06.03.2009

سفر پرماجرای ستارگان هالیوود به ایران

دویچه وله: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به دلیل اهدای اسکار شهرتی جهانی دارد. رئیس این آکادمی همراه با هشت سینماگر دیگر از جمعه (۹ اسفند) در ایران به سر می‌برند. این سفر که به دعوت خانه سینما انجام شده جنجال زیادی برانگیخته.

سفر هیأت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (آکادمی اسکار) به ایران را بسیاری، حادثه­ای کم سابقه در حیات سینمای کشور می­دانند و گروه دیگری به شدت معترض­اند و خواستار روشن شدن علت حضور سینماگران هالیوودی در تهران شده­اند.

سفر سید گنیس، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا و همراهانش به تهران سفری کاری و غیر رسمی عنوان شده است. در این هیأت، سه عضو هیأت رئیسه و مدیر اجرایی رویدادهای ویژه­ی آکادمی نیز حضور دارند که همه از تهیه­کنندگان و سینماگران مشهور آمریکا به شمار می­روند. آنت بنینیگ، بازیگری که بیش از ۲۰ جایزه بین­المللی دریافت کرده و سه بار نامزد دریافت اسکار بوده، یکی دیگر از اعضای این گروه است.

این جمع به دعوت خانه سینما به ایران آمدند و در روزهای یازدهم و سیزدهم اسفند ماه در سمینارهایی با موضوع بازیگری، نویسندگی و کارگردانی، مستندسازی، و بازاریابی و پخش فیلم شرکت کردند.

اول عذر خواهی بعد دیدار رسمی
برخی از تحلیل­گران معتقدند، چنین سفرهایی می­تواند زمینه ساز از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن باشد. به گزارش العربیه، آنت بنینگ پس از ورود به تهران ابراز امیدواری کرده که این سفر بتواند پلی برای بازگشایی درهای گفت‌وگو میان دو کشور باشد.

جواد شمقدری، مشاور فرهنگی رئیس جمهور محمود احمدی­­نژاد، پیشتر گفته بود مسئولان سینمایی کشور تنها زمانی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین و افترا به ملت ایران در طی سی سال گذشته عذرخواهی کنند.

اوج گرفتن اعتراض­ها
اعتراض به سفر سینماگران هالیوود به تهران با سرمقاله روز سه شنبه، ۱۳ اسفند، روزنامه­ی کیهان ابعاد تازه­ای به خود گرفت. حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه نوشت «وظیفه گنیس و هیئت همراه او گسترش فرهنگ و سیطره سیاسی آمریکاست.»

شریعتمداری مدعی است، اعضای این هیأت سابقه­ای طولانی در ساختن فیلم­های ضد ایرانی و ضد اسلامی دارند. او چنین دیدارهایی را بخشی از برنامه­ی سازمان­های اطلاعاتی ایالات متحده می­داند و هدف آن را «ترویج و توجیه سیاست­های خاورمیانه­ای آمریکا در پوشش­های هنری، ورزشی و علمی» عنوان می­کند. شریعتمداری دعوت از سینماگران هالیوود را شرم­آور خوانده و خواهان برخورد با دعوت کنندگان، میزبانان و کسانی شده است که به این هیأت ویزا داده­اند.

احضار سه وزیر به مجلس
همزمان با انتشار سرمقاله­ی روزنامه کیهان، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به بحث در مورد این سفر پرداخت. حجت‌الاسلام جلال یحیی‌زاده، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی، به ایسنا می­گوید، در جلسه‌ی روز سه شنبه كمیسیون مقرر شد که وزیران امور خارجه، اطلاعات، و فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت پاسخگویی در این زمینه به مجلس فراخوانده شوند.

به گفته­ی یحیی­زاده، عصر یکشنبه­، ۱۸ اسفند، جلسه­ی فوق­العاده­ای در این کمیسیون تشکیل می­شود تا وزیران این سه وزارتخانه یا معاونان­شان در مورد این سفر توضیحات لازم را ارائه کنند.

هالیوود در خدمت کودتای خزنده؟
شب سه‌شنبه در شهر قم نیز انتقادهای مشابهی نسبت به سفر هنرمندان هالیوودی به تهران ابراز شد. آیت­الله محمد تقی مصباح یزدی که در مراسمی زیر عنوان «یادواره­ی شهدای روحانی» سخنرانی می­کرد، گفته است که آمریکایی­ها «تخریب‌های خود را از طریق گروه‌های غیردولتی از جمله ورزشكاران و سینماگران» دنبال می­کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصباح یزدی می­گوید: «حضور فیلم‌سازان هالیوودی در ایران نیز در همین راستا است.» او نسبت به آنچه «حركت دشمن برای ایجاد كودتای خزنده در كشور» خوانده، هشدار می­دهد و خواستار مشخص شدن علت حضور این افراد، دعوت کنندگان­شان و «نحوه اخذ ویزا توسط آنها» شده است.

بحث­ها ادامه می­یابد
چهار روز پیش از سفر هیأت آمریکایی به ایران حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعا کرد که هالیوود ساختن ۳۰ فیلم ضد ایرانی را در دستور کار خود دارد. به رغم چنین انتقادهایی سینمای ایران تلاش فراوانی دارد تا هر سال فیلمی را برای شرکت در رقابت­های اسکار معرفی کند.

بسیاری از فعالان سینمایی معتقدند که با توجه به ساخته شدن صدها فیلم به وسیله اعضای این هیأت و حضور آنها در راس مهمترین و بانفوذترین تشکیلات سینمایی جهان، این سفر می­تواند دستاوردهای مهمی برای سینماگران ایران، در جهت راه یافتن به بازارهای جهانی، داشته باشد.

قرار است سینماگران آمریکایی روز شنبه، ۱۷ اسفند پس از شرکت در یک کنفرانس خبری تهران را ترک کنند. اما شواهد نشان می­دهد، بحث­های موافق و مخالف در مورد این سفر با رفتن آنها خاتمه نمی­یابد.

بهزاد کشمیری‌پور

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates