05.12.2010

ویکی‌لیکس: کلینتون عربستان را بزرگترین پایگاه مالی گرو‌ه‌های تروریستی می‌داند

رادیوفردا: روز یکشنبه وب‌سایت ویکی‌لیکس شمار دیگری از «اسناد» وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد؛ برپایه یکی از این یادداشت‌های منتشر شده که نام هیلاری کلینتون را بر خود دارد، وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین پایگاه مالی گرو‌ه‌های تروریستی در جهان یاد کرده است.

برپایه این سند، که هیلاری کلینتون آن را برای سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در ریاض، کویت، ابوظبی، دوحه و اسلام‌آباد ارسال کرده است، عربستان سعودی همچنان بزرگترین محل جمع‌آوری پول برای گروه‌های تروریستی است و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز نتوانسته‌اند جلوی جمع‌آوری پول برای ان گروه‌ها را بگیرند.

در این یادداشت محرمانه که تاریخ ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۹ را برخود دارد، هیلاری کلینتون می‌نویسد: «اقدامات بیشتری باید انجام شود، چراکه عربستان سعودی همچنان یک پایگاه عمده مالی برای القاعده، طالبان، لشکر طیبه و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله حماس است که احتمالا هرساله میلیون‌ها دلار از منابع سعودی جمع‌آوری‌ می‌کند که اغلب در ایام حج و رمضان است.»

در این یادداشت که منتسب به هیلاری کلینتون است، وزیر خارجه آمریکا می‌افزاید، ریاض تنها «اقدام محدودی» برای قطع منابع مالی القاعده در عربستان سعودی انجام داده است.

هیلاری کلینتون در این «سند محرمانه» تصریح می‌کند: «کمک‌دهندگان در عربستان سعودی، عمده‌ترین منبع مالی گروه‌های تروریستی سنی‌مذهب در سراسر جهان هستند.»

در این یادداشت، هیلاری کلینتون قطر، کویت و امارات متحده عربی را از دیگر کشورهایی دانسته است که گروه‌های تروریستی منابع مالی خود را در آنجا جمع‌آوری می‌کنند.

هیلاری کلینتون در این یادداشت، ضمن تجلیل از دولت عربستان سعودی، برای مبارزه با جمع‌آوری پول برای گروه‌های تروریستی، می‌نویسد: «ما از دولت شما می‌خواهیم مسئولیت فعالیت‌های خیریه‌ها و سازمان‌های غیردولتی سعودی در خارج از کشور را به عهده بگیرد.»

در بخش دیگری از این یادداشت، هیلاری کلینتون درباره کویت می‌نویسد، که این شیخ‌نشین در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تنها کشوری است که تامین مالی گروه‌های تروریستی را به طور رسمی غیرقانونی نکرده است.

هیلاری کلینتون ضمن تجلیل از اقدامات دولت کویت برای قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی این اقدامات را ناکافی ارزیابی کرده است.

وی می‌نویسد: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که کمک‌دهندگان کویتی به لحاظ مالی و دیگر کمک‌ها به القاعده و سایر گروه‌های تروریستی سهم مهمی دارند.»

وزیر خارجه آمریکا به طور مشخص از فعالیت‌ برون مرزی سازمان «جمعیت احیای میراث اسلامی» کویت ابراز نگرانی کرده و این سازمان را متهم کرده است که در بسیاری از نقاط جهان به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند.

هیلاری کلینتون در این یادداشت خطاب به دولت کویت می‌گوید آلبانی، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، کامبوج و روسیه به همراه آمریکا علیه شاخه‌های این سازمان در کشورشان اقدام کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates