16.02.2009

صادق زیباکلام با گورستان کردن دانشگاه‌ها موافق است

خُسن آقا: این حرامزاده زیباکلام هم گویا از کون آخوندها افتاده بیرون درست مثل آنها مغلطه گری قهار است.
تریبون: استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره تدفین شهدا در دانشگاه‌ها گفت: تجلیل از شهدا کمترین کار در مقابل ایثار آنان است و تقدیر از سربازان وطن فقط مختص ایران نیست.
به گزارش تریوبن به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این فرض که حتی اگر مبانی دین اسلام و جمهوری اسلامی را کنار بگذاریم باز بزرگداشت شهدای جنگ از معنا و مفهوم خود نخواهد افتاد، گفت: اگر ما به دین و نظام جمهوری اسلامی معتقد نباشیم باز مجبوریم اعتراف کنیم شهدا از خاک این کشور در برابر تهاجمات اشغالگران بعثی حفاظت کرده‌اند.

وی با طرح این سئوال که وقتی خاک کشور ما در معرض اشغال دشمن متجاوز قرار می‌گیرد، تکلیف ما چیست؟ گفت: اگر من بگویم با نظام و حکومت ایران مخالفم، پس کاری هم با جنگ ندارم اشغال کشورم را امضا و وسیله‌ای برای اعطای امتیازات به دشمن متجاوز فراهم کرده‌ام. و قطعاً در هیچ مرام، عقیده، مسلک، تمدن و فرهنگی نیامده است دفاع از میهن و خاک زمانی واجب می‌شود که با حکومت موافق باشی.

زیباکلام طبیعی‌ترین وظیفه انسانی در زمان تجاوز دشمن به خاک کشور را تلاش برای دفع تجاوز دانست و گفت: انصافاً بسیاری از سربازان ما که در جنگ شهید شدند نه از سر اجبار و منافع که داوطلبانه به سمت دشمن رفتند، آن‌ها عمیقاً احساس وظیفه می‌کردند چون به خاک کشورشان در روز روشن تجاوز شده بود.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران تقدیر از شهدا را طبیعی‌ترین اتفاق بعد از جنگ دانست و گفت: من به شخصه نمی‌توانم این استدلال را بپذیرم که تدفین شهدا در محیط دانشگاه، گورستانی کردن این محیط است. اصلاً تجلیل از سربازان وطن و شهدا مختص فرهنگ ایرانی و ایرانیان نیست شما در کشورهای غربی هم می‌بینید یادبودهای زیادی برای قربانیان جنگ و سربازانشان ساخته‌اند، یادبودهایی که در مراکز عمومی شهر قرار دارد.
وی افزود: هر کس در تجلیل از شهدا شبهه‌ای دارد باید از او پرسید حکم شما چیست؟ آیا نظر شما این بود که ما باید تسلیم عراق می‌شدیم و اهواز و خرمشهر و دزفول را به بعثی‌ها واگذار می‌کردیم؟ آن وقت پشت میز مذاکره پرچم سفید دست می‌گرفتیم تا عراقی‌ها هر طور که دلشان خواست با ما رفتار کنند؟

صادق زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود شهدای هشت سال دفاع مقدس را فراتر از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و جناحی دانست و گفت: اگر جریان مشخصی خود را متولی و میراث‌دار شهدا بداند و مسأله به گونه‌ای برای جوانان تبیین شود که انگار جنگ مفهومی جناحی و خطی داشته است، این جفای بزرگی است که نسبت به فرهنگ جبهه، شهادت و دفاع مقدس وارد می‌شود.

وی افزود: من از نسل انقلاب و جنگ هستم و با تمام سلول های تنم معتقدم جنگ متعلق به هیچ جریان سیاسی خاصی نبود اما نسل جدیدی که پس از جنگ به دنیا آمده و فضای آن دوران را درک نکرده است گمان می‌کند جنگ امری خطی و جناحی بوده است.

زیباکلام یکی از مهم‌ت‌رین عوامل شکل گیری ذهنیت منفی برخی افراد در برابر دفن شهدا در دانشگاه‌ها را تفهیم نادرست جنگ به نسل جدید دانست و گفت: فرض من این است که برخی از جریان‌های سیاسی که امروز خود را وارث فرهنگ جبهه می‌دانند نه برای بهره‌برداری سیاسی و جناحی که صمیمانه به این باور معتقدند اما با این همه کارکرد مذکور مشکل دارد و به تقلیل و انحراف مفهوم دفاع مقدس می‌انجامد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates