22.11.2010

توکلی:کارگروه حل‌اختلاف به جمع‌بندی نرسید/قرار بود نظرات مجلس،دولت و شورای‌نگهبان به رهبری اعلام‌شود

خبرآنلاین: سیاست > مجلس – احمد توکلی که از سوی مجلس در کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس حضور داشت بود توضیحاتی درباره روند کاری این جلسات ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بیان اینکه این کارگروه بعد از نامه های جداگانه ای که رنوسای جمهور و مجلس به رهبری نوشتند تشکیل شد اظهار داشت: حضرت آقا در نامه ای به آقای جنتی دستور تشکیل حلقه کارشناسان برای موضوع را دادند.

وی با معرفی نمایندگان دولت و مجلس و اساتید دانشگاه و شورای نگهبان در این کارگروه از غیبت غلامحسین الهام به نمایندگی از دولت و حضور کمرنگ عزیزی به دلیل تقارن بررسی لایحه برنامه پنجم در مجلس خبر داد و افزود: در این کارگروه18جلسه کارشناسی برگزار شد و درباره اصول مرتبط با دولت و مجلس بحث های مستوفایی شد که در بیشتر آنها دعاوی مجلس مورد تایید قرار گرفت و به ندرت انتقاداتی وارد می شد.

توکلی ادامه داد: مثلا ما پذیرفتیم که وزیر مورد سئوال قرار گرفته در مجلس پس از اظهارات نماینده سئوال کننده در آخر بتواند بار دیگر از خودش دفاع کند.

به گفته وی نقض اصل 138 قانون اساسی از سوی دولت نیز از موارد اعتراضی بود که طی آن نمایندگان تاکید کردند که عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس خلاف قانون است.

وی گفت این مساله مورد توافق اعضای کارگروه بوده و حتی کدخدایی نیز آن را تایید کرده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس فضای عمومی جلسات را در راستای نظرات مجلس ارزیابی کرد و گفت البته در این جلسات هیچ وقت رای گیری نشد و بحث جمع بندی هم مطرح نبود. فقط بنا بود شورای نگهبان میان دولت و مجلس در مواردی که در تفسیر اختلاف وجود دارد به رفع اختلاف بپردازد.

توکلی ادامه داد: هر گاه آیت الله جنتی در این جلسات از جمع بندی نام می برد اعتراض می کردیم و می گفتیم جمع بندی صورت نگرفته است. البته اگر جمع بندی صورت می گرفت قطعا نظرات مجلس تایید می شد.

وی افزود: نهایت قرار بر این شد که نظرات مجلس، شورای نگهبان و دولت به صورت مکتوب برای رهبری ارسال شود و آنچه از سوی شورای نگهبان برای رهبری ارسال شده نظرات آقای جنتی بوده و نه نظر کارگروه.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در این جلسات بر حفظ شان و جایگاه مجلس تاکید داشتند از مردم خواست تا برای دریافت نظرات خانه ملت در این کارگروه به نامه لاریجانی به دبیرشورای نگهبان مراجعه کنند که طی آن به اثبات نهاد قانونگذاری توجه شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates