29.12.2010

سند ویکی لیکس در باره مصالحه هسته‌ای اسفندیار مشایی

شفاف: مایکل پاستل، ‌ سفیر سابق اتریش در ایران گفته است که در آخرین مذاکرات خود با مقامات ایرانی اطلاعاتی کسب کرده است که برایش بسیار جالب و غیرقابل باور بود. به گفته پاستل رحیم مشایی پیش از مذاکرات ژنو (‌در سال 2009) گفته بود …
شفاف : در اسناد منتشر شده توسط و. یکی لیکس، ‌ به اسفندیار رحیم مشایی هم اشاره شده است.

سایت ویکی لیکس سوم دسامبر 2010 سندی را منتشر کرده که رسانه‌های غربی کمتر به آن توجه کرده اند. در این سند که روزنامه جوان یک نسخه از آن را به دست آورده، ‌ موضوع مذاکرات اسفندیار رحیم مشایی با سفیر وقت اتریش در تهران مطرح شده است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته است که مایکل پاستل، ‌ سفیر سابق اتریش در ایران گفته است که در آخرین مذاکرات خود با مقامات ایرانی اطلاعاتی کسب کرده است که برایش بسیار جالب و غیرقابل باور بود. به گفته پاستل رحیم مشایی پیش از مذاکرات ژنو (‌در سال 2009) گفته بود که در گفت و گوهای هسته‌ای با غرب به گونه‌ای به سمت مصالحه پیش خواهیم رفت که تعجب گروه مذاکره کننده (1+5) را برانگیزد.

سفیر سابق اتریش در ایران برای ملموس کردن گفته‌های مشایی از اصطلاح «سورپرایز» استفاده کرده است. پاستل مدعی است که در مذاکراتی که اواخر ماه سپتامبر سال 2009 با مشایی داشته سعی کرده طرف ایرانی را تشویق کند که فرصت مذاکرات ژنو را از دست ندهد و رحیم مشایی هم در مقابل، ‌ ابراز اطمینان کرده که تهران از امتیاز مذاکرات ژنو استفاده خواهدکرد. پاستل از حرف‌های مشایی به این نتیجه رسیده که ظاهرا ایران مقطع کنونی را زمان مناسبی برای چرخش و انعطاف در رفتار خود می داند. مشایی در این ملاقات به سفیر اتریش اطمینان داده که تیم مذاکره کننده به طور جدی چنین روندی را در پیش خواهد گرفت. پاستل در ادامه گفته که معتقد است دلیل اینکه ایران در ژنو 1 پیشنهاد غربی‌ها را نپذیرفت به این دلیل است که رهبر ایران معتقد است که نمی‌توان به غرب اعتماد و اطمینان داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates