18.11.2010

تفاوت از زمین تا آسمان است

گویا: اگر دیپلماسی ایرانی به خاطر مسایلی مانند سیاست هسته ای خبر ساز است، و به خاطر مسایلی مثل حقوق بشر مورد اتهام. حالا دیپلمات های ایرانی چند ماهی هست که به خاطر پناهندگی و مهاجرت به دنیای غرب خبرساز شده اند.

سه دیپلمات ایرانی در سال گذشته به تدریج به کشورهای خارجی پناهنده شدند و تشکلی به نام سفیران سبز را راه اندازی کردند که تاکنون مهم ترین فعالیتشان گفتگو با شبکه های فارسی خارج از ایران و چیزی که بیشتر «کری خواندن» به حساب می آید بوده است.

مدتی پیش، خبر رسید که رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنگوی وزارت خارجه دولت محمود احمدی نژاد، از کانادا تقاضای مهاجرت کرده و منتظر پاسخ اداره مهاجرت این کشور است.

حالا پس از انتشار خبری که مهرنیوز، طی آن از اطلاعیه وزارت امور خارجه مبنی بر هشدار نسبت به سفر به کانادا خبر داده، خبرنامه گویا به گزارش یک منبع موثق در سفارت کانادا مطلع شده است که با تقاضای رامین مهمان پرست در سوریه برای مهاجرت به کانادا موافقت شده است.

در خبر مهرنیوز آمده است که: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به سفر اتباع ایرانی به کشور کانادا با توجه به موج دراسلام ستیزی در این کشور و بی توجهی دولت این کشور به حقوق اتباع ایرانی هشدار داد.

‎به گزارش مهر، در هشدار این وزارتخانه به اتباع ایرانی آمده است: اسلام ستیزی و ایران هراسی در کانادا رشد چشمگیری داشته و بعضا رفتار مراجع دولتی و غیردولتی را تحت تاثیر قرار داده و مواردی از بازداشت و اخراج شهروندان ایرانی به بهانه‌های مختلف مشاهده شده است. عملکرد مراجع دولتی کانادا در مواردی مانع از تامین حق دادرسی شهروندان ایرانی قربانی اینگونه رفتارها بوده است.

‎مهمانپرست فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. او قبلا پست هایی نظیر سفیر ایران در قزاقستان و تایلند، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزیر خارجه در امو مدارس خارج از کشور را عهده دار بوده است.

‎او در مقابله با پناهندگی برخی از دیپلمات ها گفته بود: “کسی در وزارت امور خارجه انگیزه آنها را باور نمی‌کند. در این اقدام بیشتر نوعی ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی، قابل توجه است”.

‎اگرچه مهاجرت، ذاتا با پناهندگی فرق می کند‫.‬ اما باید دید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که حتا سفر ایرانیان به کانادا را بر نمی تابد، نسبت به خبر موافقت با مهاجرت مهمان پرست چه واکنشی نشان خواهد داد‫.‬

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates