20.11.2010

قدیمی‌ترین گالری ایران در آستانه تعطیلی: گفت‌وگو با “نادر سیحون” و “سما بابایی”

دویچه‌وله: مالک گالری سیحون حاضر به فروش ملک به مسئولان این گالری نیست. هنرمندانی چون کامبیز درم‌بخش، پرویز کلانتری و…با نوشتن نامه به مقامات دولتی ایران، خواستار اقدامی فوری برای جلوگیری از تعطیلی قدیمی‌ترین گالری ایران شده‌اند.

گالری سیحون، قدیمی‌ترین گالری ایران با ۴۴ سال سابقه، به‌خاطر اختلافاتی با صاحب این ملک در آستانه تعطیلی قرار دارد. روز دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۸۹، جمعی از هنرمندان ایرانی جلوی این گالری در خیابان وزرای تهران حضور یافتند. آنان نامه ‌ای نیز به وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران نوشته‌اند که در آن از وزیر ارشاد، خواسته شده جلوی تعطیلی قدیمی‌ترین گالری ایران گرفته شود.

نادر سیحون، پسر معصومه سیحون بنیان‌گذار این گالری، از اتفاقات اخیر درباره این گالری به دویچه وله می‌گوید: « مالکیت گالری سیحون متعلق به ساختمانی است که گالری سیحون در پایین آن ساختمان قرار دارد. در اصل سرقفلی گالری به مادرم تعلق داشته است. بعد از ۳۸ سال که در این ملک مستقر هستیم، چند وقتی است که مالک ساختمان می‌گوید اینجا را تخلیه کنیم.»

حضور هنرمندان معترض در خیابان وزرای تهران

نادر سیحون درباره حضور هنرمندانی چون کامبیز درم‌بخش، پرویز کلانتری، بهرام دبیری، احمد نصرالهی و… در خیابان وزرای تهران و نوشتن نامه برای جلوگیری از تعطیلی این گالری می‌گوید: «هنرمندان خیلی لطف کردند و نامه‌ای را تنظیم کردند که در آن از معاون وزیر ارشاد تقاضا شده که هر کمکی که می‌تواند بکند تا این گالری سرجایش بماند. روز دوشنبه آمدند و نامه‌ای که تنظیم شده بود را به صورت یک لوح درآوردند و پایین آن را امضا کردند.»

نادر سیحون که بعد از فوت مادرش، معصومه سیحون، در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، مدیریت گالری سیحون را برعهده دارد، به رونق کار گالری‌ها در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «الان در سطح شهر تهران چیزی بیش از ۲۰۰ گالری وجود دارد که البته شاید همه آن‌ها فعال نباشند. به‌هرحال الان تعداد گالری‌های فعال نسبت به قدیم خیلی بیش‌تر شده است. از چند سال پیش و برنامه‌های حراج‌هایی مثل “کریستی” که کارهای هنرمندان ایرانی را در خارج از کشور ارائه کردند، تعداد گالری‌ها خیلی بیشتر شد. خیلی‌ها به این سمت روی آوردند و تعداد زیادی گالری باز شد.»

کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست برجسته ایرانی، از امضاکنندگان نامه خطاب به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در مورد گالری سیحونBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست برجسته ایرانی، از امضاکنندگان نامه خطاب به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در مورد گالری سیحون

گالری سیحون ۴۴ سال پیش افتتاح شد

فرزند معصومه سیحون، درباره ۴۴ سال پیش و زمانی که گالری سیحون افتتاح شد چنین می‌گوید: «آن زمان به این حالت نبود. گالری سیحون موقعی باز شد که شاید یکی، دوتا گالری در تهران بیش‌تر نبود. زمانی که خانم سیحون این گالری را باز کردند، پاتوق هنرمندانی مثل آقای سهراب سپهری و … گالری سیحون بود. یعنی شما هر روز که به گالری سیحون می‌آمدید، تعداد زیادی هنرمند آن‌جا بود. آن‌ها با هم گفت‌وگو می‌کردند، آثارشان را به نمایش می‌گذاشتند و خیلی اتفاقات هنری در همین گالری به‌وجود آمد.»

در همین زمینه، سما بابایی، خبرنگار هنری در تهران که اتفاقات گالری سیحون را از مدت‌ها قبل پیگیری کرده است، در گفت‌وگو با دویچه وله از هنرمندان معروف زیادی می‌گوید که اولین اثرشان در گالری سیحون به نمایش گذاشته شده است. او می‌گوید: «گالری سیحون یکی از قدیمی‌ترین گالری‌هایی ا‌ست که در ایران کار خودش را آغاز کرد. خیلی از هنرمندانی که الان جزو هنرمندان برجسته ایران هستند، اولین نمایشگاه‌شان را در این گالری گذاشتند. معصومه سیحون قبل از این گالری، یک گالری دیگری داشت و از سال ۱۳۵۱ در همین گالری که در خیابان وزرا است، نمایشگا‌ه‌هایش را برگزار کرده است.»

تا الان اتفاقی نیفتاده است

سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، مسعود عربشاهی، حسین زنده رودی، علیرضا اسپهبد و… جزو هنرمندانی هستند که کارهای اولیه‌شان در گالری سیحون به نمایش گذاشته شده است. سما بابایی، خبرنگار هنری در تهران، درباره شروع اختلافات با مالک گالری سیحون می‌گوید: «خانم سیحون دوسال پیش فوت کردند، از دوسال پیش تا الان این کشمکش بین مالک و مسئولان گالری وجود دارد. مالک می‌‌گوید ساختمان را می‌خواهم. آقای سیحون که الان مدیریت گالری سیحون را برعهده دارند، اعلام کرده‌اند که حاضر هستند این ساختمان را از مالک خریداری کنند. ولی مالک به دلایلی که خاص خودش است، می‌گوید که من به این گالری نیاز شخصی دارم. آقای سیحون پیش از این هم، دوبار تا الان نامه نوشته‌اند به آقای شاه‌آبادی که الان به‌عنوان معاون هنری وزیر ارشاد در ایران فعالیت می‌کنند و از ایشان خواسته‌اند که مساعدتی در این زمینه کنند که البته تا الان اتفاقی نیفتاده است.»

حسین کرمانی

تحریریه: کیواندخت قهاری 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates