31.01.2009

ادعای “دیدار محرمانه اما غیررسمی مقام های ایران و آمریکا”

فرارو: یک سازمان غیردولتی در آمریکا می گوید که تعدادی از مقام های ایرانی و آمریکایی در سال 2008 میلادی چهار بار به طور محرمانه اما غیر رسمی در اروپا دیدار و گفتگو کردند.

این سازمان بین المللی طرفدار صلح “کنفرانس های پاگواش درباره علوم و روابط جهانی” نام دارد.

یکی از دفاتر سازمان پاگواش در واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا واقع است.

پائولو کاتو راموسینو، دبیر کل پاگواش دو سال پیش به ایران سفر و با تعدادی از مقام های ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

جفری باوتول، مدیر پاگواش در واشنگتن دی سی، تایید کرد که پاگواش در سال میلادی گذشته چهار کنفرانس محرمانه برای گفتگوی مقام های ایرانی و آمریکایی در اتریش و هلند برگزار کرد.

به گفته وی، هر یک از این کنفراس ها بین یک تا دو روز بوده و آخرین آن در اتریش برگزار شده است.

جفری باوتول از اظهار نظر درباره هویت مقام های ایرانی و آمریکایی که در آن کنفرانس ها شرکت داشتند، خودداری کرد.

به گفته آقای باوتول، سازمان پاگواش سال هاست که با تعدادی از مقام های ایرانی رابطه خوبی داشته است و در سال 2008 شماری از آن ها را در کنار همتایانشان از آمریکا، اروپا، روسیه، چین و تعدادی دیگر کشورهای جهان گردهم جمع کرده است.

جفری باوتول می گوید که محور این گفتگوهای چند جانبه یافتن راه های بهبود رابطه آمریکا و ایران بود تا این دو دولت از شعارهای به گفته وی تحریک آمیز فراتر بروند و رابطه مثبت و سازنده ای برقرار کنند.

باوتول این خبر که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو های پاگواش شرکت داشته است، را تایید یا رد نکرد.

او همچنین از اظهار نظر درباره این که ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در دولت بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در برخی از آن گفتگوها حضور داشته است، خودداری کرد.

به گفته وی، مقام های ارشدی که به دولت خود دسترسی دارند به کنفرانس های پاگواش دعوت شدند، هرچند برخی از این افراد در حال حاضر شاید در دولت های ایران و آمریکا عهده دارد سمتی نباشند، اما به گفته او قادرند که پیام طرف مقابل را به محافل سیاستگذار در کشورشان منتقل کنند.

جفری باوتول همچنین از اظهار نظر درباره این که دولت های ایران و آمریکا صراحتا دستور شرکت مقام هایی در کنفرانس های پاگواش را صادر کرده بودند یا خیر خودداری کرد، اما گفت این دو دولت به طور قطع با حضور آن مقام ها مخالفتی نداشتند.

جفری باوتول می گوید در جریان گفتگوهای “پاگواش” شرکت کنندگان ایرانی و آمریکایی علاوه بر برنامه هسته ای ایران، درباره نگرانی های امنیتی دو دولت، روند صلح خاورمیانه و موضوع های اقتصادی و تجاری نیز تبادل نظر کردند.

به گفته وی، یکی از موضوع های مورد بحث این بود که ایران و آمریکا چگونه می توانند خاطرات گذشته از جمله کودتای سال 1953 در ایران که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آن را طراحی و اجرا کرد و نیز انقلاب سال 1979 که به قطع ارتباط دیپلماتیک رابطه ایران و آمریکا منجر شد، را کنار بگذارند.

این مقام پاگواش گفتگوهای مقام های ایرانی و آمریکایی را مفید ارزیابی می کند، چرا که به گفته وی دست کم بین این دو دولت یک کانال ارتباطی مستقیم بوجود آورد و مقام های ارشد ایرانی و آمریکایی را قادر به گفتگوی رو در رو کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بر مذاکره مستقیم با دولت ایران تاکید دارد، هرچند در عین حال توسل به گزینه نظامی علیه ایران را رد نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates