07.03.2009

مراکش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

بی‌بی‌سی: مراکش که چند روز پیش نسبت به اظهارات علی اکبر ناطق نوری در مورد بحرین ابراز خشم کرده بود، روز جمعه با متهم کردن ایران به تلاش برای گستراندن مذهب شیعه در این کشور سنی نشین، اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند.

وزارت خارجه مراکش سفارت ایران در رباط را متهم کرد تلاش دارد “شالوده های مذهبی پادشاهی مراکش را تغییر دهد” و اتحاد مذهبی مراکش را تهدید کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اقدامات ایران را “دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی پادشاهی مراکش” توصیف کرد.

مقام های ایرانی هنوز به این تصمیم و اتهام مراکش پاسخ نداده اند.

در سال های اخیر رشته اتهامات مشابهی علیه سفارت ایران در رباط در مطبوعات مراکش منعکس شده بود. سفارت ایران بارها این اتهامات را رد کرده است.

99 درصد جمعیت مراکش در شمال آفریقا سنی مذهب هستند و باقی جمعیت آن را یهودیان و مسیحیان تشکیل می دهند.

تنش ها میان دو کشور اخیراً در پی اظهارات علی اکبر ناطق نوری رئیس سابق مجلس ایران درباره بحرین تشدید شده بود.

آقای ناطق نوری ماه گذشته ضمن اشاره به سابقه تاریخی روابط کشورش با بحرین گفته بود این کشور بخشی از ایران بوده و به عنوان “استان چهاردهم کشور” محسوب می‌شده‌ است.

این اظهارات نه تنها باعث خشم مقام های بحرینی بلکه بسیاری از دیگر کشورهای عرب به خصوص مراکش شد. با این حال ایران برای رفع تنش با منامه به شدت تلاش کرد و گفت به حاکمیت ملی و استقلال بحرین احترام می گذارد.

مراکش در جریان آن تنش بر “حمایت کامل خود از اتحاد و تمامیت ارضی پادشاهی بحرین” که یک “برادر” دانست تاکید کرد. وزارت خارجه مراکش در بیانیه ای نوشت: “مراکش از رفتار عجیب مقام های ایرانی با پادشاهی بحرین شگفت زده است.”

رباط روز 25 فوریه همچنین فرستاده خود در ایران را در اعتراض به آنچه طیب فسی فهری، وزیر خارجه مراکش، استفاده از “زبان نامناسب” علیه رباط در بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، منتشر شده بود از تهران فراخواند.

مراکش از ایران خواسته بود توضیح دهد چرا در آن بیانیه روی مراکش انگشت گذاشته شده است اما به گفته وزارت خارجه مراکش، ایران این درخواست را که یک هفته پیش مطرح شد نادیده گرفته است.

مراکش که روابط گرمی با حکومت محمد رضا شاه پهلوی در ایران داشت، مناسبات با جمهوری اسلامی را در دهه 1990 از طریق تبادل فرستاده عادی کرد.

مراکش پس از خروج آخرین شاه ایران از کشور در جریان انقلاب مدتی میزبان وی بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates