26.02.2009

آقازاده: 6 هزار سانتريفيوژ فعال را به 50 هزار مي‌رسانيم + فیلم

بازتاب: در حالی که کرینکو سعی کرد هرگونه تاخیر احتمالی در زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را متوجه طرف ایرانی کرده و توپ تعویق راه‌اندازی را در زمین ایران بیندازد، آقازاده اعلام کرد: تجهیزاتی که قرار بوده ارسال شود، مربوط به چیلرها بوده که با توجه به استفاده از چیلرهای ایرانی، هیچ تاخیری صورت نخواهد گرفت. اکنون 6 هزار سانترفیوژ فعال داریم و طی 5 سال به 50 هزار عدد خواهد رسید.

پس از ورود هيات 19 نفره شرکت «روس اتم» به بوشهر و پيش راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در کنفرانس خبري مشترک آقازاده و کرينکو مباحث حساس و مهمي مطرح شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، به دنبال گفت‌وگوهاي محرمانه آقازاده و کرينکو پشت در‌هاي بسته، اين دو مقام عالي‏رتبه اتمي ايران و روسيه پاسخگوي پرسش‌هاي خبرنگاران در کنفرانس خبري مشترک که در نيروگاه اتمي بوشهر برگزار شد، بودند.

آقازاده در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعيت نيروگاه بوشهر گفت: پيش راه‌اندازي به طور کامل انجام شده و پس از پايان پيش راه‌اندازي، ان‌شاءالله راه‌اندازي کامل صورت خواهد پذيرفت.
آقازاده ادامه داد: متاسفانه به دليل عدم ارسال تجهيزاتي که از آلمان و ايتاليا خريداري شده و ماندن اين محموله‌ها در بنادر آلمان و ايتاليا، فعلا برخي قسمت‌هاي اين نيروگاه به طور کامل تکميل نشده است.

آقازاده در پاسخ به اين سوال که شرايط و عوامل سياسي چه تاثيري در روند ادامه ساخت و يهره‌برداري نهايي اين نيروگاه دارد، گفت: قطعنامه‌ها و گزارش‌هاي آژانس انرژي اتمي خللي در برنامه صلح آميز ايران ندارد و ايران طبق برنامه به طور کامل برنامه خود را ادامه داده و نيروگاه به صورت کامل راه‌اندازي خواهد شد.

وي ادامه داد: دنيا بايد ايران را به عنوان کشوري که توانسته به اين فن‌آوري دست پيدا کند، پذيرفته و بحث اطمينان خاطر آنها از اينکه ايران دست به ساخت سلاح اتمي نزند نيز با چندين توافقنامه و عهدنامه قابل تامين است.
آقازاده در ادامه اعلام کرد: هم اکنون 6 هزار سانتريفيوژ در حال کار داريم و طي برنامه 5 ساله آينده، اين تعداد به 50 هزار عدد خواهد رسيد.
وي درباره نيروگاه بوشهر نيز خاطرنشان كرد: طبق قرارداد، راه‌اندازي و بهره‌برداري از آن به مدت يك سال با مسئوليت طرف روس خواهد بود و پس از آن به نيروهاي ايراني منتقل مي‌شود.

کريکو نيز در پاسخ به پرسشي درباره زمان راه‌اندازي کامل نيروگاه بوشهر گفت: اعلام قطعي اين زمان منوط به پايان همه آزمايش‌ها و تست تمامي قطعات و تجهيزات نيروگاه بوشهر است و فعلا نمي‌توان زمان قطعي براي راه‌اندازي کامل اين نيروگاه اعلام کرد.

در ادامه اين کنفرانس خبري، در حالي که کرينکو که سعي کرد، هرگونه تأخير احتمالي در زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را به بهانه عدم ارسال تجهيزات از کشورهاي ثالث، متوجه طرف ايراني کرده و توپ تعويق راه‌اندازي را در زمين ايران بيندازد، آقازاده اعلام کرد تجهيزاتي که قرار بوده ارسال شود، مربوط به چيلرها بوده که با توجه به استفاده از چيلرهاي ايراني و فعاليت رضايت‌بخش آنها، تاخير در راه‌اندازي به هيچ وجه منوط به ارسال آن تجهيزات ارسال نشده نيست و هيچ تاخيري صورت نخواهد گرفت.

کرينکو در پاسخ به خبرنگاري مبني بر اينکه سخنگوي روس اتم روز گذشته اعلام کرده بود که امروز شما در اين کنفرانس خبري زمان دقيق راه‌اندازي کامل را اعلام خواهيد کرد، گفت كه اين سوال پاسخ داده و ديگر درباره زمان راه‌اندازي بوشهر پاسخي نخواهد داد.
اين پاسخ رئيس روس اتم، با واکنش آقازاده روبه‌رو شد. آقازاده اظهار داشت: اعلام زمان دقيق راه‌اندازي نيروگاه بوشهر منوط به طي آزمايش‌هاي مراحل پيش راه‌اندازي است و ان شاء الله طي 4 الي 7 ماه آينده نتيجه اين آزمايشات مشخص و زمان قطعي راه‌اندازي کامل مشخص خواهد شد.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ادامه داد: قطعا اگر روسيه نيز بخواهد تعجيل کند، ايران مانع آن خواهد شد؛ چراکه فن‌آوري برخي تجهيزات به کار رفته در نيروگاه بوشهر مربوط به 30 سال پيش است و پايان نتيجه آزمايش تک‌تک قطعات و تجهيزات مستلزم گذشت زمان است و تا هنگامي که اطمينان از درستي آنها حاصل نشده، راه‌اندازي کامل صورت نمي‌گيرد. زيرا نمي‌توان کار نيروگاه هسته‌اي را با خطر شروع کرد و فعاليت آن بايد در امنيت و سلامتي کامل آن آغاز شود.

در ادامه اين کنفرانس، خبرنگار AP از کرينکو پرسيد: با توجه به اينکه ايران تا اين حد پيشرفت کرده و بر پايه گزارش‌ها تاکنون به سلاح اتمي دست پيدا نکرده، روسيه چه تضميني مي‌دهد که اين روند ادامه پيدا کرده و ايران به سلاح اتمي دست پيدا نکند؟

پس از طرح اين پرسش، آقازاده اعلام کرد: فکر می‌کنم سوال را من باید پاسخ دهم؛ چرا که طبعا مقامات روسیه نمی‌توانند درباره این مسأله اظهار نظرکنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم که برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای و سیاستی در این زمینه نداریم.

آقازاده خطاب به کشورهای غربی که جوسازی در این باره را در دستور کار خود قرار داده اند گفت: چرا برخی تلاش می‌کنند ضمن بازی با این الفاظ، خلأ فعالیت خود در حوزه‌های دیگر را پر کنند؟ اگر این کشورها در پی اطمینان یافتن از فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند، این اطمینان در چارچوب مذاکرات چندجانبه و به طور طبیعی قابل وصول خواهد بود.

وی یادآور شد: البته اگر برای برخی از این کشورها این مسئله که کشوری همچون ایران به تمام قابلیت‌های فنی هسته‌ای از جمله مراحل کامل تولید سوخت دست یابد غیر مترقبه است، مشکل خود آنهاست و باید آن را رفع كنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates