25.11.2010

مشاور ارشد احمدی نژاد: تشدید تحریم ها تأثیر چشمگیری نداشته است

رادیوفرانسه: مجتبی ثمرۀ هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آستانۀ از سرگیری مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو گروه (١+٥) در گفتگوئی با روزنامۀ آمریکائی “واشنگتن پست” گفت زمان آن رسیده است که کشورهای اعمال کنندۀ تحریم ها به گول زدن خود در مورد کارآئی این تحریم ها پایان دهند.

برغم تشدید فشار کشورهای غربی بر جمهوری اسلامی ایران، یکی از مشاوران محمد احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور، بر این باور است که تشدید تحریم های جامعۀ بین المللی علیه ایران با ناکامی رو به رو بوده است.
مجتبی ثمرۀ هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آستانۀ از سرگیری مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو گروه (١+٥) در گفتگوئی با روزنامۀ آمریگائی “واشنگتن پست” گفت زمان آن رسیده است که کشورهای اعمال کنندۀ تحریم ها به گول زدن خود در مورد کارآئی این تحریم ها پایان دهند.
از نظر مجتبی ثمرۀ هاشمی منع کشتی های ایرانی از ورود به بنادر اروپائی، محروم کردن هواپیماهای “ایران ایر” از سوخت گیری در دیگر کشورها، تشدید تحریم های مالی و دیگر اقدامات تنبیهی هیچ “تأثیر چشمگیری” بر ایران نداشته است.
مشاور ارشد محمود احمدی نژاد در عین حال مدعی شد که تحریم ها غرب را به تلاش برای راه اندازی مجدد مذاکرات ایران و جامعۀ بین المللی واداشته است و این تناقض در مواضع آمریکا را نشان می دهد.
ثمرۀ هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه با این نشریۀ آمریکائی که در روز دوشنبه صورت گرفته و امروز (چهارشنبه) منتشر شد گفت اگر قدرت های غربی به درخواست ایران مبنی بر گسترش دامنه و افزودن به مسائل مورد مذاکره از جمله سلاح های هسته ای اسرائیل پاسخ مساعد ندهند ودر عین حال اصرار کنند که متهعد به خلع سلاح هسته ای هستند، ایران نیز به نوبۀ خود مجبور خواهد شد مواضع سخت تری را اتخاذ کند.
یه باور مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی ایران، پاسخ منفی غرب به این درخواست تهران به معنای آن است که “آنان راه دوستی را در پیش نگرفته اند”.
مشاور رئیس جمهوری ایران، افزون بر این، پاسخ منفی غرب را “دلیلی بر عدم تعهد به خلع سلاح اتمی و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی” دانست ولی در عین حال گفت ایران هر پیشنهاد جدیدی را بررسی خواهد کرد. ثمرۀ هاشمی گفت هیچ معامله ای نمی تواند این کشور را به چشم پوشی از غنی سازی اورانیوم به میزان نوزده و هفتاد و پنج صدم در صد وادار کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates