26.02.2009

احمدی‌نژاد: همکاری ایران و کنیا برای ایجاد رفاه میان ملت‌های دنیا(!!!)

شهاب نیوز: محمود احمدی‌نژاد گفت: دوراني كه ابرقدرتها منابع انساني و مادي ملت‌ها را از طريق شبكه اقتصادي استعماري چپاول مي كردند، به پايان خود رسيده است و مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است.

به گزارش گزارش فارس؛ احمدي نژاد طي سخناني در ضيافت شام شب گذشته همتاي كنيايي خود در هتل لايكو نايروبي با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش 2 كشور توسعه و تحكيم روابط با كشورهاي آفريقايي را از اصول ديپلماسي جمهوري اسلامي عنوان كرد.

وي افزود: باور ما اين است كه روابط دولت‌ها و ملت‌ها بايد مبتني بر معنويت، عدالت، اخلاق و احترام به كرامت انسان و دوستي و برادري باشد و هيچ محدوديت و مانعي بر سر راه توسعه روابط ايران و كنيا نمي‌بينيم.

رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه پيشرفت، صلح و امنيت حق مطلق همه ملت‌هاست، گفت: اشتراكات فرهنگي ايران و كنيا نظير خدا پرستي، ايمان به پيامبران الهي و ارزش‌هاي انساني، اعتقاد به عشق و دوستي و برادري در روابط انسان‌ها، پاكي و مهرورزي و احترام به كانون گرم خانواده زمينه ‌هاي اصلي تقويت و گسترش پيوند دوستي ايرانيان و كنيائيهاست.

احمدي‌نژاد افزود: روابط ايران و كنيا در ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي رو به گسترش است و اراده سياسي هر 2 كشور بر تقويت و تعميق اين روابط در همه زمينه‌ها استوار است.

وي تصريح كرد: هر 2 كشور ايران و كنيا از ظرفيت‌، توانمندي و فرصت هاي بسيار خوبي در بخش هاي مختلف برخوردارند و اين مولفه‌ها در كنار تجربيات دولت ها و ملت‌ها مي توانند عنصري مكمل براي كمك به يكديگر باشند.

رئيس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه با پيگيري‌ها و تلاش هاي همه جانبه همكاران ما در دولت جمهوري اسلامي و دوستان ما در دولت كنيا بعد از 3 ماه مذاكرات و سه روز كارشناسي بسيار فشرده، موافقتنامه هاي بسيار خوبي بين 2 كشور امضا شده كه پايه گذار روابط مستحكم طولاني مدت بين ما خواهد بود و دروازه را براي جهشي بزرگ در روابط 2 كشور خواهد گشود.

احمدي‌نژاد توافقات صورت گرفته ميان ايران و كنيا را همكاري‌هاي و سرمايه گذاراي مشترك در زمينه هاي انرژي، حمل و نقل، شيلات، كشاورزي، دامپزشكي و صنعتي عنوان كرد و متذكر شد: توسعه همكاري هاي و ارتباطات 2 كشور به نفع 2 ملت و توسعه صلح، امنيت و برادري در منطقه است.

وي خاطر نشان كرد: در خصوص مسائل بين المللي و منطقه‌اي ديگر نيز ديدگاه هاي مشتركي فراواني بين ايران و كنيا وجود دارد و هر 2 خواهان حل و فصل اختلافات و مسائل ميان كشورها از طريق گفت و گو و در فضاي آرامي بر اساس عدالت هستيم.

احمدی‌نژاد سپس اظهار داشت: ايران و كنيا هر دو پيشرفت و تعالي و رفاه را حق همه ملت‌ها مي دانند و تلاش مي كنيم كه مشكلاتي كه امروز گريبانگير مردم دنيا شده بر اساس گفت و گو و با محوريت قرار دادن عدالت و برادري در فضاي آرام حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در شرايطي كه مناسبات بر آمده از جنگ جهاني دوم به پايان راه خود رسيده، همكاري‌ كشورهاي مستقل براي ايجاد صلح و رفاه ميان ملت‌ها بيش از پيش ضرورت پيدا مي‌كند.

وي اضافه كرد: مناسبات و ساز و كارهايي كه بر اساس كشورهاي پيروز و شكست خورده تعيين شده بودند و طي 60 سال ظالمانه، يكجانبه و تبعيض آلود بر اكثر ملت‌ها تحميل شده بود و فرهنگ و منابع انساني و مادي آنها را از طريق شبكه اقتصادي استعماري چپاول مي كردند، به پايان خود رسيده است.

رئيس جمهور اظهار داشت: جنگ‌ها و محروميت‌هاي فراواني طي 60 سال گذشته بر بخش وسيعي از دنيا تحميل شد و در فلسطين بيش از 5 ميليون نفر آواره شدند و فقط در عراق بيش از يك ميليون انسان بي‌گناه كشته شدند و 60 سال است كه مردم در سايه تهديد زندگي مي كنند، اما مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است.

احمدي نژاد افزود: امروز جهان در آستانه تحولات بزرگ قرار دارد و تحول يك ضرورت است اما اين تحول بايد بر پايه مباني جديدي كه خمير مايه آن احترام به انسان‌ها و حقوق برابر و عدالت و برادري است، پي ريزي شود.

وي در پايان تاكيد كرد: براي برپايي جهان پر از صلح و برادري نيازمند عزم همگاني هستيم و كشورهاي مستقل بايد در اين راه پيشتاز باشند و اميد است با همدلي و تلاش انسان‌هاي آزاده ، مستقل و دوست دار بشر شاهد جهاني پر از رفاه و دوستي باشيم و مطمئنم ايران و كنيا در اين مسير پر افتخار نيز همراه يكديگر خواهند بود.

اين گزارش مي‌افزايد: در اين مراسم اميليو مواي كيباكي رئيس جمهور كنيا نيز طي سخناني با تشكر از احمدي‌نژاد به خاطر پذيرش دعوت وي و سفر به اين كشور از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور دوست و برادر كشور خود ياد و بر گسترش مناسبات دو جانبه، تعميق روابط در زمينه هاي مختلف و همكاري براي حل مناقشات منطقه اي تاكيد كرد.

رئيس جمهور كشورمان بعد از ظهر ديروز در راس هيئي بلند پايه سياسي و اقتصادي پس از سفر به جيبوتي به كنيا سفر كرده و تا دقايقي ديگر پس از ديدار با رايلا آمولو اودينگا نخست وزير كنيا نايروبي را به منطقه مسلمان نشين مومواسا در ساحل جنوب شرقي اين كشور ترك مي‌كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates