24.02.2009

برآوردهای مختلف از محتوای نامه احمدی نژاد به لاریجانی

خبرآنلاین: مجلس – اعضای هیات رئیسه مجلس مشی سکوت و ابراز بی اطلاعی از نامه احمدی نژاد به لاریجانی را در پیش گرفتند.

به گزارش خبرآنلاین، در حالیکه برخی نمایندگان مجلس از نامه گلایه آمیز رئیس جمهور به رئیس مجلس خبر می دادند، اعضای هیات رئیسه مجلس ترجیح دادند تا در قبال آن سکوت کنند.
جهانبخش محبی نیا به کلی از آن ابراز بی اطلاعی کرد. حمیدرضا حاجی بابایی گفت که شنیده نامه ای نوشته شده اما از محتوای ان خبر ندارد. محمدرضا میرتاج الدینی هم با تایید تلویحی چنین نامه ای اعلام کرد که حدس می زند این نامه در خصوص اصلاحیه بودجه 88 باشد.
اقوال نمایندگان از محتوای این نامه نیز متغیر بود. البته وجه مشترک تمامی آنها این بود که این نامه در اعتراض به عملکرد کمیسیون تلفیق و مصوبات آن و همچنین تصمیمات کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نوشته شده است.
محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز با بیان اینکه به طور غیر رسمی در جریان این نامه قرار گرفته است، در خصوص محتوای ان گفت: گویا آقای احمدی نژاد در این نامه نوشته اند که چون در قالب مصوبه کمیسیون تلفیق اجازه جبران فشارهای ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی وکالا و خدمات دولتی برخانوارها و بخش صنعت وکشاورزی را نداده است، دولت موافق اصلاح قیمت ها به این شیوه نیست ازاین رو درآمد8 هزار و 400 میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه ها در بخش درآمدی دولت را نیز نمی پذیرد.
وی افزود: به عبارت دیگر پس از تصویب تنها 8هزار و 400 میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه 88، رئیس جمهور طی نامه ای به رئیس مجلس خواستار حذف این ردیف دربودجه سال آتی شد.
علی ادیانی نماینده قائم شهر با بیان اینکه رئیس‌جمهور و برقعی معاون برنامه و نظارت راهبردی وی به مجلس نامه‌ای نوشته‌اند، گفت: در این نامه آمده که ردیف مربوط به درآمد حاصل از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده سقف آن را 8 هزار و 400 میلیارد تومان تصویب کرده، حذف کند.

استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها
اما حسین سبحانی نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، برآورد دیگری از محتوای نامه احمدی نژاد به لاریجانی داشت. به گفته وی رئیس جمهور در نامه ای دو صفحه‌ای به رئیس مجلس ضمن درخواست از پارلمان برای تصویب پیشنهادات ارائه شده دولت در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، نوشته است که در غیر این صورت، بهتر است مجلس این لایحه را به دولت بازگرداند تا هدفمند شدن یارانه ها نیز در قالب برنامه پنجم پیگیری شود.
به گفته وی رئیس جمهور در این نامه، پیشنهاداتی در رابطه با لایحه هدفمند کردن یارانه ها به رئیس مجلس ارائه و اعلام کرده است که در صورتی که این پیشنهادات در بودجه قابل لحاظ شدن نباشد، دولت خواستار استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها است.
با این وجود رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، پیشنهاد استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها را غیر ممکن ارزیابی کرد. غلامرضا مصباحی مقدم به خبرآنلاین گفت: اساسا دولت نمی تواند چنین کاری بکند. پس از آنکه کمیسیون ویژه بیش از دو ماه از وقت خود را صرف بررسی و تصویب کلیات این لایحه کرده است، دولت با چه استدلالی می خواهد خواهان بازپس گیری آن بشود؟
وی با بیان اینکه از محتوای نامه رئیس قوه مجریه به همتای خود در قوه مقننه بی اطلاع است، تاکید کرد: بازپس گیری لایحه هدفمند کردن یارانه ها ممکن نیست. چون کلیات آن در کمیسیون ویژه تصویب شده است.

اصلاحیه بودجه 88
پیمان فروزش نایب رئیس کمیسیون اقتصادی قرائت دیگری از نامه احمدی نژاد به لاریجانی ارائه داد و گفت: گویا دولت می خواهد لایحه اصلاحیه بودجه به مجلس بفرستد اما چون فرصت ارائه چنین لایحه ای گذشته است، دست به کار تدوین نامه شده اند.
به گفته وی رئیس جمهور پیش از این نیز از طریق وزیر اقتصاد برای مجلس پیغام فرستاده بود که یا لایحه هدفمند کردن یارانه ها را تماما در لایحه بودجه تصویب کنید یا اینکه آن را پس خواهیم گرفت. از قرار تصویب تنها 8400 هزار میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه ها از نظر دولت کافی نیست و دولت همچنان خواستار 44 هزار میلیارد تومان برای تحقق این لایحه است. چون کمیسیون تلفیق با کل این رقم موافقت نکرده، دولت هم اعلام کرده که همین مقدار مصوب را هم نمی خواهد.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم در تذکری آیین نامه ای در صحن علنی اظهار داشت: شنیده ایم دولت علاوه بر اصلاحیه قبلی در خصوص بودجه 88 یک اصلاحیه دیگر هم به مجلس داده که ظاهرا نمایندگان از آن بی خبر هستند. رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: اصلاحیه جدیدی برای بودجه به مجلس نیامده چون وقت آن تمام شده و اگر هم دولت از این پس در تغییر لایحه بودجه نظری داشته باشد در کمیسیون تلفیق مانند دیگر نظرها بیان می شود.

افشای متن نامه در سایت اقلیت
علی رغم تمامی این برآوردهای متفاوت از متن نامه احمدی نژاد به لاریجانی، ساعتی پیش سایت فراکسیون خط امام (ره)متن کاملاین نامه را منتشر کرد. در ابتدای این نامه آمده است: «همانگونه که مطلعید لایحه بودجه سال 1388 با ملحوظ داشتن لایحه هدفمند کردن یارانه ها و با هماهنگی کلی در جلسات مشترک جمعی از اعضای هیات رییسه و روسای کمیسیون های تخصصی مجلس با جمعی از اعضای دولت تنظیم نهایی و به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید. در لایحه هدفمند کردن یارانه ها قیمت انرژی بر مبنای فوب خلیج‌فارس منظور شده و منابع حاصل از آن بر اساس 60درصد جهت جبران هزینه هفت دهک درآمدی و 15درصد برای حمایت از تولید و صادرات و 25درصد جهت تامین هزینه دولت، کاهش مصرف ارز نفتی و توسعه فعالیت های عمرانی توزیع شده است.»
در ادامه این نامه می خوانیم: مبلغ 85هزار میلیارد ریال منظور شده در لایحه بودجه 1388 سهم دولت از توزیع فوق است که به صورت شفاف در درآمدهای دولت لحاظ شده است. سهم حمایت از تولید و صادرات 51هزار میلیارد ریال منظور شده است که با احتساب بیش از 20هزار میلیارد ریال یارانه در متن هزینه های بودجه عملا به بیش از 71هزار میلیارد ریال بالغ می‌گردد. اگر اختیار تنظیم قیمت ترجیحی برای تولید منظور شده در لایحه را در نظر بگیریم تولید از پشتیبانی مناسبی برخوردار خواهد بود، ضمن اینکه کارگران و کارمندان نیز تحت حمایت قرار می‌گیرند و این هزینه تولید را کاهش خواهد داد.
بسیار روشن است که موفقیت اجرای هدفمند کردن یارانه ها همراهی مردم است و مطالعات گسترده دولت نشان می‌دهد که حداقل هفت دهک مردم باید از یارانه برخوردار شوند که دولت 60درصد از منابع را به آن اختصاص داده است.
قبل از هر اقدامی در اعلام و اعمال قیمت های جدید باید ارقام حمایتی به حساب‌های مسدودی مردم واریز گردد، هر نوع تعیین و اعلام قیمت و زمان زودهنگام در هدفمند کردن یارانه ها ممکن است موجب اخلال در بازار و خطرات جدی برای امنیت عمومی گردد.
در اجرای این کار بزرگ دولت باید از اختیارات کافی و قدرت انعطاف لازم در تنظیم قیمت ها و همچنین شکل و میزان حمایت ها برخوردار باشد تا مانع از نوسانات شدید و یا نابسامانی در بازار و امور اجتماعی گردد به همین دلیل در لایحه هدفمند کردن پیش بینی شده است که دولت بتواند تا ده درصد از سهم بخش‌های گوناگون را در مواقع مقتضی جابجا نماید.
یادآوری این نکته ضروری است که منظور از لایحه حذف یارانه‌ها نبوده بلکه هدفمند کردن آن است. لذا خواهشمنداست ترتیبی اتخاذ فرمایید که این دو لایحه با لحاظ همه ظرایف و ملاحظات و به صورت هماهنگ پیش برود تا مشکلی در اجرای آنها و یا خدای ناکرده اداره امور اقتصادی و اجتماعی مردم به وجود نیاید و در صورتی که چنین اقدامی مقدور نباشد مبلغ 85هزار میلیارد ریال منظور شده در بخش درآمدی لایحه بودجه به شرح به شرح اصلاحیه پیوست حذف گردد تا مشکلی برای مردم و اجرای بودجه حادث نشود.|
اطمینان دارم که با درایت و دور اندیشی جنابعالی و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی این اقدام بزرگ به خوبی سامان خواهد یافت و ملت عزیز از برکات آن برخوردار خواهد شد. قبلا از تلاش های همه عزیزان سپاسگزارم.
گفتنی است در مقدمه لایجه اصلاحیه بودجه سال 1388 کل کشور آمده است:
با توجه به همزمانی بررسی لایحه بودجه سال 1388 کل کشور و لایحه هدفمند سازی یارانه های انرژی و نظر به امکان اصلاحات احتمالی از سوی مجلس شورای در لایحه هدفمند سازی یارانه‌های انرژی و مواجهه با کمبود زمان در انجام اصلاحات لازم در لایحه بودجه سال 1388 اصلاحات ذیل در لایحه بودجه به عمل آید.
الف – منابع:

1- درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه های انرژی به شماره طبقه بندی “130409” حذف می گردد.

2- منابع حاصل از استفاده از حساب ذخیره ارزی برای اجرای طرح های عمرانی به شماره طبقه بندی “310301” از رقم700/955/112 میلیون ریال به 700/951/136 میلیون ریال افزایش می یابد.

ب – مصارف:

1- مبلغ 000/334/20 میلیون ریال از سرجمع اعتبارات هزینه ای کسر می‌گردد.

2- مبلغ 000/670/40 میلیون ریال از سر جمع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کسر می گردد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates