06.11.2010

واکنش کومله به بازداشت چهار نفر

خودنویس: پس از آنکه شبکه خبری پرس‌تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان دولت ایران، دیروز، ۱۳ آبان، از بازداشت «چهار تروریست وابسته به انگلیس»، در شهر مریوان استان کردستان خبر داد، سخنگوی وزرات امور خارجه انگلیس، با رد این اتهام گفت: « طرح اتهامات «بی پايه» از سوی ايران تازگی ندارد.»

بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس، در گفت‌وگو با رادیو فردا با تاکید بر عدم حمایت انگلیس از تروریسم در ایران، ادعای دولت ایران که « کار هميشه کار انگليسی‌ها است» را غیرقابل قبول دانست: «اين اتهام‌های بی‌پايه دولت ايران سابقه طولانی دارند، ولی هيچ ربطی به واقعه ندارند. دولت ایران به جای استفاده از اتهامات مسخره و بی‌پايه خيلی بهتر است به دنبال کردن دلایل واقعی برای مشکلات خود بپردازد.»

گفتنی است پرس‌تی‌وی این خبر را به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مخابره کرده و افزوده بود که بازداشت این چهار فرد در ارتباط با چند مورد ترور در کردستان ایران صورت گرفته است.این شبکه، اسامی بازداشت شدگان را مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی از اعضای کومله، اعلام کرد. در این ارتباط حزب کومله نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، اتهام وزارت اطلاعات ایران مبنی بر اینکه ۴ فرد بازداشت شده از اعضای حزب کومله بود‌ه‌اند را رد کرد. کومله در اطلاعیه خود آورده است: «افراد فوق (هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زانیار مرادی) نه اکنون بلکه سال گذشته به اتهام دست داشتن در قتل بستگان امام جمعه مریوان دستگیر شده‌اند. در تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۰۹ سه نفر از بستگان امام جمعه مریوان به قتل رسیدند و چند روز بعد این افراد به این اتهام بازداشت شدند. خبر مربوط به این رویداد همان موقع از رسانه های کرد زبان پخش شد. اینکه این افراد واقعا به چنین عملی دست زده‌اند یا نه بر ما روشن نیست و اعتراف در شکنجه‌گاه‌های جمهوری اسلامی نیز به کلی از درجه اعتبار ساقط است.» کومله در بخشی از اطلاعیه خود ربط دادن این جریان به این حزب را «تلاش دیگری از سوی جمهوری اسلامی برای مخدوش کردن سیمای برحق و عادلانه جنبش کردستان و زمینه سازی جهت سرکوب و اعدام بیشتر در کردستان» دانست: «اصولا کومله نه در این عمل و نه در هیچگونه قتل و عملیات مسلحانه شرکت ندارد و راه مبارزه سیاسی را به نفع جنبش کردستان و آرمانهای مردم کرد و دموکراسی در ایران می‌داند.»

گفتنی است وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که این چهار تن اعتراف کرده‌اند که قرار بوده «در ازای هر فقره ترور، بیست هزار دلار دریافت»کنند، که این پول و اسلحه لازم برای اجرای عملیات‌ها را شخصی به نام جلیل فتاحی که در حال حاضر در کشور انگلیس زندگی می‌کند در مرز ایران و عراق در اختیار این بازداشت شدگان قرار داده است.

پرس‌تی‌وی هم چنین در گزارش خود به نقل از وزارت اطلاعات ایران به کشف برخی مدارک و مقادیری اسلحه از این افراد اشاره کرد و متذکر شد که وزارت اطلاعات در مورد ماهیت این مدارک و نوع اسلحه کشف شده جزئیاتی منتشر نکرده است.

پرس‌تی‌وی در این گزارش خاطر نشان کرد که خبر بازداشت این چهار نفر تنها چند روز پس از اظهارات جان سوئرز، رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا منتشر می‌شود. گفتنی است سوئرز در اظهارت اخیر خود گفته بود که سازمان تحت ریاست او در کشف فعالیت های پنهانی هسته ای جمهوری اسلامی نقش داشته و تاکید کرد که برای اینکه دستیابی کشورهایی مانند ایران به اسلحه اتمی دشوارتر شود، به فعالیت های اطلاعاتی نیز در کنار اقدامات دیپلماتیک نیاز است.

این در حالی است که پیش از این و در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقامات ایران بارها دولت انگلیس را به جاسوسی و تلاش برای خراب‌کاری و تحریک مردم متهم کرده بودند و حتا یکی از کارکنان ارشد سفارت بریتانیا در تهران را به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در داخل ایران برای دولت بریتانیا بازداشت کردند. حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، پس از آنکه در دادگاه، به جاسوسی علیه دولت ایران و برای دولت بریتانیا اعتراف کرد ،به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر از اتهام فوق تبرئه گشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates