12.12.2010

يک جامعه‌شناس: هم‌اکنون شاهد دسترسي به انواع مخدرهاي صنعتي در جامعه هستيم، مصرف موادمخدر ديگر به‌عنوان يک جرم و پديده مذموم اجتماعي تلقي نمي‌شود

ایسنا: يک جامعه‌شناس گفت: گام اول در مبارزه با اعتياد، کاهش ميزان مواد مخدر در جامعه و خارج کردن آن از دسترس افراد است.

“مينا رفيعي”، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه زنجان، با بيان اينکه هم اکنون شاهد در دسترس بودن انواع مواد مخدر به‌ويژه مخدرهاي صنعتي نظير شيشه در سطح جامعه هستيم، اظهار کرد: در وهله اول بايد با اقداماتي جدي و سختگيرانه به مبارزه با سودجويان، توليدکنندگان و واردکنندگان اصلي موادمخدر در جامعه پرداخت.

وي تصريح کرد: متأسفانه مشاهده مي شود كه به راحتي و بدون نياز به درگيري و جست‌وجوي آنچنان زياد و مخفي‌کاري، انواع موادمخدر در دسترس قرار دارد.

اين پژوهشگر علوم اجتماعي با يادآوري اينکه همواره با گسترش ارتکاب يک جرم در جامعه، از ميزان قبح و زشتي آن در ديدگاه عمومي به مرور کاسته مي‌شود، گفت: متأسفانه در خصوص پديده اعتياد و مصرف مواد نيز هم اکنون در وضعيتي قرار داريم که ديگر مصرف موادمخدر آنچنان كه بايد به عنوان يک جرم و يک پديده مذموم اجتماعي تلقي نمي‌شود، بلکه به عنوان ابزاري براي تفريح و خوشي جوانان در مهماني‌ها و مجالس مختلف به کار مي‌رود.

رفيعي، جوانان را عمده‌ترين قربانيان اعتياد برشمرد و ادامه داد: نسل جوان به عنوان آينده‌سازان جامعه و سرمايه‌هاي اصلي كشور، به سلامت و پويايي نياز دارند، در حالي که هم اکنون اعتياد به عنوان غده‌اي سرطاني در ميان اين نسل ارزشمند در حال رشد است و لايه‌هاي مختلف را درگير مي‌کند.

وي، زنان و دختران را از ديگر اقشار مهم و قرباني اعتياد عنوان کرد و افزود: زنان به عنوان نيروهاي مهم و توانمند در تربيت نسل آينده، از جايگاه ويژه‌اي در جامعه برخوردارند، اما مسموم شدن و درگيري اين قشر با انحرافاتي نظير اعتياد، نه تنها مانع رشد، تعالي و پويايي آنها مي‌شود، بلکه آنها را از رسالت و مسئوليت خود در جايگاه همسري يا مادري در جهت تربيت و تأمين خلاءهاي آنها دور مي‌سازد.

اين جامعه‌شناس با تأکيد بر اهميت حساس‌سازي مسئولان نسبت به پديده اعتياد به‌انحاء مختلف، خاطرنشان کرد: نبايد منتظر بمانيم كه اعتياد و نابودي تدريجي جوانان در اين منجلاب عادي‌تر از وضعيت کنوني شود، بلکه بايد با ديدي مسئولانه‌تر با اين وضعيت مقابله كنيم.

رفيعي، فراهم كردن ابزار و امکانات تفريحي سالم را، از ديگر راهکارهاي مؤثر مقابله با اعتياد و گرايش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر برشمرد و اظهار کرد: چنانچه ابزار لازم، کافي و در دسترس با هزينه مناسب براي گذراندن اوقات فراغت، تفريح و شادي جوانان فراهم باشد، ديگر جوانان براي ارضاي اين خلاءها به سمت راه‌هاي انحرافي و پرآسيب نخواهند رفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates