30.11.2010

مذاکرات هسته ای ایران و اتحادیه اروپا هفته آینده برگزار می شود

بی‌بی‌سی: کاترین اشتون به نمایندگی از کشورهای عضو گروه 1+5 در مذاکرات ژنو شرکت خواهد داشت

مذاکرات هسته ای نمایندگان ارشد ایران و اتحادیه هفته آینده برگزار می شود.

روز سه شنبه، 9 آذر (30 نوامبر)، دفتر کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، اعلام کرد که در هفته آینده طی دو روز خانم اشتون با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این مذاکرات در روز های 5 و 6 دسامبر (17 و 18 آذر) در ژنو، سوئیس، برگزار می شود و نخستین ملاقات در سطح مقامات ارشد اتحادیه اروپا و ایران طی چهارده ماه گذشته است.

سخنگوی خانم اشتون گفت که مقامات ایرانی با ارسال پاسخی رسمی، اعلام کرده اند که آقای جلیلی با پیشنهاد کاترین اشتون برای ملاقات و مذاکره در ژنو موافقت کرده است و افزود که مذاکرات سرپرست مذاکرات هسته ای ایران و خانم اشتون، به نمایندگی از سوی گروه 1+5، در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده برگزار می شود.

وی در عین حال در مورد توافق احتمالی دو طرف در مورد دستور مذاکرات هفته آینده توضیحی نداد.

در حالیکه کشورهای گروه 1+5 بر تبعیت ایران از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف برخی برنامه های هسته ای این کشور، به خصوص غنی سازی اورانیوم، تاکید داشته اند، مقامات جمهوری اسلامی این برنامه ها را قابل مذاکره ندانسته اند.

مقامات جمهوری اسلامی بر غیر نظامی بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید داشته و گفته اند که غنی سازی اورانیوم حق انکار ناپذیر ایران، به عنوان یکی از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای – ان پی تی – است.
اجلاس ژنو

آخرین دور مذاکرات هسته ای در سطح مقامات ارشد سال گذشته در ژنو برگزار شد

روز سه شنبه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، در سخنانی در ساری، مرکز استان مازندران، هشدار داد که “در مذاکرات هسته ای ذره ای از حقوق ایران عقب نشینی نمی کنیم.”

آقای احمدی نژاد خطاب به کشورهای گروه 1+5 گفت “هنگامی که مذاکرات تهران در حال انجام بود، شما در یک اقدام غیر قانونی بر ضد ملت ایران، قطعنامه ای صادر کردید و امروز هم تقاضای مذاکرات دارید.”

اشاره محمود احمدی نژاد به صدور قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل حاوی تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی است که کوتاه مدتی پس از توافق رئیسان جمهوری ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران است.

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود خطاب به گروه 1+5 افزود “ای کاش اکنون هم چند ماه دیگر صبر می کردید تا نتیجه آن تصمیمات غلط به طور کامل برای شما آشکار می شد و بعد تقاضای ادامه مذاکرات می کردید.”

تفاوت نظر در مورد محور مذاکرات

آخرین مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 در سطح مقامات ارشد در ماه اکتبر سال گذشته برگزار شد و به گفته منابع خبری غربی، انتظار می رود در گفتگوهای هفته آینده، نمایندگان کشورهای گروه 1+5 نیز حضور داشته باشند.

کشورهای گروه 1+5 انتظار دارند برنامه های هسته ای ایران محور مذاکرات هفته آینده را تشکیل دهد اما برخی مقامات ایران خواستار قرار گرفتن مجموعه ای از موضوعات مختلف در دستور کار چنین جلساتی بوده اند.

آقای احمدی نژاد در سخنان خود در ساری گفت: “ایران همواره در شرایط برابر و فضای احترام آماده گفتگو است اما لازم است که شما برای ادامه مذاکرات، ابتدا دست از اخلاق طاغوتی خود بر دارید تا بتوانیم در فضایی برابر، در خصوص مسایل مهم جهانی و بین المللی با هم گفتگو کنیم.”
احمدی نژاد

احمدی نژاد بار دیگر علاقه خود به مذاکره درباره ‘مسایل مهم جهانی’ را ابراز داشته است

رئیس جمهوری ایران و مقامات نزدیک به وی در موارد متعدد آمادگی خود را برای مذاکره با رهبران قدرت های بزرگ و مشارکت در حل و فصل مسایل عمده جهانی ابراز داشته اند اما این پیشنهاد پاسخی دریافت نکرده است.

با توجه به دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی و کشورهای 1+5 در مورد دستور کار مذاکرات، مشخص نیست که آیا دو طرف بر سر محور اصلی مذاکرات هفته آینده به توافق رسیده اند یا نه و سرنوشت مذاکرات هفته آینده چه خواهد بود.

برخی مقامات غربی گفته اند که فشارهای ناشی از تحریم های بین المللی، همراه با وضع محدودیت های یکجانبه تجاری و مالی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، باعث شده است تا این کشور آمادگی بیشتری برای دستیابی به راه حل بحران هسته ای خود داشته باشد.

در مقابل، برخی مقامات ارشد دولت در ایران تاکید داشته اند که این تحریم ها تاثیری در شرایط اقتصادی نداشته و گاه از محدودیت های بین المللی به عنوان عاملی برای پیشرفت اقتصادی این کشور حمایت کرده اند.

با اینهمه، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، از مقامات دولتی خواسته است تا لغو تحریم ها را در دستور کار مذاکرات آینده قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – آقای نهاوندیان گفته است: “باید لغو همه تحریم های اقتصادی به عنوان یک اصل غیرقابل صرفنظر مورد توجه مذاکره کنندگان ما قرار بگیرد.”

هنوز مقامات رسمی جمهوری اسلامی در مورد خبر برگزاری مذاکرات هسته ای در هفته آینده اظهار نظری نکرده اند و شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران تنها به پخش اظهارات سخنگوی خانم اشتون اکتفا کرده است.

ساعاتی پیش از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی در مورد زمان و محل مذاکرات با 1+5 گفت “تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در تماس و رایزنی هستند.”

به گزارش شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران، وی افزود که هنوز جزئیات دقیق تری از توافقات منتشر نشده اما به محض انتشار این توافق ها، اطلاع رسانی می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates