20.11.2010

هشدار موسوی در امورد حتمال ایجاد ‘آشوب ساختگی’ به نام مخالفان دولت

بی‌بی‌سی: آقای موسوی در پیام خود در آستانه آذرماه و به مناسبت نزدیک شدن روز دانشجو، سه میلیون دانشجوی ایرانی را “بزرگترین سرمایه جنبش سبز” دانسته است

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران، نسبت به احتمال بروز شورش های کور پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و انتصاب آن به “جنبش سبز” هشدار داد.

آقای موسوی روز شنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) در پیامی کتبی به دانشجویان ایرانی نوشت که حذف تدریجی یارانه ها در شرایطی که “سیاست های من درآوردی و فساد عمیق” اقتصاد ایران را بیمار کرده، خسارت بار است و مسئولان نظامی و انتظامی این کشور هم به صراحت از نگرانی خود نسبت به واکنش های احتمالی مردم و “سوء استفاده دشمنان خارجی و مخالفان داخلی” سخن می گویند.

او از مسئولان حکومت پرسیده است: “اگر به راستی بر این حقایق آگاهید و نظر کارشناسان را می شنوید که متفق اند اجرای این طرح به شکلی که شما تهیه کرده و اجرا می کنید، جز خسارت های مادی و انسانی و تشدید بی عدالتی دستاوردی در بر ندارد، چرا این همه اصرار بر چشم بستن به نظرات اقتصاددان های برجسته کشور و نمایندگان مجلس دارید”؟

موضوعات اصلی در پیام آقای موسوی:

کلیک هشدار در مورد احتمال آشوب ساختگی

کلیک انتقاد تلویحی از شیوه حکومت آیت الله خامنه ای

کلیک آینده جنبش اعتراضی ایران

آقای موسوی با اشاره به یکی از مانورهای پلیس تهران که در آن تعدادی از مأموران پلیس را با لباس های مبدل به شکل معترضان انتخاباتی در آورده بودند، در مورد احتمال ایجاد “آشوب های ساختگی” پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و نسبت دادن آن به هوادران جنبش اعتراضی موسوم به “جنبش سبز” هشدار داده است.

او انتشار تصاویری را به یاد آورده است که مأموران حکومتی را در حال صدمه زدن به اتومبیل ها و شکستن شیشه های خانه های مسکونی در جریان اعتراضات سال گذشته نشان می داد، در حالی که بعدا حکومت معترضان انتخاباتی را به دست داشتن در این تخریب ها متهم کرد.

بسیاری از مسئولان حکومت ایران در هفته های اخیر از احتمال بروز “فتنه اقتصادی”، کارشکنی مخالفان دولت در جریان حذف تدریجی یارانه ها و قصد آنها برای “سوء استفاده” از نارضایتی احتمالی ناشی از اجرای این طرح سخن گفته اند.

همراهان جنبش سبز همچنان درخواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی، پرهیز از خشونت و التزام به اخلاق و روش های اخلاقی را خط مشی خود می دانند و با هر کس که به هر عنوان و بهانه، آشوب کور بیافریند مخالفند.

میرحسین موسوی

اما آقای موسوی در پیام خود به دانشجویان نوشته است: “همراهان جنبش سبز همچنان درخواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی، پرهیز از خشونت و التزام به اخلاق و روش های اخلاقی را خط مشی خود می دانند و با هر کس که به هر عنوان و بهانه، آشوب کور بیافریند مخالفند”.

او چنین آشوب هایی را مغایر منافع ملی ایرانیان و اهداف جنبش اعتراضی ایران دانسته و خواهان جلوگیری از چنین حرکت هایی شده است.

کلیک بازگشت

کلیک
انتقاد از تقدیس قدرت و الگوی ‘اطاعت محض یا اخراج’

آقای موسوی در بخش دیگری از پیام خود خطاب به دانشجویان که در آستانه آذرماه و به مناسبت نزدیک شدن روز دانشجو منتشر شده است، واقعه شانزدهم آذرماه سال ۱۳۳۲ را یادآوری کرده و نوشته است که در آن روز، دانشجویانی که به “استبداد داخلی و استعمار خارجی” اعتراض می کردند، سرکوب شدند.

به نوشته او، حکومت در آن زمان تصور می کرد که با سرکوب دانشجویان معترض، منتقدان برای همیشه ساکت خواهند ماند، اما بعدا روشن شد که این تصور اشتباه بوده است.

او تلاش حکومت ایران برای برای ایجاد ارعاب و تقدس بخشیدن به قدرت را با روش یکی از فرعون های مصر مقایسه کرده است که به نوشته قرآن، خطاب به مردمش گفته بود “انا ربکم الاعلی” (من پروردگار برتر شما هستم).

آقای موسوی تقدیس قدرت را “بدترین جنبه جباریت” خوانده و حرف چنین قدرتی را چنین خلاصه کرده است: “واجب است اطاعت کنید و سئوال نکنید و ما برتر از آن هستیم که مورد سئوال قرار گیریم”.

مستبدان، روز به روز تنهاتر می شوند، به همه چیز و همه کس گمان بد می برند، دوستان دیروزشان را از خود می رانند و هر انتقاد و نصیحتی را توطئه ای برای نابودی خویش می پندارند.

میرحسین موسوی

او در بخشی از پیام خود نوشته است: “مستبدان، روز به روز تنهاتر می شوند، به همه چیز و همه کس گمان بد می برند، دوستان دیروزشان را از خود می رانند و هر انتقاد و نصیحتی را توطئه ای برای نابودی خویش می پندارند. بدتر آنکه منافع خودشان را مساوی با منافع ملی می گیرند و در چنین وضعی ناچار به سلاح داران تکیه می کنند و به دنبال کسانی می گردند که چشم و گوش بسته از آنها فرمان ببرند و سایه شک و تردید نسبت به افکار و اعمال آنها را حتی برای لحظه ای از دل نگذرانند”.

آقای موسوی چنین شیوه ای را الگوی “اطاعت محض یا اخراج” نامیده است.

او در پیام خود از کسی نام نبرده است، اما با توجه به تأکید روز افزون هوادران حکومت ایران بر لزوم “اطاعت از رهبری” و اینکه رهبر ایران چند ماه پیش ولایت فقیه را شعبه ای از ولایت پیامبر اسلام دانسته بود، به نظر می رسد که انتقاد آقای موسوی تا حدودی متوجه شیوه حکومت آیت الله علی خامنه ای باشد.

کلیک بازگشت
آینده جنبس اعتراضی

میرحسین موسوی در بخش پایانی پیام خود، به آینده جنبش اعتراضی ایران پرداخته و با اشاره به برخوردهای امنیتی حکومت با این جنبش و محدود شدن روزافزون امکان اعتراض در ایران، نوشته است: “آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است”.

او به مخالفان دولت توصیه کرده است که برای “گسترش آگاهی” در میان کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند بکوشند و این کار را از طریق تماس چهره به چهره، بحث و گفت و گو در جمع های کوچک انجام دهند.

آقای موسوی در پیام خود نوشته است: “یادمان باشد که برای ما، هدف وسیله را توجیه نمی کند. یادمان باشد که شعار ‘دروغ ممنوع’ در روزهای پرشکوه پیش از انتخابات، چگونه از جان مردم خسته از دروغ های پیاپی قدرتمندان برخاست و فضای این دیار را گرفت. یادمان باشد که تا یکایک ما خود را از آلودگی ها و نقایص اخلاقی پاک نسازیم، انتظار داشتن جامعه اخلاق بنیاد… بیهوده است”.

جا دارد در ماه آذر، ماه دانشجو، از دانشجویان دربند یاد شود… که نشان داده اند که در راه نیل به جامعه ای عادلانه و آزاد و متعلق به همه ایرانیان، از هیچ خطری نمی هراسند و دلیرانه مقاومت می کنند.

میرحسین موسوی

او به هواداران جنبش اعتراضی ایران اطمینان داده است که در راهی که انتخاب کرده اند “شکست” وجود ندارد، اما صبر و استقامت لازم است: “یادمان نرود که همه با هم می گفتیم نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”.

مسئولان حکومت ایران و رسانه های نزدیک به آنان با اشاره به متوقف شدن اعتراضات خیابانی مخالفان دولت، از “شکست فتنه سبز” سخن می گویند و معتقدند که تحرک جنبش اعتراضی ایران عملا پایان یافته است.

اما آقای موسوی نوشته است: “سه میلیون دانشجوی آگاه کشور، بزرگترین سرمایه جنبش سبز است؛ جنبشی که همراهان آن بی شمارند و هر یک به نوعی رهبر این جریان عظیم مردمی هستند”.

او در پیام خود به وضعیت زندانیان سیاسی و اعضای خانواده کشته شدگان اعتراضات انتخاباتی سال گذشته ایران اشاره کرده و آگاه کردن مردم از “ایستادگی” آنها را ضروری دانسته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates