30.12.2010

بازی جدید هاشمی و خاتمی؟

خودنویس: یک منبع نزدیک به رئیس مجلس خبرگان، از دیدارهای هاشمی رفسنجانی با آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد، دیدارهایی همزمان با مطالبی در دفاع از هاشمی در تعدادی از وب‌سایت‌های خبری و سیاسی خارج از کشور که اهمیت موقعیت هاشمی در داخل را گوشزد می‌کردند. خاتمی نیز دیروز پیامی دو پهلو داد.

یک منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی گفت که رئیس مجلس خبرگان در دیدارهای اخیرش با آیت‌الله خامنه‌ای بحث‌هایی در باره دولت احمدی‌نژاد داشته و حتی در مواردی شکایت از رئیس دولت را رهبری طرح کرده است نه هاشمی رفسنجانی. به گفته این منبع، برکناری منوچهر متکی از جمله موارد اختلاف میان رهبری و رئیس جمهوری بوده است.

از سوی دیگر، تلاش هماهنگ تعدادی از وب‌سایت‌ها برای انتشار سخنانی از سوی هاشمی رفسنجانی در باره جانشینی «مجتبی خامنه‌ای» و موقعیت ویژه هاشمی در داخل را می‌توان به نحوی با سفر هفته پیش مهدی هاشمی به لندن مرتبط دانست.* این خبر بعدا در سایت هاشمی رفسنجانی تکذیب شد، اما با تاکید مجدد سایت منتشر کننده، می‌تواند نشانه‌ برنامه‌ای برای ایجاد فشار رسانه‌ای همزمان باشد.

نزدیکان هاشمی امیدوارند با تغییر نگاه رهبری به احمدی‌نژاد و امکان نزدیک شدن هاشمی به رهبری، فضا اندکی تغییر کند، اما با توجه به مشکلات قضایی پیش آمده برای اطرافیان رئیس مجلس خبرگان، بعید به نظر می‌رسد که او منافع ملی را بر منافع خانوادگی ترجیح دهد. گفته می‌شود هاشمی رفسنجانی در بعضی از دیدارها در باره موقعیت و امکان بازگشت فرزندش مهدی ساعت‌ها با رهبری حرف زده است. معمولا پس از چنین دیدارهایی، سایت‌های حامی احمدی‌نژاد حمله به مهدی هاشمی را تشدید کرده‌اند که می‌تواند نشانگر تداوم فشار بخش‌های امنیتی برای حفظ وضع فعلی برای خانواده هاشمی رفسنجانی باشد.

از سوی دیگر، طرح شرایطی برای شرکت در انتخابات مجلس از سوی سید محمد خاتمی در موقعیتی که هاشمی رفسنجانی می‌خواهد موقعیت گذشته خود را بازیابد، می‌تواند نشانه‌ای از همگرایی بخشی از منتقدان احمدی‌نژاد و تلاش برای نزدیک شدن به رهبری نظام باشد. خاتمی در سخنان خود، حاکمیت را به مخیر کرده که یا روش خود را در قبال اصلاح‌طلبانی که بخشی از حکومت بوده‌اند را تصحیح کند، یا با کنار کشیدن بخشی از مردم در انتخابات روبرو شود. خاتمی رای اصلاح‌طلبان را هنوز بالا می‌داند. این در حالی است که نامزد اصلاح‌طلبان نزدیک به خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نتوانست به دور دوم راه یابد.

یک منبع نزدیک به خانواده اشراقی چند ماه پیش گفته بود که رضا خاتمی، برادر سید محمد خاتمی دیدارهایی با یکی از فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای داشته است. هیچ منبع دیگری انجام چنین دیدارهایی را تایید نکرده است.

اگر خبرهای رسیده از سوی منابع درست باشد، رهبری ممکن است به نتیجه‌ای جدید برای «حفظ نظام» به عنوان «اوجب واجبات» رسیده باشد. باید دید که نتیجه سخنان خاتمی و دیدارهای هاشمی رفسنجانی و واکنش‌های بعدی شورای نگهبان چیست و فراتر از سخنان آتشین، چه نتیجه‌ای تا انتخابات مجلس بعدی حاصل خواهد شد؟

* سایت‌های نزدیک به دولت و ایرنا گزارش دادند که مهدی هاشمی پس از سفر لندن به دوبی بازگشت و نفیسه اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی نیز همزمان برای دیداری چند روزه با او به دوبی سفر کرده است. از سوی منابع نزدیک به هاشمی رفسنجانی گفته می‌شد حسن خمینی برای رفع شایعاتی پیرامون رابطه فرزند هاشمی رفسنجانی با نوه دختری آیت‌الله خمینی با رئیس مجلس خبرگان دیدار کرده اما امکان تکذیب این مساله با خودداری هاشمی رفسنجانی از بحث در باره این موضوع وجود نداشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates