10.03.2009

‘دهها کشته’ در بمبگذاری در ابوغریب

بی‌بی‌سی: مقامات امنیتی عراق می گویند در حمله ای انتحاری در غرب بغداد، دست کم سی و سه نفر، از جمله یک فرمانده محلی ارتش عراق، کشته و 46 نفر دیگر مجروح شده اند.

هدف این حمله محل گردهمایی افسران ارتش عراق و روسای قبائل در غرب بغداد بوده است.

ظاهرا افسران ارتش عراق و ریش سفیدان قبیله ای سالن اجتماعات را ترک می کرده اند تا از بازاری در حومه ابوغریب دیدن کنند که بمبگذار انتحاری دست به حمله زده است.

مدت ها بود که حمله ای به شدت حمله روز سه شنبه (10 مارس)، در عراق رخ نداده بود. اخیرا میزان خشونت در عراق رو به کاهش بوده است اما در چند روز گذشته چند حمله مرگ آور در این کشور رخ داده است.

دست کم بیست و هشت نفر در حمله روز یکشنبه (8 مارس)، به مرکز استخدام پلیس کشته شدند.

مایک سارجنت، گزارشگر بی بی سی در بغداد می گوید هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که این حملات طبق الگویی خاص انجام گرفته اند اما به یقین ثابت می کنند که زندگی در عراق همچنان پرخطر است.

کاهش نیروها
منابع پلیس عراق گفته اند که در تازه ترین حمله انتحاری در بغداد تعدادی سرباز و خبرنگار نیز کشته شده اند.

خبرگزاری رویترز گفته است که خبرنگار شبکه تلویزیونی مستقل “البغدادیه” در این حمله کشته شده است.

اما هنوز روشن نیست که بمبگذار انتحاری در کنفرانسی که در سالن اجتماعات ابوغریب برگزار شده بود، شرکت داشته است یا نه و همچنین آیا به شرکت کنندگان در این گردهمایی هنگامی که سالن را ترک می کرده اند، حمله کرده است یا نه.

سالن اجتماعات حدود 25 کیلومتر از مرکز بغداد فاصله دارد و به زندان ابوغریب که چند سال پیش به خاطر سوء رفتار نظامیان آمریکایی با زندانیان خبرساز شد نزدیک است.

تازه ترین حمله در حالی رخ داده است که نظامیان آمریکایی در عراق چند روز پیش گفتند که در عرض شش ماه آینده شمار سربازان خود در این کشور را تا 12 هزار نفر کاهش می دهند.ژنرال دیوید پرکینز، یکی از سخنگویان ارتش آمریکا گفت امنیت در عراق “به میزان زیادی بهبود یافته و وضعیت امنیتی عراق از وضعیت به شدت ناپایدار به وضعیت پایدار تغییر کرده است.”

او برای اثبات گفته خود به کاهش نود درصدی خشونت ها در عراق، یعنی پایین ترین میزان خشونت از آغاز اقدامات نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق در سال 2003، اشاره کرده است.

ژنرال پرکینز حمله انتحاری روز یکشنبه (8 مارس)، را بدترین حمله در ماه های اخیر توصیف کرد و گفت این حادثه نشان داده که شماری از پیکارجویان هنوز متواری هستند.

تصمیم آمریکا به خارج کردن نیروهای نظامی خود از عراق در آینده ای نزدیک باعث شده که نوری مالکی، نخست وزیر عراق تلاش داشته باشد نیروهای امنیتی محلی خود را به گونه ای تقویت کند که بتوانند امنیت این کشور را کاملا تامین کنند و به همین دلیل در چند سال اخیر سرگرم گسترش نیروهای پلیس و نظامی خود بوده است.

در حال حاضر آمریکا 140 هزار نیرو در عراق دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates