04.12.2010

اسناد ویکی‌لیکس، علی‌اف: وسعت تقلب در انتخابات ایران تکان‌دهنده بود

مردمک:
بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان به آمریکا قول داده است که برای انزوای اقتصادی ایران با غرب همکاری کند.
علی‌اف: وسعت تقلب در انتخابات ایران تکان‌دهنده بود
رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت نمی‌داند چرا رهبر ایران محمود احمدی‌نژاد را به میرحسین موسوی ترجیح داده است. علی‌اف به شوخی ادامه داد شاید خیلی خطرناک می‌شد که دو آذری در رأس حکومت باشند.

تاریخ تنظیم سند: 25 فوریه 2010
محل تنظیم سند: سفارت آمریکا در باکو
طبقه بندی: محرمانه
موضوع: گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آذربایجان با نیکلاس برنز

خلاصه: بر اساس این سند که ویکی لیکس منتشر کرده، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در دیداری با نیکلاس برنز، از معاونان وزارت خارجه آمریکا به او می‌گوید که برای تحریم اقتصادی ایران با غرب همکاری خواهد کرد. آقای علی‌اف در این دیدار هم‌چنین از «اقدام‌های تحریک‌آمیز» ایران در کشورش انتقاد کرده است.

تحریم‌های ایران و نقش آذربایجان

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در دیدار با نیکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا به او گفته است که گرچه روابط آذربایجان و ایران در ظاهر عادی است اما در اصل روابط دو کشور این‌گونه نیست. آقای علی‌اف گفته: نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که احتمال دارد روابط آذربایجان و ایران دشوارتر شود.

آقای علی‌اف هم‌چنین درباره دیدارش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است: مرکل موضع بسیار قاطعی درباره ایران داشت و سعی داشت که من را هم مجاب کند. من به او گفتم که احتیاجی به این کار نیست.

بر اساس سندی که ویکی لیکس منتشر کرده، رئیس‌جمهوری آذربایجان در این دیدار گفته است که از تحریم اقتصادی ایران حمایت می‌کند اما اعتقاد دارد در صورتی انزوای ایران مؤثر خواهد بود که جامعه بین‌المللی هماهنگ عمل کند. علی‌اف گلایه کرده است که بسیاری از شرکت‌های انرژی اروپایی در رعایت تحریم‌های پیشین سهل‌انگارانه عمل کرده‌اند. او گفته: استات‌اویل بیش‌تر از آن‌چه به ما کمک کند به ایران کمک می‌کند. علی‌اف از دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه نقل قول کرده است که مدودف یک بار به او گفته، روسیه نمی‌خواهد آمریکا ایران را در تنگنا بگذارد اما در عین حال نمی‌خواهد ایران کشوری هسته‌ای شود.

تلویزیون فارسی زبان در باکو

علی‌اف گفت که اقدام‌های تحریک‌آمیز ایران در آذربایجان افزایش داشته است؛ هم در زمینه حمایت مالی از گروه‌های اسلامی افراطی و تروریست‌های حزب‌الله و هم در مواردی از قبیل: تامین هزینه های مالی برگزاری مراسم روز عاشورا در نخجوان، سازمان‌دهی تظاهرات در مقابل کنسول‌گری جمهوری آذربایجان در تبریز و استانبول، برگزاری مراسم خشن مذهبی در باکو و هم‌چنین پخش تصویر رئیس‌جمهوری آذربایجان در کنار ستاره داود در تلویزیون آذری زبان سحر که از ایران پخش می‌شود.

الهام علی‌اف گفته قصد ندارد لزوم صدور روادید را برای سفر ایرانیان به آذربایجان لغو کند. علی‌اف هم‌چنین گفته که آذربایجان می‌خواهد یک تلویزیون فارسی زبان برای پخش برنامه برای ایران راه‌اندازی کند. او گفته نمی‌داند چرا رهبر ایران محمود احمدی‌نژاد را به میرحسین موسوی ترجیح داده است. علی‌اف به شوخی گفت شاید خیلی خطرناک می‌شد که دو آذری در رأس حکومت باشند.

علی‌اف گفته تقلب در انتخابات ایران تکان دهنده بوده. این که احمدی‌نژاد در یک شهر ترک زبان مثل تبریز رأی اول را می‌آورد اما موسوی در تهران برنده می‌شود، نشان می‌دهد که دست‌کاری آرا در تهران سخت‌تر بوده است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته روابط کشورش با ایران بسیار پرتنش است و هر لحظه ممکن است این روابط تیره شود.

کد سند: 10BAKU134

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates