02.02.2009

باراک اوباما؛ مبتکر اصلی دیدارهای محرمانه ثمره هاشمی و پری

شهاب نیوز: طنز ماجرا این جاست که همزمان با افشای اخباری در زمینه دیدارهای محرمانه مجتبی ثمره هاشمی با ویلیام پری وزیر دفاع سابق آمریکا؛ رسانه‌های نزدیک به دولت نهم طی چند روز گذشته گزارش‌های تند و تیزی را علیه برخی از منتقدان احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند و آن‌ها را به تلاش برای مذاکره با آمریکا متهم ساخته‌اند!
یک روز پس از آنکه سازمان بین‌المللی «پاگواش» فاش ساخت که در سال گذشته میلادی حداقل 4 کنفرانس محرمانه برای گفتگوی مقامات دولت احمدی‌نژاد با دولت آمریکا برگزار کرده است؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات این سازمان ادعا کرد که مبتکر اصلی و پشت پرده این مذاکرات «باراک اوباما» بوده است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ بحث درباره مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا پس از آن آغاز شد که روزنامه «واشنگتن تایمز» در آخرین روز هفته گذشته ادعا کرد مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد چند دیدار محرمانه با ویلیام پری وزیر اسبق دفاع آمریکا داشته است. واشنگتن‌ تایمز به نقل از منابع آگاه تاکید کرد که دیدارهای محرمانه ثمره هاشمی و ویلیام پری فقط جنبه «بحث و تبادل نظر» داشته است «نه مذاکره» و هدف از آن، بررسی پرونده هسته‌ای ایران بوده است.

یک روز پس از خبر واشنگتن‌تایمز؛ یکی از مقامات ارشد سازمان بین‌المللی پاگواش در گفتگو با خبرگزاری بی‌بی‌سی تایید کرد که این مؤسسه در سال میلادی گذشته حداقل چهار کنفرانس محرمانه برای گفتگوی مقامات ایران و آمریکا در اتریش و هلند برگزار کرده است. جفری باوتول در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که هر یک از این کنفراس‌ها بین یک تا دو روز بوده و آخرین آن در اتریش برگزار شده است. وی از افشای هویت مقامات ایرانی و آمریکایی که در این کنفرانس‌ها شرکت‌ داشته‌اند خودداری کرد؛ با این حال یادآور شد که محور این گفتگوها یافتن راه‌های بهبود روابط ایران و آمریکا بوده است.

در این میان؛ خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از مقامات سازمان پاگواش (بانی این دیدارها) اعلام کرد که گفتگوهای محرمانه مزبور با ابتکار عمل باراک اوباما انجام شده است!

به گزارش بی‌بی‌سی؛ فرانس پرس در گزارش خود تایید کرده است که کارشناسان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای طی ماه‌های اخیر تماس‌هایی در سطوح «خیلی خیلی بالا» با مقامات دولت احمدی‌نژاد داشته‌اند و ویلیام پری وزیر دفاع سابق آمریکا که در مبارزات انتخاباتی باراک اوباما نقش عمده‌ای داشت نیز در «برخی» از این نشست‌ها حاضر بوده است.

این خبرگزاری با تاکید بر این که این دیدارهای محرمانه با ابتکار عمل باراک اوباما انجام شده، می‌نویسد: اوباما حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سعی کرد با استفاده از کارشناسان آمریکایی با دو دوشمن آمریکا در خاورمیانه، یعنی ایران و سوریه تماس برقرار کند.

جفری باوتول از مقامات پاگواش در گفتگو با خبرگزاری فرانسه درباره محتوای این دیدارهای مخفیانه گفته است که تمرکز این نشست‌ها «طیف وسیعی از مسائلی بود که بین ایران و غرب فاصله می‌اندازد: نه تنها برنامه اتمی ایران بلکه فرآیند صلح خاور میانه و مسائل خلیج فارس».

این اخبار که تاکنون از سه رسانه معتبر یعنی واشنگتن‌تایمز، بی‌بی‌سی و فرانس‌پرس منتشر شده و از سوی مقامات سازمان بین‌المللی پاگواش نیز تایید شده در حالی است که رسانه‌های نزدیک به دولت نهم طی چند روز گذشته گزارش‌های تند و تیزی را علیه برخی از منتقدان محمود احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند و آن‌ها را به تلاش برای مذاکره با آمریکا متهم ساخته‌اند! رویکرد متناقض و عجیبی که بیانگر میزان صداقت خبری این رسانه‌ها و میزان وفاداری آن‌ها به شعارهایشان است.

گفتنی است وزیر اطلاعات روز گذشته در واکنش به سئوال خبرگزاری مهر پیرامون دیدارهای محرمانه مجتبی ثمره هاشمی و ویلیام پری تصریح کرد: مذاکرات نیازمند مقدمات، موخرات، انگیزه و اهدافی است و لذا تاکنون به این معنا مطلقا مذاکره ای مطرح نبوده و نیست اما اینکه احتمالا در اجلاس هایی که در برخی کشورهای جهان برگزار می شود، احیانا یک مقامی از کشورمان با فردی برخورد و احوال پرسی هم کرده باشد، شاید این اتفاق افتاده باشد و شاید هم بیافتد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates