرچند این فیلم به دلیل فارغ شدن از سانسور حاکم بر سینمای ایران می تواند آزادانه به بیان مشکلات شخصیت های داستان بپردازد، اما تماشاگر نمی تواند آنچنان که باید، با آنها همذات پنداری کند. در نهایت، فیلم به دلیل جسارتش مورد توجه قرار می گیرد ولی موفق نمی شود تصویری عمیق و قابل اعتنا از درون جامعه امروز ایران و شخصیت های پیچیده آن ارائه کند.
آخرین شب

اما حضور ایرانی ها در جشنواره رم، تنها به همین جا ختم نمی شود: مصی تاج الدین، زن ایرانی الاصل مقیم آمریکا، نیز اولین فیلم بلند خود را در جشنواره رم ارائه کرده است.

این فیلم که نامش آخرین شب است به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمد. در این فیلم کیرا نایتلی، ستاره جوان سینما، بازی می کند. آخرین شب قصه زوجی را به تصویر می کشد که یک شب از هم دورند و هر کدام به شکلی جداگانه درگیر رابطه با فرد دیگری شده اند.

اما نمایش فیلم خانم تاج الدین در افتتاحیه جشنواره رم به دلیل تظاهرات دست اندرکاران سینمای ایتالیا به جنجال کشیده شد. صدها نفر از اهالی سینمای ایتالیا به دلیل حذف بخشی از بودجه سینما، جلوی کاخ جشنواره رم تجمع کرده بودند و می خواستند مانع از افتتاح جشنواره شوند.ستارگان روی فرش قرمز ترسیده بودند و کارگردان ایرانی فیلم افتتاحیه هم سعی می کرد با بلندگوی دستی خود تظاهرکنندگان را آرام کند. بالاخره، با مداخله پلیس، فیلم آخرین شب با دو ساعت تاخیر به نمایش درآمد.
رقیبان بخش مسابقه

رقبای خانم تاج الدین و آقای کشاورز در بخش مسابقه، چهارده کارگردان غالباً جوان دیگر از کشورهای مختلف هستند که در پنجمین دوره جشنواره رم حضور دارند از جمله جیم لوچ، پسر کن لوچ، از بریتانیا با فیلم پرتقال ها و تابش آفتاب، جان کامرون میشل از آمریکا با فیلم سوراخ خرگوش ( با حضور نیکول کیدمن)، ماریا نوارو از مکزیک با گیاه خوب، فریبرز کامکاری، کارگردان کرد از عراق با گل های کرکوک و سوزان بی یر، کارگردان دانمارکی، با در جهانی بهتر.

سیاست این جشنواره در بخش مسابقه، پذیرفتن فیلمسازان جوان است و فیلم های سینماگران صاحب نام در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آید. به همین دلیل فیلم های تازه سینماگرانی چون مارتین اسکورسیزی (امپراتوری تفرجگاه Boardwalk Empire)، جان لندیس (بورک و هار) و آلن کورنو (جنایت عشق) در بخش خارج از مسابقه به نمایش گذاشته شده اند.

انبوهی فیلم کلاسیک ایتالیایی هم در بخش «زندگی شیرین» این جشنواره به نمایش درمی آید، از جمله نسخه ترمیم شده ای از فیلم زندگی شیرین فدریکو فلینی که توسط مارتین اسکورسیزی بازسازی شده و با حضور این فیلمساز برجسته عاشق سینما به نمایش در آمد.

به مناسبت پنجاه سالگی زندگی شیرین، نمایشگاه بزرگی هم درباره این فیلم و فدریکو فلینی افسانه ای در محل بزرگی در رم که پیشتر کشتارگاه بوده، برگزار شده و تعداد زیادی از دست نوشته ها، تکه های فیلم و لباس های فیلم های فلینی را در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

جشنواره فیلم رم تا پنجم نوامبر ادامه خواهد داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates