26.02.2009

پس از ناکامی در پروژه «آقاجری»، مجتهد شبستری را نشانه رفته‌اند؛هراس تحجر دینی-سیاسی از مقبولیت یافتن “دین عقلانی” نواندیشان

خرداد: پس از آن که جوسازی‌های مداوم تریبون‌های دستگاه قدرت علیه “هاشم آقاجری” اندیشمند، ارزنده‌ی ایرانی با واکنش به موقع رسانه‌های اصلاح‌طلب ناکام ماند، دستگاه‌های تخریب و افترای حکومتی اندیشمند دیگری را به سیبل خود بدل کرده‌اند.
استاد “محمد مجتهد شبستری” روشن‌فکر دینی و بین‌المللی ایرانی پس از سخنان خود در دانشگاه اصفهان که هم‌راه با تشویق‌های پی‌در‌پی صدها دانشجو بود، مورد حمله و تخریب ناجوانمردانه‌ی رسانه‌های محافظه‌کار قرار گرفته است.
این رسانه‌ها در خبرهای خود از سخنرانی شبستری مدعی «توهین به پیامبر» شده‌اند و این همان توهینی است که در روزهای اخیر کوشیده شد به هاشم آقاجری نیز در پی سخنرانی وی در خانه‌ی “عبدالله نوری” وارد آید که این توطئه خنثا شد.

جوسازی علیه سخنرانی علمی استاد شبستری چنان بود که پس از پایان سخنرانی وی در دانشگاه اصفهان، نیروهای خودفروخته‌ی بسیج دانشجویی این دانشگاه با ایجاد جوی مملو وحشت توانستند تا مسوولان دانشگاه را وادار به پلمب کردن دفتر انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان کنند. به دنبال این جوسازی‌های روز گذشته، احمد خاتمی امام جمعه‌ی موقت تهران نیز به‌شدت از اصلاح‌طلبان و نواندیشان دینی انتقاد کرد و خواستار برخورد با روشن‌فکران دینی شد.

استاد محمد مجتهد شبستري، اسلام‌شناس جهانی و مشهور ایران اما امروز در واکنش به خبرسازی‌های کینه‌توزانه‌ی تریبون‌های دستگاه قدرت تکذیب‌نامه‌ای منتشر ساخت.

در دادخواهی استاد آمده است:

« دو خبرگزاري فارس و ايرنا در روز سه شنبه 6/12/87 و روزنامه‌ی دولتي ايران در روز چهارشنبه 7/12/87 ادعا كرده است كه سخنراني اين‌جانب در دانشگاه صنعتي اصفهان شامل موارد و مطالب زير است:

– نفي عصمت پيامبر و اهل بيت
– راه يافتن اوهام در قرآن و پيامبر
– نفي علم پيامبر و امامان
– نسبت دروغ‌پردازي به ايشان
– وجود نقص در قرآن و اسلام
– ارتكاب گناهان به وسيله ائمه

امام جمعه موقت تهران هم به استناد همين دروغ‌پردازي‌ها در سخنراني‌ روز سه‌شنبه‌ی خود در شهر كرمان همان افتراها را درباره اين‌جانب تكرار كرده است. من از ايشان كه با دعوي عادل بودن به امامت جمعه مي‌ايستند مي‌پرسم چگونه به استناد دروغ‌پردازي يك رسانه، يك مومن را آنچنان بي‌پروا هتك مي‌كند. مرحبا به اين عدالت و اين امامت.

در هر حال اين‌جانب اعلام مي‌كنم كه اتهامات فوق صد در صد خلاف واقع و دروغ است و متن سخنان ضبط شده من شاهد زنده اين دروغ‌پردازي‌هاست.
در سخنراني اينجانب كه با عنوان «انتظار ما از پيامبران» ايراد شد و پاسخ‌هايي كه به پرسش‌ها داده شد درباره معناي دين و دينداري و تحولات آن و معناي نبوت و معناي علم و عصمت انبياء و پيشوايان دين و حدود آن‌ها و نظرات مختلف در اين باره بود.

انعكاس تحريف شده اين سخنراني از سوي دو خبرگزاري خاص به خوبي نشان مي‌دهد كه جريان حاكم براي تأمين اهداف انتخاباتي آينده‌اش از هيچ گونه دروغ‌پردازي و ترور معنوي افراد امتناع ندارد و با اتهامات كذب مي‌خواهد رقباي خود را در نظر مردم ايران بي‌پروا نسبت به دين و مقدسات ديني نشان دهد تا از اين راه به اهداف خود نائل شود.
محمد مجتهد شبستري
7/12/87 »

سخنرانی مجتهد شبستری روز یک‌شنبه و در سالگرد درگذشت پیامبر اسلام به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفت و در خلال آن، مجتهد شبستری به روش معمول خود از دین رحمانی و مبتنی بر عقلانیت و حقوق بشر دفاع کرد.
در حقیقت سخنرانی یک‌شنبه‌ی این استاد مشهور اسلام‌شناسی بازخوانی و مرور دوباره‌ی آرایی بود که وی در چند سال اخیر بارها از آن‌ها سخن گفته و قرائت نوین دینی که از مجموع این آرا به دست می‌آید، سبب اقبال گسترده‌ی جوانان و روشن‌فکران به سمت‌وسوی دینی عقلانی و رحمانی شده است.

اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی برای خاموش ساختن روشن‌فکرانی چون آقاجری و شبستری بیش‌تر از آن سوست که جریان متحجر رسوخ کرده در لایه‌های قدرت، به شدت از اقبال عمومی به اسلام مبتنی بر عقلانیت، رحمانیت و حقوق بشر به هراس افتاده و تداوم آن را سبب روی‌گردانی مردم از تحجر و خشک‌مقدس‌مابی و اسلامی خشن می‌داند که در نهایت به زیان قدرت پنهان شده در پشت قرائت یک بعدی از دین تمام می‌شود.

گزارش پیشین “خرداد” درباره‌ی هجمه علیه هاشم آقاجری را در آدرس زیر بخوانید:

http://www.khordaad.com/sNews.aspx?Id=529

هم‌چنین “خرداد” پیش از این متن کامل سخنان مجتهد شبستری در یک سخنرانی در خانه عبدالله نوری ار منتشر ساخته بود که در آدرس زیر آن خواهید یافت:

http://www.khordaad.com/SNews.aspx?Id=68

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates