02.03.2009

سه ماه مانده به انتخابات تاييد شد؛ جابه‌جايي‌های پر از شبهه در اداره انتخابات وزارت كشور

خرداد، احسان مهرابي: دگرگونی‌های پر از شائبه در وزارت کشور، مجلس را به واکنش کشاند.
روال این است که به دلیل حساسیت انتخابات همواره هرگونه تغییر به بعد موکول می شود چرا که هر تغيير و جابه‌جايي در آستانه انتخابات باعث ايجاد سوال و ابهام خواهد شد.
اما با این وجود در حدود سه ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري، وزارت كشور دست به تغيير كاركنان ستاد انتخابات وزارت كشور زده و تعداد قريب به اكثريت از كاركنان اداره انتخابات كشور را جابه‌جا كرده است.
اين اقدام محصولي اعتراض تعدادي از نمايندگان مجلس را برانگيخته است البته محصولي در پاسخ به اعتراض آنان اين امر را تاييد و اعلا‌م كرده كه اين جابه‌جايي براي بهره‌وري بيشتر از تجربه آنان در ادارات ديگر بوده است.

نصرالله ترابي نماينده شهركرد ازجمله نمايندگان معترض به اين امر بوده است كه در تذكري آيين‌نامه‌اي نسبت به اين امر اعتراض كرده است.
وي در تذكري به وزير كشور علت جابه‌جايي و اجبار به انتقال كاركنان اداره انتخابات كشور را سوال كرده است. ترابي در شرح تذكر خود خطاب به وزير كشور يادآور شده است كه كارمندان دولت براساس پست سازماني مشغول به خدمت هستند و كاركنان را تنها با راي كميته تخلفات اداري مي‌توان جابه‌جا كرد.
وي در تذكر خود علت جابه‌جايي و اجبار به انتقال كاركنان اداره انتخابات وزارت كشور را سوال كرده و افزوده است: علت جابه‌جايي و اجبار به انتقال كاركنان اداره انتخابات وزارت كشور محمل قانوني ندارد و با توجه به در پيش بودن انتخابات شائبه چيدن نيرو را به اذهان متبادر مي‌سازد.

اما وزير كشور دولت احمدی نژاد در پاسخ به تذكر نماينده شهركرد به يك پاسخ كوتاه قناعت كرده و نوشته است: جابه‌جايي كاركنان اداره مذكور بنا به ملا‌حظات سازماني و بهره‌وري بيشتر از تجربه آنان در ادارات ديگر بوده است ضمن آنكه پست فعلي و قبلي اين افراد همسطح بوده و هيچ‌گونه تنزل يا كاهش حقوق صورت نگرفته است.

نگراني از معرفي محصولي براي وزارت كشور با توجه به رياست او بر ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد از همان آغاز معرفي او مطرح شد اما احمدي‌نژاد و محصولي در روز راي اعتماد به وزير پيشنهادي كشور اين نگراني را بي‌مورد دانسته و ضمن تكذيب رياست محصولي بر ستاد انتخابات احمدي‌نژاد اطمينان دادند كه محصولي امانتدار آراي انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 خواهد بود.
نگراني‌هاي مطرح شده پيرامون وزارت كشور محصولي سبب شد كه حشمت‌الله فلا‌حت‌پيشه نماينده اصولگراي مجلس هشتم و مخالف وزارت محصولي در روز راي اعتماد بگويد: ما مي‌خواهيم بهانه‌زدايي كنيم، جناب آقاي محصولي شما خيلي از ستادهاي آقاي احمدي‌نژاد و ستادهاي انتخاباتي مجلس را را‌ه‌اندازي كرديد، در زمان صحبت‌هايتان در كميسيون امنيت مي‌گفتيد با تك‌تك دوستان براي اينكه در ليست باشند يا خير صحبت كرديم، ستاد انتخابات در وزارت كشور، قبل از اينكه وزير به وزارت كشور برود تشكيل شده است، معناي اين انتخاب يك معناي انتخاباتي است. جواب مردم را چه بدهيم، فردا مثلا‌ جناب آقاي احمدي‌نژاد راي‌اي سالم و پاك را آ‌وردند، نمي‌گويند آقاي محصولي ايشان را رئيس‌جمهور كرد، من به صداقت و پاكي شما ايمان دارم ولي ما با افكار عمومي هم مواجه هستيم.

احمدی نژاد درپاسخ به این اعتراض گفت: اگر فكر كنيم كسي در جايي صحبتي به‌نفع كسي كرده است، اگر حالا‌ وزير كشور شود، انتخابات زير سوال است، اين اجحاف به مردم و نظام و خودمان است چرا كه خودمان نيز با اين قانون و روند انتخاب شده‌ايم و امروز در اينجا هستيم.

صادق محصولي وزير كشور نيز در روز راي اعتماد خود با بيان اينكه يك راي هم به‌عنوان يك امانت محترم است و در جلسات مختلف نيز گفتم عزيزان من اگر حتي يك نفر با اين ديد كه يك راي جابه‌جا شود، يا هر تعداد رايي جابه‌جا شود خدايي نكرده با اين تفسير كه به‌نفع يك جرياني تمام شود يا با اين فكر كه اگر تعدادي آرا به‌نفع يك كانديداي مورد نظر جمعي به‌نفع آن افزوده شود و ممكن است خدا راضي باشد را به هيچ‌وجه حتي يك راي را قبول ندارم. استدلا‌ل شرعي اين حرف آن است كه اگر خداوند مصلحت مي‌دانست دل‌ها را منقلب مي‌كرد نه يك راي، نه صد راي و نه ده ميليون راي. بلكه ميليون‌ها راي را در قلوب مردم براي كانديداي مورد نظر فراهم مي‌كرد، همچنان كه در انتخابات نهم رياست‌جمهوري شاهد آن بوديم، بنابراين همچنان كه توضيح دادند بنده هم عرض مي‌كنم كه صيانت از آراي مردم را بر خود واجب مي‌دانم.

هرچند كه وزير كشور صيانت از آرا را بر خود واجب مي‌داند اما نكته ديگر آرامش رواني شركت‌كنندگان و مردم در انتخابات است طبيعتا شنيدن خبرهايي چون تغيير كاركنان ستاد انتخابات كشور نمي‌تواند تضمين‌كننده اين آرامش باشد.
در ماه های اخیر همواره بحث سلامت انتخابات با پرسش جدی رو به رو بوده و کمیته دفاع از انتخابات آزاد و سالم و رقابتی در چند بیانیه نسبت به ناسالم شدن فضای انتخابات و احتمال دست کاری در آرای مردم هشدار داده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates