02.03.2009

هاشمی رفسنجانی عازم عراق شد

بی‌بی‌سی: اکبر هاشمی رفسنجانی برای دیداری از عراق عازم این کشور شده است.

روز دوشنبه، 2 مارس (12 اسفند)، تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری پیشین، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری در جمهوری اسلامی، به دعوت مقامات عالیرتبه دولت عراق برای دیداری رسمی تهران را به مقصد آن کشور ترک کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای رفسنجانی طی این سفر، علاوه بر ملاقات و گفتگو با مقامات عراقی، از اماکن زیارتی این کشور نیز دیدن خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – پیشتر گزارش کرده بود که آقای رفسنجانی در راس هیاتی “سیاسی و مذهبی” و به دعوت جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، روز دوشنبه به آن کشور سفر می کند.

به گزارش ایرنا، بازدید از اماکن زیارتی عراق و طرح های توسعه آنها، ملاقات با مراجع تقلید و شخصیت های مذهبی، مقامات دولتی، رئیسان قبایل و احزاب شیعه، سنی و کرد در برنامه دیدار آقای رفسنجانی در عراق گنجانده شده است.

روز یکشنبه نیز گزارش شد که آقای رفسنجانی در دیدار با عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهوری عراق که به تهران سفر کرده بود، هدف از سفر خود به عراق را انتقال تجربیات ایران در بازسازی و توسعه و دیدار با مسئولان دولتی و شخصیت های مذهبی عراقی عنوان کرد.

از زمان سقوط رژیم صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق در نتیجه حملات نیروهای به رهبری آمریکا به آن کشور، چند تن از مقامات جمهوری اسلامی از عراق دیدن کرده اند.

روز 2 مارس سال گذشته محمود احمدی نژاد برای دیداری دو روزه به عراق سفر کرد و چند ماه بعد در سخنانی در شهر قم با یادآوری اینکه دیدار وی از عراق از پیش اعلام شده بود، گفت که کسانی در نظر داشتند وی را در جریان این سفر بربایند اما توطئه آنان ناکام ماند.

سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به عراق نخستین دیدار وی از آن کشور به عنوان یک مقام رسمی جمهوری اسلامی است.

پس از برقراری آتش بس در جنگ هشت ساله ایران و عراق و چند ماه پیش از حمله نیروهای عراقی به کویت در سال 1990، صدام حسین، رئیس جمهوری وقت عراق، با ارسال نامه های برای آقای رفسنجانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، خواستار ملاقات و گفتگو با وی شد اما این دیدار هرگز صورت نگرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates