21.02.2009

آتش سوزی در تالاب پریشان

بی‌بی‌سی: به گزارش خبرگزاری مهر، آتش زدن چندین هکتار از نیزارهای تالاب پریشان در دو ماه اخیر، باعث بروز یک فاجعه زیست محیطی شده که بر اثر آن هزاران پرنده مهاجر و لاک پشت های بومی و دیگر جانوران این دریاچه در آن سوختند.

دریاچه پریشان در 12 کیلومتری شهر کازرون در استان فارس قرار دارد.

وضعيت درياچه پريشان از چند سال گذشته در مرحله بحرانی قرار دارد، به حدی که از سه سال پيش طرح بين المللی حفاظت از تالاب های ايران، به ويژه درياچه اروميه و تالاب پريشان، با حمايت 13 ميليون دلاری برنامه عمران سازمان ملل متحد و صندوق تسهيلات کوچک (جف) آغاز شد. اما تا کنون اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

نزديک به 30 هکتار از نيزارهای اطراف درياچه پريشان در يک سال گذشته بارها طعمه آتش شده است که نزديک به 20 هکتار آن در سال گذشته و بيش از هشت هکتار آن نيز در يک ماه و نيم گذشته آتش گرفته اند.

دکتر اسماعیل کهرم متخصص اکولوژی و کارشناس محیط زیست، به این نکته اشاره می کند که تالاب پریشان یکی از 252 تالاب ایران است که دولت این کشور در کنوانسیون رامسر در سال 1971 موظف به حفاظت از آنها شد.

او همچنین تاکید دارد که در سرزمین خشک و کم آبی چون ایران چنین تالاب هایی نعمت محسوب می شوند و در این باره می گوید: “در صورتی آب این تالاب شیرین است که حدود 4 هزار هکتار وسعت داشته باشد. همین قدر که آب کاهش پیدا می کند، لب شور و بعد شور می شود”.

آقای کهرم می گوید: “وزارت راه به این نتیجه رسیده که نیزارهایی که در اطراف دریاچه پریشان مزاحم هستند را آتش بزند و رویشان شن بریزند. این تصمیم وزارت راه، ظاهرا سرخود و بدون اینکه در نظر بگیرد این تالاب کنترلش دست سازمان محیط زیست و سایت رامسر است و دولت ایران به جامعه بین المللی تعهد داده که از آن حفاظت کند صورت گرفته است”.

اسماعیل کهرم نیزارهای دور تالاب را به سربازانی تشبیه می کند که در برابر آلودگی هایی که از خشکی می آید می جنگند، او در این باره می گوید:” یعنی انواع آلودگی ها مانند کودهای شیمیایی و یا سموم دفع آفات نباتی را در جسم، تن، ریشه و ساقه خودشان جا می دهند. اینها را که برداریم تالاب پریشان، پریشان تر می شود. یعنی در آماج انواع آلاینده ها قرار می گیرد.

به گفته او: “وزارت راه، سازمان حفاظت از محیط زیست را محکوم می کند. سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت راه را متهم می کند. دفتر مرکزی سازمان در تهران، یک چیز می گوید و دفتر استانی در استان فارس، چیز دیگری. در شرایطی که به راستی سازمان حفاظت از محیط زیست در این غوغا و درگیری ها کاملا به صورت خنثی عمل می کند آن وقت ببینید که در این کشمکش ها چه بلایی برسر تالاب ما خواهد آمد”.

مژگان جمشیدی خبرنگار حوزه محیط زیست نیز معتقد است تالاب پریشان در یک سال گذشته از سمت بخش های اقتصادی مورد تهاجم واقع شده است و می گوید:” بخش عمده، همین جاده سازی بوده و اتفاقاتی که در این یکی دوماه اخیر افتاد نیز در رابطه با ساخت جاده در آنجا بوده است. اعتراضی هم از سوی دادستان کل کشور و دادستان شهر کازرون شد. به نظر می رسد این آتش سوزی های عمدی هم که الان دارد آنجا اتفاق می افتد چندان بی ربط به این موضوع جاده سازی نیست”.

اسماعیل کهرم هم ضمن انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست می گوید:”منفعل بودن سازمان محیط زیست برکسی پوشیده نیست. جاده ای که در وسط تالاب انزلی و جاده ای که در پارک ملی گلستان ساخته اند، سامان دادن به قول خودشان به رودخانه در پارک ملی گلستان و یا تاسیس پتروشیمی در گلستان و این قبیل مسائل نمونه هایی است از عملیات منفعلانه. وزارت راه رفت و جاده ای وسط پارک ملی گلستان که در حدود 90 هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین پارک ملی ایران و گل سرسبد تمام پارک ها است احداث کرد و سازمان حتی انگشت هم نجنباند”.

مژگان جمشیدی پدیده جاده سازی را از پروژه هایی می داند که اکثرا از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شوند و گفت:” هر نماینده ای که سر کار می آید یکی از شعارهای تبلیغاتی که در حوزه خودش می دهد این است که من می آیم و برای شما این جاده و یا آن جاده را احداث می کنم. خیلی از جاده هایی که در منطقه حفاظت شده ارسباران و آذربایجان درست می شود ویا جاده ای که در ابر شاهرود درحال احداث است، جاده گلستان و حالا هم جاده دریاچه پریشان و کازرون از این دست هستند”.

به گفته او: “اغلب این جاده ها هم علیرغم مخالفت هایی که سازمان حفاظت از محیط زیست می کند احداث می شوند و این طور به نظر می رسد که جاده پریشان هم با وجود پیگیری های سازمان محیط زیست و دادستانی کل کشور به زودی ساخته می شود. مشابه همان اتفاقی که در دریاچه ارومیه و یا تالاب انزلی افتاد و ما شاهد ساخت جاده بودیم. اینجا هم باز دریاچه به دو نیم می شود و شرایط زیستگاهی خودش را از دست می دهد”.

با وجود میزان تخریب نیزارهای اطراف و سوختن بسیاری از حیوانات و جانواران بومی در این آتش سوزی، مسئولان شهر کازرون با طوماری در دست شروع به جمع آوری امضا از روستاییان منطقه برای موافقت با ساخت جاده ای از میان تالاب شیرین کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates