15.02.2009

پترائوس: ايران حمايت از گروه های افراطی را متوقف کند

ژنرال ديويد پترائوس روز شنبه گفت: ايران بايد حمايت از گروه های افراطی که به خشونت در عراق دامن می زنند، را متوقف کند و آمريکا در اين زمينه از نزديک اقدامات تهران را زير نظر دارد.

ژنرال پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در خاورميانه و آسيای مرکز، که در «مجمع آمريکا و جهان اسلام» در قطر سخن می گفت، افزود: پس از پيشنهاد باراک اوباما، آمريکا در انتظار نشانه هايی است که حاکی از تمايل ايران را برای همکاری باشد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مراسم تحليف خود گفته بود: اگر کشورهای نظير ايران مشت گره کرده خود را باز کنند دست دوستی آمريکا به سوی آنها دراز خواهد شد. آقای اوباما همچنين هفته گذشته گفته بود : «حالا نوبت ايران است که نشان دهد می خواهد متفاوت رفتار کند.»

ژنرال پترائوس در پاسخ به اين پرسش که تهران در اين زمينه بايد چه گام های را بردارد، گفت:ايران بايد حمايت های «تسليحاتی و آموزشی از عناصر افراطی» در منطقه به ويژه در عراق را متوقف کند.

آمريکا از زمان سرنگونی صدام حسين ايران را متهم می کند که با تسليح و آموزش دادن به گروهای افراطی شيعه در عراق باعث تشديد خشونت های قومی و فرقه ای در اين کشور شده است.

ايران اين اتهام را رد کرده و می گويد حضور نيروهای نظامی خارجی در عراق عامل اصلی خشونت در اين کشور است.

ژنرال پترائوس همچنين گفت:اين تنها گروه های افراطی سنی نيستند که دارند به خشونت ها دامن می زنند بلکه تسلسل خشونت از جانب سنی ها عليه شيعيان و از جانب شيعيان عليه سنی ها است.

اين فرمانده نظامی آمريکا همچنين گفت:«يکی از عناصری که به خشونت در عراق دامن می زند کمک هايی است که جانب ايران می شود.»

«مجمع آمريکا و جهان اسلام» که از روز شنبه در قطر شروع است به سه روز برگزار می شود. این نشست با همکاری دولت قطر و موسسه «بروکینز» در واشینگتن برگزار می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates