04.12.2010

ماموريت های سپاه قدس در عراق

رادیوفردا: بخشی از اسناد تازه منتشر شده از سوی ويکی ليکس، به نقش ايران در عراق اختصاص يافته و اين اسناد، ابعاد تازه ای از اين نفوذ را بر ملا کرده است.

روزنامه وال استريت جورنال، همگام با ساير رسانه های آمريکايی و اروپايی، سعی در کنکاش در اسناد منتشر شده توسط وب سايت ويکی ليکس کرده و مقاله ای در مورد اسناد مرتبط با نقش ايران در عراق اختصاص داده است.

وال استريت جورنال در ميان اين اسناد، از نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و تلاش اين نيروها برای نفوذ بيشتر در عرصه ی سياسی اقتصادی عراق پس ازآغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ ميلادی نوشته است. بنا بر اسناد منتشر شده، ايران که هشت سال در جنگ با عراق بوده، با سقوط صدام حسين تلاش کرده است تا از همان روز اول از اين فرصت به نحو احسن بهره گيرد.

در يکی از اسناد محرمانه سفارت آمريکا در بغداد به تاريخ آوريل ۲۰۰۹، آمده است که نيروی قدس (شاخه فعاليت های برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در زمانی که هنوز کسی متوجه ايران نبوده ، ماموران خود را برای عمليات به عراق فرستادند.

بنابر اين اسناد محرمانه، اولويت ابتدايی ماموران ايرانی، ترور خلبان های جت های جنگنده ای بوده که در طول زمان جنگ هشت ساله ی ايران و عراق، حضور داشتند. بنا بريکی از اسناد به تاريخ دسامبر ۲۰۰۹، ۱۸۰ خلبان جت های جنگنده ی عراق تا سال ۲۰۰۸ کشته شده اند.

اما آن گونه که اين اسناد نشان می دهند، اهداف ايران به مرور زمان وسعت يافته و به سوی وابستگی اقتصادی عراق به ايران و همچنين تاثير سياسی تهران بر بغداد معطوف شده است. اگر چه مقام های ايرانی در موقعيت های مختلف اين اتهامات را رد کرده اند.

«قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس»

بخش ديگری از اسناد فاش شده توسط ويکس ليکس، به قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس، اختصاص دارد. مردی که از او به عنوان شخص اول هدايت کننده طرح ها و عمليات سياست های دولت جمهوری اسلامی ايران در عراق نام برده می شود.

در يکی از اين اسناد که توسط دفتر آمريکايی حضور منطقه ای ايران در دبی به تاريخ اکتبر ۲۰۰۸ نوشته شده، آمده است که ماموران نيروی قدس سپاه تحت عنوان نيروهای «هلال احمر» وارد عراق شده اند. اين سند می گويد اين نيروها به ساخت درمانگاه در شهرهای عمدتا شيعه نشين چون بصره، کربلاو نجف پردافته اند تا برای درمان و همچنين پنهان کردن اسلحه از آنها استفاده کنند.

همچنين در برخی از اين اسناد از حسن کاظمی قمی، سفير سابق ايران در بغداد، به عنوان يکی از نزديکان نيروی قدس نام برده شده است. وال استريت جورنال می نويسد که قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس، علاوه بر آموزش و دادن سلاح به ستيزه جويان شيعه، بر کمک های اقتصادی ايران به عراق نيز نظارت داشته است.

روابط بازرگانی ايران و عراق تا پايان سال ۲۰۰۹ ميلادی به بيش از ۴ ميليارد دلار رسيده است. قاسم سليمانی همچنين بر کارهايی چون بازسازی اماکن مذهبی شيعيان در عراق نظارت داشته است.

همچنين بخشی از اين اسناد به نفوذ سياسی ايران در عراق و روابط سياستمداران عراقی با تهران اشاره کرده است. يکی ديگر از نکات اين اسناد موقعيت، آيت الله سيستانی، از مراجع عظام نجف است. بنا بر يکی از اين اسناد، که توسط ديپلمات های آمريکايی پس از ديدار با اين مرجع تقليد در نجف نوشته شده، آيت الله سيستانی اعلام کرده است که شخصا، ثبت نام از طلبه های ايرانی برای حضور در حوزه علميه نجف را ممنوع کرده تا از نفوذ سپاه پاسداران به اين حوزه جلوگيری کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates