13.12.2010

گزارش خواندني از درون كارت‌هاي سوخت: تاييد رسمي فروش بنزين 3 نرخي

دنیای اقتصاد: آمار جالب از ذخيره بنزين در كارت‌ها

دنیای اقتصاد- بر اساس يك گزارش رسمي، درحالی که حدود یک‌ونیم درصد از 7/7 ميليون نفر دارنده خودروي سواري تا سقف180 میلیون لیتر (معادل سه روز بنزین مصرفی کشور) را در کارت سوخت ذخيره کرده‌اند (هر كدام به طور متوسط 1625 ليتر)، حدود 82 درصد از دارندگان کارت سوخت کمتر از 24 ليتر در کارت خود، بنزین دارند. همزمان با انتشار این گزارش، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز دیروز تایید کرد که بنزین با سه نرخ 100 تومان يعنی بنزین موجود در کارت‌ها، نرخ نیمه یارانه‌ای و آزاد به فروش خواهد رسيد.

گزارش خواندني از درون كارت‌هاي سوخت
تاييد رسمي فروش بنزين 3 نرخي
فقط 5/1 درصد خودروها به اندازه مصرف سه روز کشور، بنزین درکارت دارند
گروه انرژی- در حالی كه 82 درصد خودروهای کشور سهمیه بنزین در کارت سوخت شان به صفر و حداقل ممكن (24 ليتر) رسیده است، یک‌ونيم درصد از خودروها (111 هزار خودرو) با نگه‌داشتن سهمیه‌اي برابر با 1625 لیتر در کارت سوخت شان برابر با مصرف 3 روز بنزین کل کشور را در کارت‌هاي هوشمند سوخت، ذخیره کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد»، آخرین آمار مرکز داده سامانه هوشمند سوخت تا پایان آبان‌ماه امسال نشان مي‌دهد که بیش از 681 میلیون لیتر بنزین در کارت‌هاي هوشمند سوخت خودروهای سواری ذخیره شده که بیش از 180 میلیون لیتر از این میزان در کارت یک‌ونيم درصد خودروها (معادل 111 هزار خودرو) ذخیره شده است.
بنزین 100 تومانی چه مي‌شود؟
اما همزمان با اعلام موجودی کارت‌هاي سوخت این نگرانی نیز در میان مردم به وجود آمده که نحوه عرضه بنزین ذخیره شده در کارت‌هاي آنها به چه صورت خواهد بود؟
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتی ایران در این زمینه مي‌گوید: «با توجه به سیاست دولت مبنی بر عرضه بنزین ذخیره شده در کارت‌هاي هوشمند سوخت با همان نرخ 100 تومان، زمینه لازم برای عرضه بنزین چند نرخی در سطح جایگاه‌ها با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فراهم شده است.»
تایید عرضه بنزین سه نرخی
«فرید عامری» که به طور ضمنی عرضه بنزین سه نرخی در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تایید مي‌کند، افزود: «ما برای عرضه بنزین و سایر فرآورده‌هاي نفتی با هر نوع قیمت‌گذاری آمادگی داریم و از آبان ماه امسال نیز نرم افزار جدیدی برای عرضه بنزین چند نرخی طراحی کرده‌ایم.»
وي در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: «اگر قرار باشد بنزين با دو نرخ عرضه شود و بنزين 100 تومان ذخیره شده در كارت‌ها نيز كماكان ارائه شود، ما آمادگي كامل براي اين كار را داريم.»
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ایران اظهار کرد: «نرم‌افزار جدید به گونه‌اي نوشته شده که ابتدا باید سهميه 100 توماني به اتمام برسد و بعد از اتمام آن، سهميه بعدي را جايگزين آن مي‌كنيم. بنابراین اگر بنزين دو نرخي عرضه شود، بعد از تمام شدن سهميه ذخیره شده به نرخ بعدي مي‌رود.»
وی در ادامه با اشاره به نصب سامانه مشابهی در جایگاه‌هاي عرضه گازوئیل برای عرضه چند نرخی این فرآورده نفتی نیز گفت: «حدود 7 هزار و 500 نرم افزار جدید در جایگاه‌های گازوئیل نصب و راه اندازی شده است.»
مصرف 11 روز بنزین، در کارت‌ها
«عامری» در ادامه درباره آخرین آمار بنزین ذخیره شده در کارت‌هاي هوشمند سوخت اظهار کرد: «تا پایان آبان‌ماه امسال در مجموع بیش از 681 میلیون لیتر بنزین (معادل 5/11 روز مصرف کل کشور) یارانه‌اي در کارت‌هاي هوشمند خودروهای سواری شخصی ذخیره‌سازی شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان بنزین ذخیره شده بیش از 2 میلیارد لیتر بود.»
82 درصد کارت‌ها در انتظار بنزین با قیمت جدید
به گزارش خبرنگار ما، اصلی ترین دلیل در کاهش بنزین ذخیره شده در کارت‌هاي هوشمند سوخت کاهش سهمیه‌ها از ابتدای سال بوده است که به نظر مي‌رسد با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ذخیره بنزین سهمیه‌اي به شدت کاهش یابد. اما نکته قابل توجهي که در آمار مرکز داده سامانه هوشمند سوخت وجود دارد این است که تا پایان آبان ماه امسال سهمیه بنزین در 82 درصد کارت‌هاي هوشمند سوخت خودروهای شخصی به حداقل ممکن (24 ليتر) رسیده است. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتی ایران در این زمینه مي‌گوید: «تا پایان آبان ماه امسال سهمیه بنزین 30 درصد خودروها شامل 2 میلیون و 270 هزار خودرو به طور کامل به اتمام رسیده است. همچنین سهمیه بنزین 52 درصد خودروها شامل 3 میلیون و 969 هزار خودرو نیز به کمتر از 24 لیتر رسیده است.»
آنهاکه بنزین نمی‌زنند
این آمار در حالی عنوان مي‌شود که یک درصد از خودروهای شخصی بیش از 180 میلیون لیتر بنزین ذخیره شده دارند. «عامری» در این مورد اظهار کرد: «در کارت هوشمند یک و نيم درصد خودروها شامل 111 هزار خودرو سهمیه بنزین ذخیره شده بیش از 180 میلیون لیتر است. یعنی به طور متوسط هر خودرو 1625 لیتر سهمیه ذخیره شده دارد. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در ادامه با بيان اينكه در 20 روز گذشته از ماه آذر روزانه به طور متوسط 60 ميليون ليتر بنزين موتور مصرف شده، گفت: «اين ميزان مصرف نسبت به سال گذشته روزي 5/3 ليتر كاهش را نشان مي‌دهد.» وي اضافه كرد: «از ابتداي سال تاكنون روزانه 63 ميليون ليتر بنزين مصرف شده كه نسبت به مصرف 66 ميليون ليتر در روز در سال گذشته، 3 ميليون ليتر كاهش را نشان مي‌دهد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates