09.12.2010

مرخصی دو روزه حسین درخشان، بعد از ۲۵ ماه بازداشت

خودنویس: حسین درخشان امروز با وثیقه‌ای سنگین، برای دو روز از زندان اوین خارج شد. یک منبع از تهران گفته است که این وثیقه که بالاتر از یک میلیارد تومان است، سنگین‌ترین در نوع خود بوده.

بنا به گزارش یک فرد نزدیک به خانواده درخشان در تهران، قرار بود هیچ رسانه‌ای آزادی حسین را تبدیل به خبر نکند، اما «مشرق» پیش از رجانیوز و دیگر رسانه‌های نزدیک به منابع امنیتی آن‌را مخابره کرده است. سایت مشرق، مبلغ وثیقه را میلیاردی ذکر کرده است.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری، یکی از اصلاح‌طلبان که فرزندش دستگیر شده بود، به افراد مختلف گفته بود که حسین درخشان آزاد شده و فرزند او زندانی است. همچنین شباهت زیاد متن کیفرخواست دادگاه ۱۰۰ نفر از دستگیر شدگان پس از انتخابات با نوشته‌های درخشان، این گمانه را تقویت کرده بود. این دو مساله باعث شده بود بسیاری زندانی بودن درخشان را باور نکنند، تا روزی که یکی از هم‌بندهای درخشان در «۲ الف» آزاد شد و به تعدادی از خبرنگاران گفت که درخشان نه تنها زندانی است، که در طول ۸ ماه اول بازداشتش در سلول انفرادی نگهداری می‌شده است.

این نخستین بار در ۲۵ ماه گذشته است که خانواده درخشان خارج از دیوارهای زندان، حسین را می‌بینند. این وبلاگ‌نویس که یکی از پیشروان وبلاگ‌نویسی فارسی محسوب می‌شود، در مهر ۱۳۸۷ به تهران رفت اما در نیمه نخست آبان دستگیر شد. پس از آنکه دادستان برای او اشد مجازات را درخواست کرده بود، خانواده و گروه‌های بسیاری با نگرانی روند رسیدگی به پرونده را دنبال می‌کردند.

صدور حکم ۱۹ و نیم سال زندان گرچه از اشد مجازات سبک‌تر بود، اما از نظر کارشناسان حقوقی و آشنایان به وضعیت دادگاه‌های ایران بسیار سنگین می‌نمود، چه، درخشان مرتکب هیچ جرمی در داخل کشور نشده بود. حتی قانون جرایم رایانه‌ای هم بعد از بازداشت او به تصویب رسیده بود.

گفته می‌شود وکیل حسین درخشان نسبت به حکم دادگاه اعتراض کرده است.

مقام‌های کانادایی از کانال‌های مختلف در طول ماه‌های اخیر پیگیری وضعیت درخشان بوده‌اند. مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، یکی از نمایندگان این حزب در پارلمان کانادا را مسوول رسیدگی به پرونده کرده و بر اساس اخبار رسیده، پیام‌هایی نیز با واسطه و بدون واسطه به تهران مخابره شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates