27.02.2009

فهرست تازه تحریم ایران روی میز اروپا

بی‌بی‌سی: روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز می گوید سه کشور قدرتمند اروپایی طرحی را برای تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران در درست بررسی دارند.

این روزنامه در شماره پنجشنبه ۲۶ فوریه (۸ اسفند) خود نوشته است که فرانسه، آلمان و بریتانیا فهرستی از تحریم های اضافی علیه ایران را پیشنهاد می کنند تا به منظور تقویت دست دولت آمریکا در رویکرد جدیدش نسبت به ایران به اجرا در آید.

فایننشال تایمز از رؤیت فهرستی از نام ۳۴ نهاد و ۱۰ فرد ایرانی خبر داده است که گفته می شود با “برنامه پنهانی تسلیحات هسته ای و بیولوژیک ایران” در ارتباط هستند.

به نوشته این روزنامه، دیپلمات های اروپایی وجود این فهرست را تأیید کرده اند اما درباره انگیزه تهیه آن نظراتی متفاوت داشته اند.

بعضی از این دیپلمات ها به فایننشال تایمز گفته اند: هدف این است که در ادامه سیاست چماق و هویج، “چماقی بزرگ تر” در اختیار دولت آمریکا قرار گیرد.

اما دیگران گفته اند که سه کشور اروپایی می خواهند بر روند بازبینی سیاست دولت آمریکا در قبال ایران تأثیر بگذارند و باعث شوند نتیجه این بازبینی، که قرار است ماه آینده میلادی تکمیل شود، سختگیرانه تر باشد.

به گفته این دیپلمات ها، کشورهای یونان، قبرس، اسپانیا، اتریش و سوئد با این طرح مخالفت کرده اند.

فایننشال تایمز می نویسد که فهرست شش صفحه ای مورد بحث بعضی نهادها را شامل می شود که پیش تر توسط ایالات متحده و سازمان ملل در فهرست تحریم قرار گرفته بودند، اما افرادی که نامشان در فهرست پیشنهادی سه کشور اروپایی آمده، همگی برای نخستین بار در تحریم ها مطرح می شوند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی، نام فرمانده نیروهای بسیج و معاون او نیز در این فهرست دیده شده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه صنعتی شریف، شرکت بیمه ایران، خدمات بار هما وابسته به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران، سازمان فضایی ایران و موسسه واکسن و سرم سازی رازی از جمله نهادهایی هستند که برای نخستین بار در فهرست تحریم مطرح می شوند.

فایننشال تایمز می نویسد که نام شش بانک ایرانی و دفاترشان در تهران نیز در فهرست پیشنهادی مذکور قرار دارد و نام بانک تجارت برای اولین بار در آن مطرح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates