20.11.2010

اعتراض هند به موضعگیری آیت الله خامنه ای درباره کشمیر

بی‌بی‌سی: هند اظهارات آیت الله خامنه ای را دخالت در امور داخلی این کشور توصیف کرده است

وزارت خارجه هند با احضار کاردار ایران در دهلی نو به موضعگیری اخیر آیت الله خامنه ای درباره منطقه کشمیر اعتراض کرده است.

آیت الله خامنه ای در پیام سالانه حج خود گفت: “امروز کمک به ملت فلسطین و محاصره شوندگان غزه، همدردی و همراهی با ملت های افغانستان و پاکستان و عراق و کشمیر، مجاهدت و مقاومت در برابر تعدّی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پاسداری از اتحاد مسلمانان و مبارزه با دستهای آلوده و زبان های مزدوری که به این اتحاد ضربه میزنند، و گستردن بیداری و احساس تعهد و مسئولیت در میان جوانان مسلمان در همه اقطار اسلامی، وظائف بزرگی است که متوجه خواصّ امت است.”

مقام های هندی روز جمعه به رضا علایی گفتند که از سخنان رهبر ایران “عمیقا ناراحت” شده و آن را “دخالت در تمامیت ارضی و حاکمیت” کشور خود می دانند.

از سوی دیگر هند روز پنجشنبه برای اولین بار مخالفتی با قطعنامه انتقادی سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در ایران نکرد و رای ممتنع داد.

هند در گذشته به چنین قطعنامه هایی رای منفی می داد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که این اقدام هند در اعتراض به اظهارات رهبر ایران درباره منطقه کشمیر بوده است.

زبیر احمد، خبرنگار بخش هندی بی بی سی در واشنگتن می گوید ایران و هند روابط تاریخی و عمیقی دارند، اما طی چند سال گذشته و با بهبود روابط آمریکا و هند، بنظر می رسد که دهلی از تهران به تدریج فاصله گرفته است.

وی می افزاید ماجرای اخیر تاثیری جدی در مناسبات تهران و دهلی نخواهد گذاشت، اما هند در حال ایجاد یک رابطه استراتژیک با آمریکاست و ممکن است در مواردی سیاست های خود را به این کشور نزدیک کند.

در جریان درگیری های خونین شهریور گذشته در کشمیر که در واکنش به طرح قرآن سوزی کشیش افراطی آمریکایی رخ داد، سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار “خویشتنداری” دولت هند شد.

رامین مهمانپرست گفت که واکنش به اعتراضات مسلمانان کشمیر می تواند “شائبه همراهی با توهین کنندگان” را ایجاد کند.

دولت هند رای ممتنع به قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه وضع حقوق بشر در ایران را بی ارتباط با موضعگیری های اخیر ایران در مسئله کشمیر دانسته و گفته است پس از بررسی های لازم تصمیم گرفته شد از رای دادن به این قطعنامه خودداری شود.

منطقه کشمیر بیش از شصت سال پیش بین هند و پاکستان تقسیم شده، اما همچنان یکی از موضوعات اختلاف برانگیز بین دو کشور و در میان مسلمانان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates