07.02.2009

نگرانی شدید از وضعیت بازداشت شدگان مراسم مهندس بازرگان؛دخالت وزارت اطلاعات

خُسن آقا: ببین جماعت دانشجوی ما چقدر در هپروت سیر می‌کنند! هنوز درک نکرده‌اند که هرچه بدبختی می‌کشیم از دست همین‌هایی است که اسلام را سیاسی کردند و به خورد ملت ایران دادند.
خبرنامه امیرکبیر: پس از بازداشت تعدادی از افراد حاضر در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان، اولین رییس دولت پس از انقلاب، در روز پنجشنبه و برخورد بسیار وحشیانه نیروهای امنیتی و انتظامی با مردم و عدم در دسترس بودن هیچ اطلاعی از بازداشت شدگان، نگرانی ها در مورد وضعیت بازداشت شدگان افزایش یافته است.

در این مراسم که روز گذشته با ممانعت نیروهای امنیتی برگزار نشد و به برخورد مامورین با حاضرین انجامید تعدادی از افراد بازداشت گردیدند، که در بین آنها ۴ دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از اعضای اصلی انجمن اسلامی دانشگاه به نام های حسین ترکاشوند دبیر انجمن اسلامی، مجید توکلی، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمانپور به همراه ۴ تن دیگر به نام های حیدری، علی اصغر شفیعیان، پاکرخ و خانجانی حضور داشتند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این افراد بعد از بازداشت توسط مامورین به مکان نامعلومی منتقل گشتند و تاکنون هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت آنان در دسترس نیست. با پیگیری های انجام شده توسط خانواده های بازداشت شدگان و مشاهدات شاهدان عینی اخباری مبنی بر انتقال این افراد به کلانتری ۱۲۴ قلهک وجود دارد، اما مسئولین کلانتری به بهانه بازداشت این افراد توسط اطلاعات و امانی بودن آنها از هرگونه پاسخگویی در مورد این بازداشت شدگان و اجازه دیدار با آنها امتناع ورزیده اند. گفتنی است به علت برخورد و حمله شدید مامورین در حین بازداشت نگرانی شدیدی از سلامت جسمانی ایشان وجود دارد و همچنین احتمال آزار و اذیت آنان در بازداشتگاه میرود.

بنابر اخبار دریافتی نگرانی بسیاری از احتمال دخالت وزارت اطلاعات به قصد سو استفاده از این پرونده و برخورد با بازداشت شدگان به ویژه دانشجویان پلی تکنیک وجود دارد. شایان ذکر است حسین ترکاشوند دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و کوروش دانشیار و اسماعیل سلمانپور هر دو از اعضای شورای مرکزی این انجمن میباشند. از سویی دیگر چندی پیش حسین ترکاشوند توسط وزارت اطلاعات و به قصد پرونده سازی برای وی و هنچنین مجموعه انجمن اسلامی بازداشت شده بود که با توجه به عدم وجود مستندات و دلایل کافی به قید کفالت آزاد گردید.

همچنین مجید توکلی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک و یکی از سه دانشجوی بازداشت شده در پرونده جعل نشریات موهن دانشگاه امیرکبیر میباشد که به مدت ۱۵ ماه با فشار وزارت اطلاعات و نهدهای امنیتی در زندان به سر برد و در این مدت تحت شکنجه های شدید روحی و جسمی قرار گرفته بود که این پرونده باعث افشاگری فراوان علیه وزارت اطلاعات و مجموعه قضایی گشت. وی کمتر از ۷ ماه پیش از زندان آزاد شده و خطر قصد انتقام گیری از وی باعث نگرانی شدید فعالین دانشجویی در مورد وضعیت او گشته است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر همراه با این دانشجویان، از علی اصغر شفیعیان دبیر سیاسی سابق ایسنا، پاکرخ، حیدری و خانجانی نیز هیچ اطلاعی در دسترس نیست و هیچ یک از ایشان تماسی با خانواده های خویش نگرفته اند.

این برخورد بی سابقه با مراسم مهندس بازرگان در حالی انجام میگیرد که در روزهای وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان در روز ۱۷ بهمن به سرمیبریم و اینچنین برخوردهایی با مراسم بزرگداشت رییس اولین دولت انقلابی آنهم در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری این ذهنیت را ایجاد میکند که برخوردهای گسترده ای با مخالفین جناح حاکم در حال برنامه ریزی است. در کنار این برخوردها خانواده مهندس بازرگان و اعضای نهضت آزادی ایران که مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده داشته اند، خواستار حل و فصل هر چه سریع تر اتفاقات افتاده در این مراسم و پایان این برخوردها گشته اند، اما متاسفانه تاکنون هیچ عکس العمل و موضع گیری خاصی در این خصوص گرفته نشده است.

قابل ذکر است مراسم مهندس بازرگان که مقرر شده بود دو هفته پیش برگزار گردد با ممانعت نیروهای امنیتی به تعویق افتاده بود و چند روز پیش حزب نهضت آزادی ایران و خانواده مهندس بازرگان اعلام کردند که با موضع گیری و وساطت عده ای ازسیاسیون و نمایندگان مجلس این مراسم روز پنج شنبه ۱۷/۱۱/۸۷ همزمان با سالگرد انتخاب مهندس بازرگان به ریاست دولت موقت برگزار میگردد که دکتر ابراهیم یزدی و مهندس سحابی برای شرکت در این مراسم از کلیه دوستداران مهندس بازرگان دعوت به عمل آورده بودند. تا کنون اخباری مبنی بر بازداشت بیست نفر از شرکت کنندگان در این مراسم بدست آمده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates