03.03.2009

کشف یک شبکه جاسوسی و تحولات گسترده در حزب‌الله

شهاب نیوز: کشف یک شبکه جدید جاسوسی وابسته به اسرائیل در لبنان باعث بروز شایعات فراوانی شده و تغییر و تحولات گسترده‌ای را در ساختار نظامی حزب‌الله لبنان در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز به نقل از البلد و شبکه تلویزیونی پرس؛ شايعات زيادى در محافل سیاسی پیرامون یک شبكه جاسوسى اسرائيلى كه اخيراً در لبنان كشف شده و به شبکه «مروان فقیه» مشهور شده به گوش مى‌رسد. حزب‌الله لبنان بيش از حد معمول درباره این مساله حساسيت نشان داده و از انتشار هر گونه اطلاعاتى در مورد نحوه فعاليت اين شبكه كه با دستگيرى «مروان فقيه» در شهر جنوبى نبطيه كشف شد، خوددارى می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: شایعات عمومی درباره این شبکه جاسوسی بعد از ناپدید شدن «جوزف صادر» كارمند ارشد شركت هواپيمائى ميدل ايست در لبنان به شدت تقویت شده است. جوزف صادر در نزديكى فرودگاه ناپديد شد و امتناع حزب‌الله لبنان از هرگونه اظهارنظر درباره این مساله، ارتباط نامبرده با اين شبكه جاسوسى را تقويت کرده است. در اين راستا يك حادثه مشكوك ديگر نيز رخ داد كه ترور «غسان مقداد» بود. وى خلبان شركت هواپيمائى ميدل ايست بود كه در هنگام متوقف كردن اتوموبیلش و در حالی که ماشين او هنوز روشن بود، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و مرد. برخى شايعات حاكى از ارتباط اين دو كارمند شركت هواپيمائى با شبكه جاسوسى مروان فقيه است.

بر اساس گزارش‌های موثق؛ پس از كشف اين شبكه جاسوسی و افشای حجم بالاى اطلاعاتى كه به اسرائيلى‌ها ارسال شده، حزب‌الله لبنان به شدت به تكاپو افتاده و تغيير و تحولات گسترده‌اى را در بخش‌هاى مختلف این جنبش به وجود آورده است. علت اين تغيير و تحولات، آگاهى از حجم بالاى اطلاعاتى است كه اسرائيل از طریق این شبکه جاسوسی در مورد بخش‌هاى مختلف نظامى و امنيتى حزب‌الله به دست آورده است.

این گزارش افزوده: كشف اين شبكه جاسوسی كاملا تصادفى بود و با بازداشت «مروان فقيه» تاجر خودرو و صاحب يكى از پمب‌بنزين‌هاى مهم نبطيه در جنوب لبنان آغاز شد. وى توانسته بود روابط تنگاتنگی با مسئولان محلى حزب‌الله ايجاد كند و از طريق كمك‌های مالى به حزب‌الله و هداياى شخصى به مسئولان آن اعتماد همه را به خود جذب نماید. مروان فقیه از این طریق توانسته بود روابط خود با برخی مسئولان رده بالای حزب‌الله لبنان را نیز توسعه دهد تا آن جا که گفته مى‌شود وى حتی به عضويت این جنبش نيز درآمده بود. مروان در زمان جنگ 33 روزه، پمب بنزين خود را در اختيار جوانان حزب‌الله قرار داد تا به هر نحوى كه مناسب مى‌بينند، از آن استفاده كنند.

مروان فقيه از آنجايى كه توانسته بود اعتماد مسئولين حزب‌الله را به خود جلب كند، به يك منبع اصلى براى تهيه خودروهای شاسى بلند حزب‌الله تبديل شد. وی برای مدت سه سال اين خدمات را به حزب‌الله ارائه ‌داد تا روزی که همین اواخر کشف شد او یک جاسوس رده‌بالا و آموزش دیده سازمان جاسوسى اسرائيل بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: كشف اين شبكه جاسوسی كاملا اتفاقى بود. ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که يكى از خودروهای مسئولان حزب‌الله به علت مشكلى در سیستم برق آن از كار مى‌افتد. يكى از كاركنان تعمیرگاهی كه اين خودرو به آنجا اعزام شده، متوجه دستگاه ناشناخته‌اى در ماشين مى‌شود كه به شبكه برق خودرو متصل شده است. وى ابتدا تصور می‌کند كه اين دستگاه توسط صاحب خودرو نصب شده، با این حال بررسی‌های بعدی نشان می‌دهد كه اين دستگاه يك سیستم ردیابی و شنود متصل به ماهواره است. از اینجا به بعد تحقیقات وسیعی آغاز می‌شود که روشن می‌کند چنین دستگاهی بر روی ده‌ها خودرو ديگرى كه در اختيار مسئولان حزب‌الله لبنان بوده نیز نصب شده است. مسئولان امنیتی حزب‌الله با دنبال كردن وجه مشترك اين خودروها متوجه مى‌شوند كه همه اين ماشين‌ها توسط «مروان فقيه» فروخته شده است!

این گزارش افزوده: حزب‌الله پس از مطلع شدن از اين داستان يعنى حدود يك ماه قبل، مروان فقیه را بازداشت کرده و بازجویی از او را آغاز می‌کند. وی برای مدتی نیز تحويل مقامات نظامى دولت لبنان می‌شود. تحقیقات بعدی فاش می سازد که مروان فقیه از دهه نود میلادی در فرانسه جذب سازمان امنيتى اسرائيل شده و بر خلاف شبكه جراح كه با دستگاه‌هاى بسيار پيشرفته کار مى‌كرده است، شبكه وى بر فعاليت اشخاص در جمع‌آورى اطلاعات استوار بوده است. وى از طريق اينترنت با اسرائيلى‌ها ارتباط داشته ولى از شگردهاى بسيار پيشرفته‌اى در اين راستا استفاده مى‌كرده كه توسط سازمان امنيتى اسرائيل به وى آموزش داده شده است. فقیه هر از چند گاهى به بهانه ديدار برادرش در فرانسه، با اسرائيلى‌ها ديدار مى‌كرد و به اعتراف خود چهار بار به اسرائيل سفر كرده و آموزش‌هاى جاسوسى ديده است.

بنا بر این گزارش؛ منابع نزديك به حزب‌الله تایید كرده‌اند كه تاکنون حدود 12 نفر در ارتباط با اين شبكه بازداشت شده‌اند. بر اساس شایعات رایج، حزب‌الله لبنان همچنین پس از آگاهی از حجم بالای اطلاعاتی که از طریق شبکه مروان فقیه در مورد بخش‌هاى مختلف نظامى و امنيتى حزب‌الله به سازمان موساد ارسال شده، به سرعت به تکاپو می‌افتند و تغيير و تحولات گسترده‌اى را در بخش‌هاى مختلف این سازمان به وجود می‌آورند.

این گزارش در پایان تاکید می‌کند: صرفنظر از ابعاد فعالیت‌های شبکه جاسوسی مروان فقیه، کشف این شبکه باعث ایجاد شایعات و سئوالات دیگری نیز شده است. از جمله این سئوالات این است که با توجه به تعداد بالاى ماشين‌هایى كه مروان فقيه به مسئولان حزب‌الله فروخته، آيا عماد مغنيه نيز توسط يكى از همين ماشين‌ها ردیابی و ترور نشده است؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates