04.02.2009

شكست طرح مذاكره يك مقام آمريكايي با لاريجاني در بحرين

الف: “هوارد برمن” رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا كه اميدوار بود با رئيس مجلس شوراي اسلامي دربحرين ديدار كند، پس از اينكه اعلام شد علي لاريجاني در اين نشست شركت نمي كند، سفر خود به بحرين را لغو كرد.

به گزارش الف، روزنامه امريكائي وال استريت ژورنال دراينباره نوشت: رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا كه سعي كرد در اواسط ماه دسامبر براي گسترش روابط با ايران با يك مقام بلندپايه ايراني ملاقات كند، جواب دندان شكني دريافت كرد كه نشان دهنده چالشي بودن مقوله گفتگو با تهران است.

برمن كه يك عضو هدايت كننده كنگره در بحث تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران است، گفته است: بايد ايران را آزمود تا دانست تاچه حد به گفتگو براي دستيابي به توافق معتقد است.

به نوشته وال استريت ژورنال، اين مذاكره در رابطه با گفته هاي اوباما كه خواستار گفتگو در سطحي بالا با ايران است، برنامه ريزي شده بود تا درباره مسئله هسته اي و نگراني‌هاي منطقه اي مانند عراق و درگيري فلسطيني ها و اسرائيل مذاكره كنند.

اين ملاقات توسط “موسسه مطالعات راهبردي” كه در لندن مستقر است برنامه ريزي شده بود كه برگزار كننده نشست منامه در بحرين بود.

برمن پس از اينكه اعلام شد لاريجاني در نشست شركت نمي كند سفر خود به بحرين را لغو كرد.

وال استريت ژورنال نوشته است: اين ديدار مي توانست ديدار بلندپايه ترين مقام ايراني و امريكائي از سال 1979 و از زمان انقلاب ايران تاكنون باشد، ولي لاريجاني با سرباز زدن از اين ديدار آمريكايي ها را سر در گم كرد.

اين گزاش مي افزايد: مراكز قدرت در ايران همواره درگيري و مذاكره با امريكا و غرب را رد كرده و معمولا از آن خوداري مي كنند و برخي از اوقات آن دسته از مقامات امريكائي را درحيرت مي گذارند كه در پي توسعه روابط با ايران هستند.

در همين حال مقامات دفتر برمن، به سوالات مطرح شده در زمينه اين ديدار، پاسخي نداده اند.

در همين حال مقامات ارشد ايران از جمله احمدي نژاد و متكي طي روزهاي اخير اعلام كرده اند كه امريكا بايد قبل از آغاز گفتگوها از رفتار گذشته خود عليه ملت ايران عذرخواهي كند.

از سوي ديگر درحالي كه رئيس جمهور جديد آمريكا به دفعات از گفتگوهاي مستقيم و بدون پيش شرط با ايران سخن گفته است، اظهارنظرهاي متناقض مقامات مياني كاخ سفيد مبني بر ادامه سياست هاي خمانه عليه ايران، سياست تغيير اوباما را در هاله اي از ابهام فروبرده است.

رابرت گيس، يكي از مقامات جديد كاخ سفيد، هفته گذشته صراحتا اعلام كرد كه همچنان گزينه نظامي در برابر ايران، روي ميز رئيس جمهور آمريكاست.

“دنيس راس” هم كه از او به عنوان مسئول ميز ايران در كابينه اوباما ياد مي شود، چهره اي شديدا ضد ايراني است كه بر اساس ادعاي رسانه هاي آمريكايي وي معتقد است بايد از طريق مذاكره، راه حمله مظامي به ايران هموار شود.

وي معتقد است، بايد با حربه مذاكره مستقيم با ايران، جمهوري اسلامي را در موضع انفعال قرار داد، و در صورت مخالفت ايران با اين مذاكره، از طريق اقناي افكار عمومي جهان، راه حل حمله نظامي را بعنوان آخرين راه، در دستور كار قرار داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates