12.02.2009

سارکوزی: آمریکا بعد از انتخابات با ایران گفت‌وگو کند

دویچه وله: در حالی‌که در روزهای اخیر اخباری در مورداعلام آمادگی ایران و آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم منتشر شده است، رییس‌جمهوری فرانسه از آمریکا خواست، این گفت‌وگوها را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول کند.

برخی مفسران غربی می‌گویند، گفت‌وگوی ایران و آمریکا پیش از انتخابات ایران به نفع تندروهای این کشور خواهد بود. در تفسیر روز چهارشنبه (۱۱ فوریه – ۲۳ بهمن) روزنامه‌ی آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” نوشته شده است: «این پرسش مطرح می‌شود که اگر در همین دوره مذاکرات ایران و آمریکا آغاز شود، این به نفع احمدی‌‌نژاد نخواهد بود؟»

به نظر می‌رسد که این دیدگاه در نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز تأثیر داشته است. وی در روز یازدهم فوریه در دیدار از کویت، از آمریکا خواست، «در گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه‌ی هسته‌ای این کشور، ثابت‌قدم و محکم باقی بماند».

سارکوزی افزود، از آمریکا انتظار دارد، پیش از برپایی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هیچ‌گونه مذاکره‌ای انجام ندهد.

حسن قشقاوی: ایران آماده‌ی مذاکره با آمریکا است
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران روز چهارشنبه (۲۳ بهمن) در تهران اعلام کرد: «ایران آماد‌ه‌ی گفت‌وگو با آمریکا بر اساس احترام متقابل و عدالت است.» حسن قشقاوی افزود: «مایلیم که فرصت اساسی و بنیادین برای آقای اوباما حاصل شود و بنا نداریم که پیش‌داوری کنیم و برای پیش‌گیری از پیش‌داوری، همگان باید این فرصت را برای اوباما قائل شوند.»

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، یک روز پیش از آن، یعنی در روز سه‌شنبه، برای گفت‌وگو با آمریکا در «فضای عادلانه و احترام متقابل» اعلام آمادگی کرد.

قشقاوی که در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ثمربخش بودن گفت‌وگوها را به «تغییر جدی و بنیادین در سیاست آمریکا» وابسته دانست. به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «ما هرگز مشتمان را گره نکرد‌یم، بلکه این جرج دبلیو بوش بود که مشت‌‌‌‌‌‌‌‌هایش را گره کرد.»

قشقاوی در این‌جا به اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهوری جدید آمریکا، در ماه ژانویه استناد کرده است. اوباما در مصاحبه با شبکه‌ی العربیه گفته بود: «اگر کشورهایی مانند ایران بخواهند مشت‌هایشان را باز کنند، ما دستمان را به سوی آنها دراز خواهیم کرد.»

آمریکا و سیاستی جدید؟
به اعتقاد هیلاری کلینتون، ایران نباید به قدرت هسته‌ای بدل شود (عکس از آرشیو)اوباما آشکارا مسیری متفاوت از رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده در پیش گرفته است. چرا که جرج دبلیو بوش شرط هر گونه مذاکره با ایران را توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی خوانده بود.

با این حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، ضمن ابراز امیدواری برای بهبود روابط دو کشور، اعلام کرد که آمریکا هنوز بر این نقطه‌نظر تأکید می‌کند که ایران نباید به سلاح اتمی مجهز شود.

حسن قشقاوی در پاسخ به این سؤال که گفته شده ذخایر اورانیوم ایران رو به اتمام است و ایران باید اقدام به خرید اورانیوم کند، گفت: «این چیزها مسائلی نیست که پنهان باشد. محصولات ما در نطنز در کنترل است. مرجع این موضوع آژانس است که از سوی آن چیزی اعلام نشده است.»

اگر «صهیونیست‌ها» بگذارند

خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه در گزارشی راجع به گفت‌وگوی تلفنی احمدی‌نژاد با هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا، به نقل از ریاست جمهوری ایران نوشت: «رییس‌جمهور جدید آمریکا با شعار تغییر روی کار آمده اما بعید می‌دانم سران صهیونیست و استکبار اجازه بدهند وی کاری انجام بدهد.»

رییس‌جمهوری ایران افزود: «ایران و ونزوئلا در یک سنگر و تا پیروزی کامل به مبارزه با استکبار و ایستادگی ادامه خواهند داد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates