09.02.2009

هشدار نسبت به افزایش نقض حقوق بشر در ایران

بی‌بی‌سی: کانون مدافعان حقوق بشر که یک نهاد غیر دولتی در ایران است، با انتشار گزارشی به موارد نقض حقوق بشر در روزهای آغاز زمستان سال جاری خورشیدی پرداخته و نسبت به شدت گرفتن نقض حقوق بشر در ایران هشدار داده است.

این گزارش به ۱۰ مورد از نقض حقوق بشر اشاره کرده است.

از جمله مواردی که این گزارش به آن می پردازد، دستگیری محسن حکیمی از اعضای کانون نویسندگان ایران، دستگیری سعید رضوی فقیه از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت و محکومیت او به چهار سال زندان، افزایش فشار بر دانشجویان و فعالان امور زنان، لغو امتیاز هفته نامه دو زبانه فارسی کردی “روژهه لات” و توقیف موقت روزنامه “کارگزاران” و جلوگیری از برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت است.

کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله تشکل های غیردولتی فعال در حوزه حقوق بشر در ایران است که شماری از حقوقدانان و وکلای مدافعی که در سال های اخیر عمدتا دفاع از پرونده های مطبوعاتی و سیاسی را بر عهده داشته اند، آن را تاسیس کرده اند.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد شریف و یوسف مولایی از جمله موسسان کانون مدافعان حقوق بشر هستند.

بیانه اخیر این کانون در بیانیه اخیرش هشدار داده است که “گسترش موارد نقض حقوق بشر زمینه ایجاد بدبینی در افکار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم کرده و افزون بر آن موجبات ازهم گسیختگی همبستگی ملی و کاهش حمایت‌های مردمی و کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش را رقم خواهد زد.”

کانون مدافعان حقوق بشر از مسئولان خواسته است تا از “اقدام‌های غیر قانونی جریان تندرو” به نحو شایسته جلوگیری به عمل آورند.

این کانون حدود ۷ سال پیش تاسیس شد و به عنوان یکی از معتبر ترین سازمان های ایرانی فعال در زمینه حقوق بشر مورد پذیرش مراکز بین المللی قرار گرفت.

دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران از محورهای فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر بود.

خانم عبادی این کانون را تنها تشکل مدنی در ایران توصیف کرده که به عضویت فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر درآمده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates