22.12.2010

موسوی و کروبی حذف یارانه ها در شرایط کنونی را نگران کننده خواندند

بی‌بی‌سی: کروبی و موسوی هدفمند کردن یارانه ها در شرایط کنونی را نگران کننده دانسته اند

دو تن از رهبران اصلاح طلب مخالف دولت ایران نسبت به عواقب حذف یارانه ها در شرایط کنونی ابراز نگرانی کرده اند.

روز چهارشنبه، 1 دیماه (22 دسامبر)، سحام نیوز، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، گزارش کرد که روز گذشته، میرحسین موسوی به طور سرزده به منزل مهدی کروبی، دبیرکل حزب، رفت و دو طرف، پس از ابراز تاسف از تلفات انفجار اخیر در چابهار، درباره مسایل روز کشور از جمله نتایج اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تبادل نظر کردند.

براساس این گزارش، آقایان کروبی و موسوی با توصیف طرح هدفمند کردن یارانه ها به عنوان یک حرکت اساسی اقتصادی، خواستار اجرای کارشناسی این طرح در جامعه شدند و پیاده کردن آن را در شرایط کنونی باعث نگرانی خواندند.

این دو رهبر مخالف دولت گفتند که در حالی که کشور با تحریم های شدید بین المللی مواجه بوده و گرفتار رکود و تورم شدید و نرخ بیکاری بالای 30 درصد در بسیاری از مناطق است، “اجرای این طرح باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه” وارد خواهد شد.

براساس این گزارش، آقایان موسوی و کروبی از تعطیلی هر روزه کارخانه ها، ناتوانی واحدهای صنعتی در پرداخت حقوق کارکنان، بیکاری کارگران، نبود امنیت سرمایه گذاری، فرار سرمایه ها و فقدان رقابت در بخش خصوصی به عنوان مشکلات دیگر ایران در حال حاضر سخن گفتند و افزودند که “همه اینها، آینده تاریکی” را برای اقتصاد کشور رقم زده است.

آنان با انتقاد از اینکه دولت تمایلی به شنیدن اظهار نظر کارشناسان ندارد، گفتند: “باید فضایی در جامعه پدیدار شود که کارشناسان اقتصادی، سخنشان را بی پرده بگویند، نه اینکه با آنان برخورد شود.”

همزمان، سایت کلمه، که دیدگاه ها و گزارش های مربوط به میرحسین موسوی را منعکس می کند، در گزارشی در مورد حذف یارانه ها، یادآور شده است که شش سال پیش، “جناح اقتدارگرای امروز” که با رد گسترده صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب و برگزاری “اولین انتخابات مهندسی شده”، اکثریت را در مجلس هفتم کسب کرده بود، با تصویب طرح “تثبیت قیمت ها” مانع از اجرای برنامه دولت محمد خاتمی در حذف تدریجی یارانه سوخت شد.

این سایت می افزاید که جناح اکثریت مجلس در آن زمان ادعا می کرد که افزایش تدریجی بهای سوخت باعث فشار بر اقشار ضعیف جامعه می شود و می افزاید که هدف واقعی این جناح، جلب نظر رای دهندگان در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بود.

در ادامه این مطلب، اظهارات غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس از جناح اصولگرا، نقل شده که در توجیه اقدام نمایندگان گفته بود طرح تثبیت قیمت ها نخستین گام در کاهش فقر و تبعیض است و وعده داده بود که بهای گاز، برق و تلفن افزایش نخواهد یافت.

مشکلات سیاست خارجی و داخلی

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداختند و از آنچه که “رفتار غیردیپلماتیک دولت” می خواندند، ابراز شگفتی کردند.
صالحی و متکی

رهبران مخالف دولت تحولات اخیر در وزارتخارجه را نشانه “رفتارهای کودکانه” توصیف کرده اند

این دو رهبر مخالف، با یادآوری چگونگی عزل منوچهر متکی از سمت وزارت خارجه در حین انجام ماموریت در خارج از کشور، گفتند: “سیاست خارجه آنقدر مضحکه شده است که وزیر خارجه منتصب باید خبر برکناری اش را از رئیس جمهوری سنگال بشنود.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی این نوع تصمیم گیری را باعث رفتن آبروی ایران در عرصه بین المللی و “نشان از رفتارهای کودکانه و تلافی جویانه” توصیف کردند.

آنان با اشاره به اظهارات متناقض معاون اول رئیس جمهوری و وزیر خارجه سابق در مورد این موضوع، گفتند: “متاسفانه، پس از این بی آبرویی، طرفین ماجرا همدیگر با به دروغگویی متهم می کنند.”

به گزارش سحام نیوز، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اظهارات تهدید آمیز برخی از طرفداران دولت علیه خود را سخنانی “به دور از تعقل” خواندند و گفتند: “ما تا امروز بر راهی که انتخاب کرده ایم محکم ایستاده ایم و در آینده نیز از این راه، که جز احقاق حقوق مردم نیست، کوتاه نخواهیم آمد.”

در واکنش به خواست برخی از طرفداران دولت که خواستار محاکمه و مجازات رهبران مخالفان شده اند، آقایان کروبی و موسوی گفتند: “برای ما، بین این زندان بزرگ که در آن هستیم با زندان کوچکی که دیگر زندانیان سیاسی به ناحق در آن محبوسند، فرقی نیست” و ابراز امیدواری کردند که “روزی فتنه گران واقعی پاسخگوی اعمال خود در پیشگاه ملت باشند.”

این دو رهبر مخالف، ضمن انتقاد شدید از وضعیت زندانیان سیاسی و احکامی که، به گفته آنان، براساس اتهامات واهی صادر شده، گفتند که زندانیان سیاسی به دلیل “برخوردهای به دور از اخلاق و انسانیت در زندان” مجبور به اعتصاب غذا شده اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی خطاب به زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده اند، گفتند: “ما از زندانیان سیاسی درخواست می کنیم که به خاطر حفظ جانتان، دست از اعتصاب غذا بردارید و مطمئن باشید که پیروزی نهایی از آن مردم و شما خواهد بود.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates