25.02.2009

واکنش ها به سخنرانی محمد مجتهد شبستری در اصفهان

بی‌بی‌سی: سخنرانی اخیر محمد مجتهد شبستری پژوهشگر حوزه دین و از چهره های اصلاح طلب ایران با واکنش های شدیدا انتقادآمیز اصول گرایان و احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران روبرو شده است.

منتقدان، سخنان آقای شبستری را توهین به پیامبر اسلام و امامان شیعه و صریحا خلاف آیات قرآن توصیف کرده اند.

سخنرانی آقای شبستری در دانشگاه صنعتی اصفهان و به دعوت انجمن اسلامی آن دانشگاه انجام گرفت و در نخستین بازتاب خبری خبرگزاری فارس آن را با عنوان “سخنان توهین آمیز” منتشر کرد.

احمد خاتمی در سخنانی در جمع هیات های مذهبی و گروهی از عزاداران کرمان با اشاره به سخنرانی یک روشنفکر دوم خردادی در دانشگاه اصفهان گفت: “این فرد سابقه اظهارات نادرست زیادی دارد و در گذشته گفته بود که برای رشد و تعالی کشور راهی جز روی آوردن به دموکراسی غربی نداریم و باید دست از مبانی فقهی برداریم. وی که سابقه طلبگی داشت خودش را خلع لباس کرد.”

آقای مجتهد شبستری در گفتگو با بخش فارسی رادیوی بی بی سی این اتهامات را تکذیب کرده و بحث خود را یک بحث علمی و فلسفی در باره نبوت دانسته و هرگونه ایراد نسبت ناروا به پیامبر را رد کرده است.

آقای شبستری اخبار انتشار یافته از سوی خبرگزاری فارس را نادرست دانسته و واکنش ها در باره سخنرانی خود را اقدامی برای بستن فضای گفتگوی آزاد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران ارزیابی کرده است.

بهاره هدایت عضو تشکیلات دانشجویی تحکیم وحدت که از منتقدان دولت و سیاست های آن در دانشگاه ها است گفته است که با توجه به این که دیدگاه های آقای شبستری بارها پیش از این در ایران منتشر شده است واکنش ها و “جوسازی” بر علیه آن برای ایجاد فضایی برای جلوگیری از فعالیت تشکل های دانشجویی و بستن آن هاست.

به گفته خانم هدایت پس از سخنرانی آقای شبستری گروهی از دانشجویان وابسته به نهاد های منسوب به دولت در مقابل دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان تحصن و تظاهرات کرده اند و مسوولین دانشگاه گفته اند که ناگزیر از بستن دفتر انجمن شده اند.

برخی ناظران با توجه به حملات لفظی در دو هفته اخیر به هاشم آقاجری دیگر پژوهشگر اصلاح طلب در پی سخنان او در باره فقه و روحانیت انتقادات اصول گرایان را اقدامی در چارچوب محدود کردن حضور روشنفکران دینی در بحث های انتخاباتی و نوعی حمله زودرس به اصلاح طلبان تلقی کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates